Page 34 - Conferencies de l'Arxiu 3
P. 34

34





               serviria per anar ampliant el model: els missioners   cristiana. La Missió s’encarregaria –amb diners de
               es van adonar de seguida que, en acabar els estu-  l’Estat- de construir-los una caseta amb mobles i
               dis primaris, on els seus alumnes aprenien a llegir   aixovar; i els donaria el menjar cada dia, també du-
               i escriure i es feien catòlics, els nois tornaven a   rant els primers anys. El xoc estava servit:
               casa seva, on les famílies desfeien en poc temps   “De matrimonios los habrá, Dios mediante, en
               allò que ells havien aconseguit en uns anys. Així   mayor número dentro de poco, a medida que nu-
               que van aconseguir el suport administratiu per   estros alumnos vayan creciendo en edad: pues
               concedir-los, a cada un d’ells, una hectàrea de   hay varias muchachas que huyen de sus butucus
               bosc que haurien de desbrossar, llaurar i plantar:   [marits] para venirse a la Misión; por más que han
               esdevindrien finques de cacau, el producte estre-  de ir con cautela en no alejarse mucho de ella,
               lla de la colonització als territoris espanyols de   porque los bubis están de acecho esperando una
               Guinea, una agricultura  extensiva que  sovint es   ocasión oportuna para cogerlas y llevárselas otra
               feia juntament amb el cafè. Dedicar les bones ter-  vez a la infidelidad, como sucedió no ha muchos
               res agrícoles a aquests productes “de postres”   días, que armaron los bubis una emboscada y co-
               per a l’exportació originava una dependència ali-  giendo a una se la llevaron, aunque después es-
               mentària molt gran en indrets on mai no hi havia   capó otra vez a la misión. Sin embargo, ahora no
               hagut problemes de subsistència. El mateix tipus   son los bubis tan atrevidos como antes, porque
               de colonització havia tingut lloc, durant l’Edat Mo-  temen a la misión y a los muchachos mayores,
               derna, a la zona caribenya i al sud dels actuals   que tienen todos su arma de fuego en defensa
               Estats Units: el tràfic d’esclaus en va ser una con-  propia”. 16
               seqüència tràgica; a Guinea s’utilitzaria mà d’obra   “Tienen todos su arma de fuego en defensa pro-
               africana procedent sobretot de Sierra Leone i de   pia”. Aquesta divergència conflictiva duraria anys,
               Nigèria, els anomenats krumen.                  però resultava imprescindible per completar el
               Als nois que acabessin els estudis se’ls donaria   model: perquè calia sostreure les noies a l’es-
               la terra (com si no fos de ningú), les llavors i les   pai de pecat que suposava la poligàmia; i perquè
               eines, i durant els primers anys se’ls compraria la   diverses famílies catòliques havien d’acabar for-
               producció. Un dineral per a l’Administració, que   mant pobles catòlics governats per la Missió. A
               s’afegia  als  costos  dels  internats  (retribucions   poc a poc s’hi afegirien dependències com ara
               dels missioners, material escolar, taules, cadires,   magatzems, cementiris i d’altres (mai una taverna
               armaris, llits, roba i menjar). Els tallers d’impremta,   ni, encara menys, un prostíbul, presents en els po-
               sastreria, sabateria i fusteria només continuarien a   bles i ciutats del pecat). O sigui, que els claretians
               la Missió de Banapà.                            van aconseguir fer a Guinea allò que ja no podien
               Malgrat això els nois continuaven marxant de la   atènyer a Europa: governar societats segons els
               missió perquè es volien casar. De manera que    principis religiosos. L’Església i l’Estat, separats a
               el nou pas era clar: incorporar al model les mon-  la metròpoli, continuarien units a les colònies sota
                                  15
               ges concepcionistes , per a les quals hom havia   el pretext de la introducció de la “civilització”, o
               d’edificar internats femenins. Aquesta decisió va   sigui de la modernitat; que, com a casa nostra,
               enfrontar encara més la Missió amb l’entorn, per-  excloïa totes les formes considerades “antiqua-
               què el matrimoni (polígam) resulta fonamental per   des”: les llengües, la literatura oral, la tecnologia i
               a les estratègies d’aliança i d’ajuda mútua de les   les formes de vida i d’organització social i política
               famílies extenses. La iniciativa volia que nois ca-  dels guineans. Per a aquests, una alienació; o, si
               tòlics dels internats masculins es casessin amb   voleu, una nova possibilitat de vida segons el camí
               noies catòliques dels internats femenins per tal   traçat pels europeus. A la societat colonial serien
               de formar famílies catòliques subjectes a la moral   uns privilegiats, uns emancipats.







               15.  Missioneres de la Immaculada Concepció (MIC), congregació fundada a Mataró per Alfonsa Cavín i l’aleshores bisbe de
                  Barcelona Josep Domènec Costa i Borrás el 1850. La superiora general el 1885 era Valentina Vigo.
               16.  Carta del P. Josep Singla, de la Missió de Maria Cristina (Batete), de 30 d’octubre de 1892, a Iris de Paz, o sea el Inmaculado
                  Corazón de María, 1893, p. 27-28. Iris de Paz és una publicació claretiana destinada al públic general, que s’edita des de
                  1884.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39