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LA MISSIÓ: PERE VALL-LLOVERA TORRENT, 1847-1890 33
bel, 1888), va fer un viatge a la veïna Libreville, en
territori francès proper al Muni, on els missioners
esperitans experimentaven un nou tipus de mis-
sió. El va convèncer veure que hi tenien nombro-
sos nois que hi residien, hi estudiaven i hi aprenien
un ofici:
“Enterado el Rvdmo. Padre Prefecto del procedi-
miento que los beneméritos religiosos del Santo El canvi que ho va capgirar tot. Font: elaboració de l’autor.
Espíritu e Inmaculado Corazón de María guar-
daban en la evangelización de los gaboneses, y
persuadido de que uno de los puntos más inte-
resantes y de que mayor fruto podía extraerse era lladar a Guinea allò que l’Església ja feia a casa
la instrucción de la juventud, según había tenido nostra.
ocasión de presenciarlo en el hermoso plantel que Per altra banda, l’objectiu de la Missió claretiana
los Padres citados tenían en su colonia, determinó era l’expansió pels tres territoris que formaven
ensayar este medio en Santa Isabel. A esto mis- la colònia espanyola: l’illa de Fernando Poo, l’illa
mo impelía el estado tristísimo de la juventud de d’Annobon i l’estuari del Muni. Així que van apli-
esta ciudad. ¡Dios mío! ¡Cuántos peligros! ¡Cuán- car el nou model a totes les cases de missió que
tos malos ejemplos, aun de aquéllos que debían anaven creant: el centre de cadascuna d’elles era
corregirlos! En los bosques, en los caminos, en un internat conformat per alumnes de famílies afri-
las calles y en sus mismas casas aprendían el mal; canes paganes properes a la Missió. Si a casa
y se veía andar en las calles a muchos de ellos nostra cada internat acollia nois d’indrets molt
sirviendo de simples criadillos, pero sin la menor diversos i a vegades allunyats, aquí els alumnes
instrucción religiosa. Con lo cual determinaron nu- vivien al costat: calia sostreure’ls d’aquell ambient
estros misioneros abrir un colegio de internos y, perquè els missioners no comptaven amb la com-
para que mejor recibida fuese la idea y poder al plicitat de les famílies, que representaven als seus
propio tiempo proporcionar a la colonia operarios ulls l’espai del pecat i que “haurien desfet, a la
útiles para los oficios más perentorios, valiéndose nit, allò que ells els ensenyessin de dia”. Tampoc
de los Hermanos coadjutores abriéronse también sembla que els adults guineans estiguessin gaire
talleres de sastrería, zapatería y carpintería. Dióse disposats a permetre que els seus fills abando-
con esto un gran paso, porque al propio tiempo nessin la família extensa, eix vertebrador de les
que se libraba a los jóvenes de muchos peligros, seves cultures:
había ocasión de corregirles con más facilidad y “Llevaban muy mal los bubis el aumento del cole-
de hacerles adquirir hábitos de trabajo, al que son gio, no precisamente porque fueran sus hijos los
muy refractarios. Aun así fue necesario proceder que iban a él, pues es ley entre ellos que el niño
gradualmente y obligarles al principio a pocas ho- (no la niña) queda emancipado luego que llega al
ras e ir después aumentando poco a poco hasta uso de razón; sino porque los había muy aferra-
llegar al tiempo de jornal aquí acostumbrado”. 13 dos a sus tradiciones, y veían a los niños aprender
La introducció d’un internat masculí representa cosas distintas y seguir un modo de vivir muy dife-
una transformació radical del paper de la Missió, rente del suyo”. 14
que a partir d’aleshores es fonamentaria en l’es- L’emancipació dels nens en arribar a l’edat de la
colarització de la joventut guineana. La idea ja la raó (7 anys) és una suposició que no es corres-
sabem: calia arrencar aquells infants d’una ciutat pon a la realitat. La manipulació dels trets culturals
enfonsada en el pecat i incorporar-los a un espai de les societats colonitzades per imposar normes
separat, on podrien viure exclusivament d’una ma- aculturadores és pràctica habitual per part dels
nera catòlica. És a dir, que els claretians van tras- colonitzadors. Malgrat això, el sil·logisme inicial
13. COLL, 1997: p. 33-34.
14. COLL, 1995: p. 28.