Page 68 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 68

68





               3.3.1. La història de les imitacions de vitrall so-  les seves litografies una capa de vernís a base de
               bre paper                                       resina de copal i oli, que feia els papers més flexi-
               L’important ressorgiment de l’interès pel vitrall i   bles que els que aplicaven vernissos a l’alcohol.
               la recuperació dels estils medievalistes del segle   Per tant, podem afirmar que part del seu èxit va
               XIX, van anar acompanyats per l’aparició dels pen-  ser gràcies a l’ús de materials de qualitat així com
               saments romàntics, derivats en part pel rebuig a   a l’encert en les seves composicions.
               la creixent industrialització. Curiosament, durant   Dues altres raons van ser claus en l’èxit de les vi-
               la segona meitat del segle, la indústria va interes-  trofanies Glacier: d’una banda, la gran quantitat de
               sar-se a reproduir els efectes del vitrall amb els   dissenys que oferien, i de l’altra, l’innovador siste-
               nous materials disponibles al mercat. En les Exposi-  ma ideat per oferir els seus productes al mercat.
               cions Universals de mitjan segle, es van començar   Als seus catàlegs, organitzats per temàtiques, tro-
               a presentar pintures i impressions sobre paper i lli   bem tant dissenys propis com còpies de multitud
               per a finestres, llums i pantalles de xemeneia.  de  pintures  i vitralls  existents:  centres  florals,  fi-
               Com es pot imaginar, els resultats van provocar   gures al·legòriques, cavallers, evangelistes, dibui-
               tanta admiració com controvèrsia. Per una banda,   xos heràldics, escenes religioses, òculs, marges
               els entusiastes de les transparències victorianes   arquitectònics medievals, cortines, mosaics, es-
               i, per l’altra, els defensors de l’artesania i el vitrall   cenes de caça, dissenys modernistes, paisatges,
               tradicional. L’any 1880 la paraula diaphanie (vitrofa-  vaixells, fons gòtics emplomats, fons geomètrics,
               nia en català) es va començar a popularitzar arreu   fons florals, mussolines, lletres... A més hi troba-
               d’Anglaterra, per designar les impressions de vi-  ríem marges i elements que ens ajudarien a adap-
               trall sobre paper. Només dos anys més tard, una   tar el disseny desitjat a qualsevol tipus de finestra.
               petita empresa de Belfast va crear un departament   Aquests catàlegs eren l’eina primordial per a les
               nou anomenat Glacier que es va dedicar exclusiva-  seves vendes i van suposar un plus de moderni-
               ment a realitzar aquestes imitacions de vitrall.  tat per al mateix producte. Els clients no havien
               Des de la creació de Glacier la popularitat de les vi-  d’haver vist necessàriament les vitrofanies reals
               trofanies no va parar de créixer durant gairebé tres   abans d’encarregar-les, i rebre-les al seu domicili,
               dècades. El departament de l’empresa McCaw,     acompanyades d’unes instruccions de muntatge
               Stevenson & Orr va arribar a tenir més de 800 tre-  simples i que encoratjaven el client mateix a realit-
               balladors l’any 1894 i els productes Glacier van   zar la instal·lació. Els seus catàlegs van ser traduïts
               fer-se tan populars que van arribar a instal·lar-se a   a diversos idiomes i van arribar a vendre’s a gran
               llocs tan emblemàtics com el Palau Windsor.     part d’Europa i als Estats Units.
               Les  vitrofanies  eren  el  material  perfecte  per  de-  A més, l’aparició de Glacier va coincidir amb un
               corar els interiors de les noves classes benes-  moment en què el mercat anglès estava anhelós
               tants, eren símbol de progrés i modernitat, reflex   de nous productes assequibles de decoració. La
               d’un important canvi social. La bona qualitat dels   industrialització va portar molta gent a les ciutats,
               seus productes van fer minvar fins a gairebé des-  i les oportunitats laborals van permetre l’aparició
               aparèixer altres petites empreses que van voler   d’un nou grup de consumidors potencials. Les no-
               produir transparències similars. A més, l’estratègia   ves  classes  mitjanes,  recentment  establertes  a
               de màrqueting de Glacier i la seva oferta de venda   les ciutats, se servien dels interiors domèstics per
               per catàleg els va portar a monopolitzar el mercat   demostrar el seu nou estatus social i econòmic.
               de les vitrofanies a àmbit mundial.             Les classes mitjanes emergents, tot i que sovint
                                                               vivien en habitatges de lloguer, utilitzaven la de-
                                                               coració dels interiors per demostrar el seu èxit a
               3.3.2.- Glacier, qualitat i bon vendre          la ciutat. Els interiors victorians densament deco-
               Les impressions litogràfiques comercialitzades per   rats van ser l’espai idoni per fer créixer les vendes
               Glacier  es  realitzaven  sobre  papers  de  polpa de   d’aquest assequible producte ‘embellidor’, que a
               cel·lulosa  intensament  batuts  que  resultaven  un   més ajudava a cobrir les vistes industrials que te-
               suport translúcid, idoni per a la imitació del vidre de   nien la major part dels habitatges urbans.
               color. Les tintes que utilitzaven eren a l’oli i acon-  També mereix ser esmentada l’estratègia comercial
               seguien uns colors brillants molt resistents i dura-  immillorable que Mc Caw, Stevenson and Orr va
               bles. També el vernís utilitzat va ajudar a marcar di-  triar per vendre el seu producte estrella. La imatge
               ferències per damunt dels altres petits productors   publicada a la revista Graphic de l’any 1890 mostra
               de vitrofanies. Glacier aplicava a les dues cares de   que Glacier es venia gairebé com un hobby per a la
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73