Page 68 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 68
68
3.3.1. La història de les imitacions de vitrall so- les seves litografies una capa de vernís a base de
bre paper resina de copal i oli, que feia els papers més flexi-
L’important ressorgiment de l’interès pel vitrall i bles que els que aplicaven vernissos a l’alcohol.
la recuperació dels estils medievalistes del segle Per tant, podem afirmar que part del seu èxit va
XIX, van anar acompanyats per l’aparició dels pen- ser gràcies a l’ús de materials de qualitat així com
saments romàntics, derivats en part pel rebuig a a l’encert en les seves composicions.
la creixent industrialització. Curiosament, durant Dues altres raons van ser claus en l’èxit de les vi-
la segona meitat del segle, la indústria va interes- trofanies Glacier: d’una banda, la gran quantitat de
sar-se a reproduir els efectes del vitrall amb els dissenys que oferien, i de l’altra, l’innovador siste-
nous materials disponibles al mercat. En les Exposi- ma ideat per oferir els seus productes al mercat.
cions Universals de mitjan segle, es van començar Als seus catàlegs, organitzats per temàtiques, tro-
a presentar pintures i impressions sobre paper i lli bem tant dissenys propis com còpies de multitud
per a finestres, llums i pantalles de xemeneia. de pintures i vitralls existents: centres florals, fi-
Com es pot imaginar, els resultats van provocar gures al·legòriques, cavallers, evangelistes, dibui-
tanta admiració com controvèrsia. Per una banda, xos heràldics, escenes religioses, òculs, marges
els entusiastes de les transparències victorianes arquitectònics medievals, cortines, mosaics, es-
i, per l’altra, els defensors de l’artesania i el vitrall cenes de caça, dissenys modernistes, paisatges,
tradicional. L’any 1880 la paraula diaphanie (vitrofa- vaixells, fons gòtics emplomats, fons geomètrics,
nia en català) es va començar a popularitzar arreu fons florals, mussolines, lletres... A més hi troba-
d’Anglaterra, per designar les impressions de vi- ríem marges i elements que ens ajudarien a adap-
trall sobre paper. Només dos anys més tard, una tar el disseny desitjat a qualsevol tipus de finestra.
petita empresa de Belfast va crear un departament Aquests catàlegs eren l’eina primordial per a les
nou anomenat Glacier que es va dedicar exclusiva- seves vendes i van suposar un plus de moderni-
ment a realitzar aquestes imitacions de vitrall. tat per al mateix producte. Els clients no havien
Des de la creació de Glacier la popularitat de les vi- d’haver vist necessàriament les vitrofanies reals
trofanies no va parar de créixer durant gairebé tres abans d’encarregar-les, i rebre-les al seu domicili,
dècades. El departament de l’empresa McCaw, acompanyades d’unes instruccions de muntatge
Stevenson & Orr va arribar a tenir més de 800 tre- simples i que encoratjaven el client mateix a realit-
balladors l’any 1894 i els productes Glacier van zar la instal·lació. Els seus catàlegs van ser traduïts
fer-se tan populars que van arribar a instal·lar-se a a diversos idiomes i van arribar a vendre’s a gran
llocs tan emblemàtics com el Palau Windsor. part d’Europa i als Estats Units.
Les vitrofanies eren el material perfecte per de- A més, l’aparició de Glacier va coincidir amb un
corar els interiors de les noves classes benes- moment en què el mercat anglès estava anhelós
tants, eren símbol de progrés i modernitat, reflex de nous productes assequibles de decoració. La
d’un important canvi social. La bona qualitat dels industrialització va portar molta gent a les ciutats,
seus productes van fer minvar fins a gairebé des- i les oportunitats laborals van permetre l’aparició
aparèixer altres petites empreses que van voler d’un nou grup de consumidors potencials. Les no-
produir transparències similars. A més, l’estratègia ves classes mitjanes, recentment establertes a
de màrqueting de Glacier i la seva oferta de venda les ciutats, se servien dels interiors domèstics per
per catàleg els va portar a monopolitzar el mercat demostrar el seu nou estatus social i econòmic.
de les vitrofanies a àmbit mundial. Les classes mitjanes emergents, tot i que sovint
vivien en habitatges de lloguer, utilitzaven la de-
coració dels interiors per demostrar el seu èxit a
3.3.2.- Glacier, qualitat i bon vendre la ciutat. Els interiors victorians densament deco-
Les impressions litogràfiques comercialitzades per rats van ser l’espai idoni per fer créixer les vendes
Glacier es realitzaven sobre papers de polpa de d’aquest assequible producte ‘embellidor’, que a
cel·lulosa intensament batuts que resultaven un més ajudava a cobrir les vistes industrials que te-
suport translúcid, idoni per a la imitació del vidre de nien la major part dels habitatges urbans.
color. Les tintes que utilitzaven eren a l’oli i acon- També mereix ser esmentada l’estratègia comercial
seguien uns colors brillants molt resistents i dura- immillorable que Mc Caw, Stevenson and Orr va
bles. També el vernís utilitzat va ajudar a marcar di- triar per vendre el seu producte estrella. La imatge
ferències per damunt dels altres petits productors publicada a la revista Graphic de l’any 1890 mostra
de vitrofanies. Glacier aplicava a les dues cares de que Glacier es venia gairebé com un hobby per a la