Page 66 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 66

66


















































               Porta de can Trinxeria amb els cavallers i decoració ornamental, Cassà. Autora: Sílvia Cañellas.





               Les plantilles de llautó van facilitar molt la producció   més durables en el temps. Possiblement la mala
               de mussolines, però va ser a partir de l’any 1870   conservació d’algunes de les mussolines realitza-
               que aquest tipus de vidre decoratiu va començar a   des al llarg del segle XIX va fer replantejar el futur
               produir-se en grans quantitats. Aquest salt quanti-  d’aquesta tècnica. L’ús del gravat a l’àcid va incor-
               tatiu va ser gràcies al pintor de vidre parisenc M.A.   porar-se naturalment per realitzar imitacions de
               Gugnon, qui va perfeccionar el sistema de pro-  tèxtils tradicionals. Les mussolines de can Trinxeria
               ducció dissenyant una màquina senzilla, que tots   van ser realitzades amb aquesta variant moderna
               els tallers de vitrall catalans acabarien adquirint.   de la tècnica.
               Aquesta màquina permetia subjectar les plantilles,   La fabricació de mussolines minvà fins a desa-
               evitant possibles moviments indesitjats, i permetia   parèixer als volts dels anys 40, quan el vidre im-
               elevar les plantilles per canviar el vidre amb el qual   près a poc a poc va anar reemplaçant aquest tipus
               es treballava. La màquina permetia canviar de dis-  de vidre decoratiu.
               seny de forma senzilla i la mecanització del sistema
               va abaratir els preus de producció i va convertir les
               mussolines en el material idoni per separar espais   3.3. La vitrofania de can Trinxeria (1897)
               i decorar interiors domèstics.                  Els dissenys de Glacier, producte estrella de
               Al tombant de segle, es van començar a realitzar   l’empresa irlandesa McCaw, Stevenson & Orr,
               mussolines que substituïen el vidre pintat amb   encaixaven perfectament amb l’esperit de la nova
               esmalt per vidre gravat a l’àcid, amb aplicació de   residència dels Trincheria. Eren impressions lito-
               sosa a la superfície del vidre, fet que dona uns re-  gràfiques que imitaven el vitrall i que podien ser
               sultats similars als anteriorment comentats, però   fàcilment adherides als vidres de finestra conven-
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71