Page 67 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 67

L’ART I ELS VITRALLS, BELLESA PÚBLICA DE DINS CAP ENFORA  67

















































            Pàgina del Catàleg Glacier on apareixen els dos cavallers reproduïts a can Trinxeria.





            cionals. Els dissenys oferts per l’empresa eren   d’aquesta manifestació popular del vitrall que ens
            molt diversos i, gràcies al subministrament de   descriu un moment històric i social de gran impor-
            diferents marges i models, s’adaptaven tant als   tància.
            gustos com a les formes de tot tipus d’obertures   La vitrofania de can Trinxeria és avui una peça
            i clients. Aquesta simplicitat en la idea de Glacier   de gran importància a àmbit  internacional, no
            i els resultats de vius colors que van aconseguir   només pel seu valor històric i la seva clara vin-
            van fer que durant més de tres dècades l’empre-  culació amb l’empresa McCaw, Stevenson & Orr,
            sa rebés encàrrecs per catàleg no només de tot   sinó també pel seu remarcable estat de conser-
            el Regne Unit sinó també dels Estats Units i d’Eu-  vació. Sortosament, les impressions litogràfiques
            ropa.                                            conservades a can Trinxeria van ser instal·lades
            Durant anys, aquestes imitacions de vitrall han   a la mampara divisòria de l’antic menjador prin-
            estat totalment menyspreades, no només pels      cipal, allunyades tant del sol, com de la humitat i
            amants del vitrall tradicional, enemics històrics de   dels constants canvis de temperatura. Gràcies a
            la tècnica, sinó també pels historiadors de l’art,   aquesta eventualitat, les vitrofanies de can Trinxe-
            que no reconeixien el seu estudi com a propi. A   ria són avui uns dels pocs exemples supervivents
            dia d’avui, la conservació d’aquestes delicades   arreu d’Europa que encara conserven gairebé in-
            peces decoratives és tan insòlita que s’ha hagut   tacte l’esperit d’una època que apostava per la
            de posar atenció en la necessitat d’estudiar-les i   democratització de les arts i la popularització dels
            conservar-les. La fragilitat que ha acompanyat les   luxes.
            vitrofanies des de la seva introducció al mercat ha
            portar a la pèrdua de la major part dels exemples
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72