Page 67 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 67
L’ART I ELS VITRALLS, BELLESA PÚBLICA DE DINS CAP ENFORA 67
Pàgina del Catàleg Glacier on apareixen els dos cavallers reproduïts a can Trinxeria.
cionals. Els dissenys oferts per l’empresa eren d’aquesta manifestació popular del vitrall que ens
molt diversos i, gràcies al subministrament de descriu un moment històric i social de gran impor-
diferents marges i models, s’adaptaven tant als tància.
gustos com a les formes de tot tipus d’obertures La vitrofania de can Trinxeria és avui una peça
i clients. Aquesta simplicitat en la idea de Glacier de gran importància a àmbit internacional, no
i els resultats de vius colors que van aconseguir només pel seu valor històric i la seva clara vin-
van fer que durant més de tres dècades l’empre- culació amb l’empresa McCaw, Stevenson & Orr,
sa rebés encàrrecs per catàleg no només de tot sinó també pel seu remarcable estat de conser-
el Regne Unit sinó també dels Estats Units i d’Eu- vació. Sortosament, les impressions litogràfiques
ropa. conservades a can Trinxeria van ser instal·lades
Durant anys, aquestes imitacions de vitrall han a la mampara divisòria de l’antic menjador prin-
estat totalment menyspreades, no només pels cipal, allunyades tant del sol, com de la humitat i
amants del vitrall tradicional, enemics històrics de dels constants canvis de temperatura. Gràcies a
la tècnica, sinó també pels historiadors de l’art, aquesta eventualitat, les vitrofanies de can Trinxe-
que no reconeixien el seu estudi com a propi. A ria són avui uns dels pocs exemples supervivents
dia d’avui, la conservació d’aquestes delicades arreu d’Europa que encara conserven gairebé in-
peces decoratives és tan insòlita que s’ha hagut tacte l’esperit d’una època que apostava per la
de posar atenció en la necessitat d’estudiar-les i democratització de les arts i la popularització dels
conservar-les. La fragilitat que ha acompanyat les luxes.
vitrofanies des de la seva introducció al mercat ha
portar a la pèrdua de la major part dels exemples