Page 62 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 62
62
2.1. Els vitralls florals del cosidor i de
l’escala principal
Els dos vitralls d’època que es conserven en
aquesta casa són el de la porta del cosidor i el que
dona llum a l’escala principal. Tots dos segueixen
el mateix estil artístic i compositiu. Són dissenys
de base vegetal i floral de dibuix geomètric molt
simplificat i estilizat disposats en composició as-
cendent i amb eixos formats per les tiges vegetals
que es cargolen i ens remeten a models composi-
tius propis de l’Art Nouveau, molt similars al que
Vitrall de l’escala de can Nadal, Cassà. Detall del disseny. s’estava fent a Escòcia per part de l’arquitecte
Autora: Núria Gil. Rennie Mackintosh a l’Escola de Glasgow i amb
una clara influència de l’art japonès tan en voga
en aquells anys. Aquesta tendència s’aplica als vi-
tralls en la sintetització de les formes i l’absència
de perspectives en els fons.
Gràcies a la recerca en diferents catàlegs d’èpo-
ca i la comparació amb altres obres contemporà-
nies s’ha pogut identificar l’autor dels projectes.
Aquests dissenys van sorgir de la mà de l’arqui-
tecte i decorador francès René Beauclair, i van ser
reproduïts en un repertori de vitralls publicats per
J. Hoffmann el 1904 a Stuttgart i que portava per
títol Bunte Verglasungen.
Era habitual que els artistes i artesans del moder-
nisme rebessin en els seus estudis i tallers diver-
Mostres d’alguns dels vidres procedents de can Nadal, sos àlbums de repertoris així com també revistes
Cassà. Conservats a l’Arxiu Municipal de Cassà (AMCS). d’arquitectura i d’arts decoratives publicades per
Autora: Anna Santolària. tot Europa, on sortia reproduïda obra d’artistes
d’altres països amb representacions d’elements
d’arts decoratives que els servien de models.
Tant tècnicament com artísticament ambdós vi-
tralls representen l’essència del vitrall modernista,
l’anomenat Vidre-Mosaic, que es caracteritza per
la mínima intervenció pictòrica en el vidre, en el
cas dels vitralls de can Nadal veiem que es dona
aquesta absència total d’afegits pictòrics. El vidre
ha passat a ser el protagonista, mitjançant la com-
binació de vidres de diferents tipologies i tonalitats
que intensifiquen els jocs de llums, ombres i colors.
Per la seva part el plom prendrà rellevància, a més
de la seva funció bàsica com a element sustentant
de les plaques de vidre, passarà a ser l’element
principal del disseny, sent el que marca el dibuix.
Vidrieres a la tribuna del menjador a can Nadal, a l’actu-
al ajuntament a la rambla Onze de Setembre. Lluís Nadal,
Narcís Nadal, Rosalia Giralt, esposa de Narcís, i Angèle
Oller Viader, a l’hora del cafè. Font: Arxiu Família Nadal.