Page 62 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 62

62





                                                               2.1. Els vitralls florals del cosidor i de
                                                               l’escala principal
                                                               Els dos vitralls d’època que es conserven en
                                                               aquesta casa són el de la porta del cosidor i el que
                                                               dona llum a l’escala principal. Tots dos segueixen
                                                               el mateix estil artístic i compositiu. Són dissenys
                                                               de base vegetal i floral de dibuix geomètric molt
                                                               simplificat i estilizat disposats en composició as-
                                                               cendent i amb eixos formats per les tiges vegetals
                                                               que es cargolen i ens remeten a models composi-
                                                               tius propis de l’Art Nouveau, molt similars al que
               Vitrall de l’escala de can Nadal, Cassà. Detall del disseny.   s’estava fent a Escòcia per part de l’arquitecte
               Autora: Núria Gil.                              Rennie Mackintosh a l’Escola de Glasgow i amb
                                                               una clara influència de l’art japonès tan en voga
                                                               en aquells anys. Aquesta tendència s’aplica als vi-
                                                               tralls en la sintetització de les formes i l’absència
                                                               de perspectives en els fons.
                                                               Gràcies a la recerca en diferents catàlegs d’èpo-
                                                               ca i la comparació amb altres obres contemporà-
                                                               nies s’ha pogut identificar l’autor dels projectes.
                                                               Aquests dissenys van sorgir de la mà de l’arqui-
                                                               tecte i decorador francès René Beauclair, i van ser
                                                               reproduïts en un repertori de vitralls publicats per
                                                               J. Hoffmann el 1904 a Stuttgart i  que portava per
                                                               títol Bunte Verglasungen.
                                                               Era habitual que els artistes i artesans del moder-
                                                               nisme rebessin en els seus estudis i tallers diver-
               Mostres d’alguns dels vidres procedents de can Nadal,   sos àlbums de repertoris així com també revistes
               Cassà. Conservats a l’Arxiu Municipal de Cassà (AMCS).   d’arquitectura i d’arts decoratives publicades per
               Autora: Anna Santolària.                        tot Europa, on sortia reproduïda obra d’artistes
                                                               d’altres països amb representacions d’elements
                                                               d’arts decoratives que els servien de models.
                                                               Tant tècnicament com artísticament ambdós vi-
                                                               tralls representen l’essència del vitrall modernista,
                                                               l’anomenat Vidre-Mosaic, que es caracteritza per
                                                               la mínima intervenció pictòrica en  el vidre,  en el
                                                               cas dels vitralls de can Nadal veiem que es dona
                                                               aquesta absència total d’afegits pictòrics. El vidre
                                                               ha passat a ser el protagonista, mitjançant la com-
                                                               binació de vidres de diferents tipologies i tonalitats
                                                               que intensifiquen els jocs de llums, ombres i colors.
                                                               Per la seva part el plom prendrà rellevància, a més
                                                               de la seva funció bàsica com a element sustentant
                                                               de les plaques de vidre, passarà a ser l’element
                                                               principal del disseny, sent el que marca el dibuix.






                                                               Vidrieres a la tribuna del menjador a can Nadal, a l’actu-
                                                               al ajuntament a la rambla Onze de Setembre. Lluís Nadal,
                                                               Narcís Nadal, Rosalia Giralt, esposa de Narcís, i Angèle
                                                               Oller Viader, a l’hora del cafè. Font: Arxiu Família Nadal.
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67