Page 58 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 58

58


































               Rosassa de l’església de Sant Martí, Cassà. Autora: Sílvia   Rosassa de l’església de Sant Martí, Cassà. Detall de les
               Cañellas.                                       signatures. Autora: Sílvia Cañellas.




               “Martine Sancte Patrone Noster Ora pro Nobis”   es va cobrir l’espai de 3 metres de diàmetre amb
               i hi apareix la imatge de la façana de l’església de   vidres incolors i una creu central de vidres lleuge-
               Cassà. Al sud la figura central és la Verge de les   rament acolorits de vermell. La gran rosassa té
               Sogues, vestida de festa i sostenint a les mans les   actualment el vitrall més recent de l’església, que
               cordes de les campanes per fer fugir la pesta. El   substitueix  aquest darrer i  té la data  d’execució i
               filacteri de sota seu té la inscripció “Maria Sancta   l’autoria inscrites en un lateral. L’arquitecte Ramon
               Advocata Nostra Ora pro Nobis” i envolta l’escut   Pericay havia fet alguns dibuixos previs en restaurar
               de la població que capça les figures de dos àngels.  l’edifici durant la postguerra, però l’obra no es va
               Hi ha encara un altre conjunt de vitrall interessant   realitzar. Més endavant, i seguint el consell de Joan
               a la porta principal. Format per tres petits òculs a   Vila-Grau, es va buscar un disseny més actual que
               la part alta –florals els laterals amb l’escut arque-  es va encarregar a Domènec Fita. Cap d’aquests
               bisbal el central– i uns motius geomètrics a sota.   dissenys es va portar a terme i la gran rosassa va
               La curiositat principal rau en les formes circulars   ser confeccionada l’any 1986 pel taller barceloní de
               tallades per motius en aspa que coincideix total-  Joan Villaplana segons un disseny de Pere Cànovas
               ment amb l’existent a les rosasses de l’església   que mostra l’estil propi inconfusible del pintor, autor
               de Sant Martí de Torrelles de Llobregat i amb les   de peces de la catedral de Mallorca, Santa Maria
               que hi havia en les finestres petites de la capella,   del Mar i molts altres punts de Catalunya i de fora,
               ja desapareguda, de l’antic cementiri de la mateixa   sobretot a Amèrica del Sud. La inscripció als peus
               població. Obres, aquestes darreres, de 1900 del   de  la  rosassa  “MARTINUS  CATECUMEN,  HAC
                                                                                     3
               taller barceloní de Manuel Luengo.              ME VESTE CONTEXIT” , que ja apareixia als dibui-
               De la gran rosassa es tenen dades de l’existència   xos de Pericay, ens recorda l’episodi de l’aparició de
               a finals del segle XIX d’una vidriera dissenyada per   Crist amb el mantell que Sant Martí havia compartit
               Joan Pasqual, de Barcelona, que havia estat subs-  amb el pobre, al darrere del sant els soldats que fan
               tituïda el 1928 per una altra vidriera que es va mal-  referència a la seva situació de militar i de defensor
               metre durant la Guerra Civil. Durant la postguerra   del cristianisme. En contraposició a la representació
                                                               de la nau, on Martí apareix amb el pobre als peus





               3.  El text, recollit a la Llegenda Àuria, procedeix (amb alguna variació) de la Vita S. Martini Turonensis escrita per Sulpicius
                 Severus, Vegeu: https://archive.org/details/ned-kbn-all-00003158-001/page/n18.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63