Page 57 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 57

L’ART I ELS VITRALLS, BELLESA PÚBLICA DE DINS CAP ENFORA  57

























                                                             Part del projecte dels vitralls ornamentals de l’església de
                                                             Sant Martí, Cassà. Té el segell de Domus Artis. Font: Mu-
                                                             seu del Disseny de Barcelona. Fons Rigalt, Granell i Cia.
                                                             Projecte MDB 3-401-0456.






                                                             Cassà on, any 1897, una de les seves germanes
                                                             es casà amb l’hereu de can Trinxeria.
                                                             En el moment de l’obertura de les finestres, l’ar-
                                                             quitecte va presentar també un projecte de vitrall
                                                             que no es va realitzar. Tot i així, l’encàrrec que va
                                                             veure la llum a finals dels anys 20 va tornar a comp-
                                                             tar amb el mateix arquitecte i, aquest cop, amb el
                                                             vitraller Lluís Arbós, que tenia a Barcelona el taller
                                                             Domus Artis i que va ser el que es va encarre-
                                                             gar de l’adaptació del projecte i la realització de
                                                             les peces. Cal advertir que, entre els papers del
                                                             Fons Rigalt del Museu del Disseny de Barcelona,
                                                             s’ha localitzat un projecte que és clarament part
                                                             d’aquestes vidrieres. En ell hi ha el segell de Do-
                                                             mus Artis, però el fet que s’hagi localitzat al Fons
                                                             Rigalt ens fa pensar en un lligam amb el taller que
                                                             suposem també autor, com es veurà més enda-
                                                             vant, de les vidrieres de can Nadal.
                                                             Aquí, es tracta de quatre vitralls de dissenys
                                                             geomètrics i florals de caire neogòtic, de rica co-
                                                             loració amb les sanefes laterals més estretes que
                                                             la central. Les traceries tenen també dissenys a
                                                             joc. El mateix disseny es repeteix front per front,
                                                             de manera que hi ha només dos models de vitralls.
            Vitrall amb Sant Martí, de la nau de l’església de Sant Mar-
            tí, Cassà. Autora: Sílvia Cañellas.              Les vidrieres centrals dels dos costats de la nau,
                                                             en canvi, són peces figuratives dissenyades pel
                                                             cassanenc Joan Gener i Roca, i construïdes l’any
                                                             1942. Aquestes en substitueixen unes altres d’an-
            Fèlix d’Azúa (1874-1939). Professor d’arquitectura   teriors dedicades a l’Anunciació (nord) i el Bap-
            amb obres a localitats com Sant Feliu de Guíxols   tisme (sud). Al nord hi ha actualment Sant Mar-
            i Barcelona, d’on va ser arquitecte municipal, Fèlix   tí, a cavall, que parteix pel mig la seva capa per
            d’Azua i de Pastors estava vinculat a la població de   compartir-la amb el pobre, per sota, un filacteri diu
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62