Page 54 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 54

54

































               Rosassa de la capella de les Monges, Cassà. Autora: Sílvia   Projecte de rosassa procedent del Taller Amigó. Font: Col-
               Cañellas.                                       lecció Paloma Somacarrera. Autora: Sílvia Cañellas.



                                                               va adquirir el conjunt per tal de seguir l’activitat es-
                                                               colar. La capella, que conserva el conjunt de vitralls
                                                               originari, és, des del 2016, l’auditori de La Salle,
                                                               Germà Salvador Coma.
                                                               La rosassa de la façana principal, d’aproximada-
                                                               ment 180 cm, és un exemple de bon neogoticis-
                                                               me. Els sis òculs, tres a cada costat de la nau única
                                                               de la capella, es disposen ben amunt i segueixen
                                                               els mateixos dissenys d’inspiració vegetal que té
                                                               la rosassa. D’uns 60 cm de diàmetre, són de rics
                                                               colors i bona execució. El més proper a l’absis pel
                                                               costat sud de la nau resulta opac per l’existència
                                                               d’una construcció que impedeix l’entrada de  la
               Òcul de la nau de la capella de les Monges, Cassà. Autora:   llum. El central de l’altre costat té els lòbuls inferior
               Sílvia Cañellas.                                i superior paredats.
                                                               Tot el conjunt mostra els trets característics de
                                                               la vitralleria neogòtica i, tot i alguns dubtes, so-
               rents  moments  constructius  que  es  prolonguen   bretot pel fet de no utilitzar cibes en les peces
               fins a finals del segle XX.                     circulars,  té  molts  trets  comuns  amb  algunes
                                                               obres del taller barceloní dels Amigó que en po-
               1.1. La capella de les  Monges                  dria haver estat el productor. Es tracta d’un dels
                                                               millors tallers catalans de finals del XIX i principis
               Entre les escoles fundades a finals del segle XIX a   del XX. Iniciat per Eudald Ramon Amigó i con-
               Cassà, n’hi hagué de públiques i de privades ges-  tinuat  pels  seus  fills  Josep  i Joaquim,  i  poste-
               tionades per l’Església. En aquell moment, les ger-  riorment només per Joaquim, recollia en el seu
               manes Filles de l’Immaculat Cor de Maria (fundació   si la tradició vitrallera dels tallers barrocs i va
               de 1863), van obrir l’escola de nenes i, poc des-  comptar entre les seves files amb alguns dels
               prés, els germans de La Salle (1881) van  fundar la   principals artistes de la seva època com Claudi
               dels nens. Entorn 1906 les monges van fer cons-  Lorenzale o Enric Monserdà. El taller va ser diri-
               truir, adossada a l’escola, la que en seria la seva   git durant un temps per Josep Serra Carbó, fill
               capella. Les religioses van tancar la seva activitat   de pares cassanencs, que havia fundat la seva
               l’any 1978 i el Patronat de les Escoles Cristianes   primera empresa de vitralls al seu Mataró natal,
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59