Page 63 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 63

L’ART I ELS VITRALLS, BELLESA PÚBLICA DE DINS CAP ENFORA  63




                                                             bució ve donada gràcies al fet que es conserven
                                                             a Barcelona dos conjunts de vitralls executats per
                                                             aquest artífex, els models dels quals estan extrets
                                                             del mateix àlbum alemany. Un d’aquests vitralls és
                                                             el que es conserva a l’Hotel Regina i que ornamen-
                                                             tava l’antic menjador, també és disseny de l’artista
                                                             René Beauclair (1877-1960), i sabem que és obra
                                                             del taller Rigalt ja que apareix reproduït en un dels
                                                             seus catàlegs publicitaris. Les altres peces es tro-
                                                             ben embellint una galeria interior del carrer Gran de
                                                             Gràcia, 61, en aquest cas el disseny és de l’artista
                                                             alemany Josef Goller (1868-1947). Aquest edifici
                                                             havia estat construït per Jeroni F. Granell i Manre-
                                                             sa, arquitecte i soci principal de l’empresa Rigalt,
                                                             Granell & Cia.
                                                             Aquest taller barceloní, que va ser el més destacat
                                                             de principis del segle XX a Catalunya, va ser molt
                                                             actiu  a  la  província  de  Girona,  on  era  un  assidu
                                                             col·laborador de l’arquitecte Rafael Masó.
                                                             Les primeres dades sobre el treball professional
                                                             del vitraller Antoni Rigalt, les tenim a partir de
                                                             l’any 1884 quan va passar a ser soci comanditari
                                                             i cap de la secció de vitrall del taller de les indús-
            Vitrall de l’escala de Can Nadal, Cassà. Autora: Núria Gil.  tries artístiques de Francesc Vidal i Jevellí. Poste-
                                                             riorment (1890) es va independitzar muntant taller
                                                             propi, associant-se amb la família Granell i creant
                                                             la societat Antoni Rigalt & Cia. El 1903 hi va ha-
                                                             ver un nou canvi en la societat quedant com a di-
            El vitrall de la porta d’accés al cosidor es troba   rector artístic el propi Rigalt i passant la gerència
            dintre d’una estructura de fusta de línies corbes   a Jeroni Granell i Manresa i a l’altre soci Josep
            de quatre batents amb tarja en la part superior. El   Bartomeu.
            motiu representat són unes flors de forma circular   Les dates de construcció d’aquests vitralls coin-
            amb elements geomètrics en el seu interior amb   cideixen amb el moment àlgid del taller, amb els
            predomini de tonalitats liles, de les quals sorgeixen   grans encàrrecs. Hi ha més producció de vitralls i
            llargues i fines tiges decorades amb sintètiques   treballen per als artistes i arquitectes més impor-
            fulles, creat a base de la combinació de diferents   tants del seu moment. En aquest període trobem
            vidres impresos de colors.                       obres de diferents estils artístics, arrencant des de
            De característiques molt similars és el vitrall que   les obres més modernistes, passant pel noucentis-
            ornamenta i il·lumina l’escala principal de la casa.   me i arribant fins a l’Art Déco.
            El trobem en el primer replà, entremig dels dos   Algunes de les dates a ressaltar dins d’aquest pe-
            trams de l’escala. En aquest cas són tres plafons   ríode són el canvi del nom el 1903 per Rigalt, Gra-
            de vidre que representen un únic motiu floral, en la   nell y Cía., la marca més important i més coneguda
            part inferior del plafó central hi trobem la base de   d’aquest taller. El 1914 va morir Antoni Rigalt i va
            la planta de la qual sorgeixen llargues tiges corbes   passar a formar part de l’empresa com a director
            que es separen per tornar-se a retrobar en la part   artístic el seu fill, Lluís Rigalt i Corbella.
            superior amb els capolls florals.
                                                             3. CAN TRINXERIA
            2.2. El taller de vidrieres Rigalt, Granell i Cia.  Un altre exemple d’interès per al nostre estudi és
            L’execució dels vitralls a Cassà de la Selva s’atri-  can Trinxeria.
            bueix al taller d’Antoni Rigalt i Blanch, vitraller cap-  El 1897 va ser un any convuls per als propietaris
            davanter del vitrall modernista català. Aquesta atri-  de can Llach, hereus d’una important nissaga de
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68