Page 65 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 65

L’ART I ELS VITRALLS, BELLESA PÚBLICA DE DINS CAP ENFORA  65




            elegants dissenys geomètrics, els vidres incolors   3.2. Porta amb mussolines
            decorats amb àcid i amb dissenys que recorden    Les mussolines són uns vidres decoratius que van
            puntes al coixí i, finalment, un dels millors exem-  popularitzar-se durant la segona meitat del segle
            ples coneguts de vitrofania, una tècnica original de   XIX a França, Bèlgica, Alemanya i part de la Pe-
            l’Anglaterra victoriana, que consistia a decorar els   nínsula. Són peces realitzades majoritàriament so-
            vidres amb transparències de paper que imitaven   bre vidre incolor, que juguen amb la transparència
            el vitrall tradicional.                          del vidre i la translucidesa de l’esmalt aplicat, fil-
                                                             trant-ne la llum. Els seus dissenys recorden puntes
            3.1. Vidrieres en marcs de fusta                 al coixí, a causa de l’origen tècnic d’aquest tipus
            Al jardí, trobem una torre de base octogonal amb   de vidre decoratiu.
            un molí de vent al capdamunt, que tenia la funció   Can Trinxeria conserva un bon exemple de mus-
            d’extreure l’aigua del pou i emmagatzemar-la per   solines en una de les portes corredisses del pri-
            a l’ús diari de l’habitatge. Aquest element d’inspi-  mer pis. Segons sembla, fins a la darrera reforma,
            ració mossàrab, construït amb rajol vist, conserva   existia una segona porta corredissa amb vidres
            una abundant decoració interior a la part superior.   mussolina, ambdues amb la funció de separar les
            Aquesta construcció, malgrat no haver estat pro-  avantcambres de les alcoves principals. Malaura-
            jectada com un espai funcional, va ser tractada   dament, la porta situada a l’alcova que donava al
            amb especial afecció probablement a causa de les   jardí va haver de ser retirada per donar pas a l’àm-
            bones vistes que oferia sobre la zona.           plia sala de conferències actual de can Trinxeria.
            El sostre va ser pintat de color blau cel amb deli-  La tècnica de la mussolina es va començar a de-
            cades representacions de branques i ocells a les   senvolupar a França l’any 1826. Els primers exem-
            parts més altes. Les finestres que encerclen la   ples coneguts van ser fabricats manualment, utilit-
            petita estança van ser decorades amb vidres de   zant esmalt en pols sobre teixits reals, a manera
            colors emmarcats en fusta i compostos en formes   de plantilla. A continuació, els vidres s’introduïen
            estrellades de vuit puntes. Existeixen dues variants   en espais amb alta humitat relativa per dissoldre
            que  apareixen  alternativament  en  les  composi-  l’esmalt  sense  bellugar-lo.  Finalment  les  peces
            cions de color, i que es combinen alternant subtils   es posaven al forn per tal d’adherir l’esmalt a la
            diferències de color.                            superfície del vidre de forma permanent. Aquest
            Aquest model de vitrall, en el qual els vidres de   origen lligat al disseny tèxtil i a les puntes al coixí
            colors vius s’emmarquen amb fusta, o sovint guix,   ha acompanyat sempre la tècnica de la mussolina.
            creant patrons geomètrics, pot vincular-se als   Malgrat que el sistema per transferir els dissenys
            models que trobem en l’arquitectura islàmica. Els   al vidre evolucionés ràpidament, l’essència del tei-
            patrons geomètrics, sovint originats en cercles o   xit va romandre al llarg de la seva història.
            formes estrellades, són fruit de la conveniència   A partir dels anys 30, es comencen a desenvolu-
            de representar el món sense recórrer a imatges   par sistemes per aconseguir reemplaçar els teixits
            figuratives. No obstant, a can Trinxeria, no només   per plantilles rígides, sempre imitant els seus pa-
            trobem aquest llenguatge ornamental dins de l’ele-  trons delicats i conservant el grau de detall en els
            ment mossàrab en qüestió, sinó que el trobem     dissenys. La tècnica per elaborar plantilles rígides
            reproduït a dos dels finestrals que il·luminen els   va ser patentada a Lió l’any 1842 per un químic i
            espais de pas del primer pis de l’habitatge. Per   un pintor de vidre que van firmar la patent amb el
            tant, els vidres de color emmarcats en fusta van   nom de Dumas i Godard. La seva tècnica consis-
            ser considerats com l’element clau per fer lligar   tia a fabricar plantilles de llautó i foradar-les amb
            aquest element exterior i d’estil diferenciat, dins   àcid nítric. El disseny s’havia d’imprimir prèviament
            del conjunt monumental de l’edifici.             amb betum de Judea sobre el llautó, protegint així
            Per altra banda, aquest model ornamental, tot i   les parts que no haguessin de desaparèixer amb
            reduir les possibilitats en el disseny, suposava   l’efecte de l’àcid. Un cop la plantilla es finalitzava,
            una alternativa econòmica als vitralls emplomats.   el treball sobre el vidre era molt més senzill i efi-
            Aquests vitralls simplificats, que no requerien la   cient. El vidre es pintava amb esmalt blanc i goma
            implicació d’un vitraller, van resultar òptims per a la   aràbiga, dissolts en aigua. Un cop l’esmalt era sec,
            decoració de can Trinxeria i pels requeriments de   es col·locava la plantilla i s’utilitzava un raspall de
            la reforma de Baltet.                            pues metàl·liques per eliminar la pintura visible a
                                                             través dels espais foradats.
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70