Page 72 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 72

72





               4.2. Paral·lelismes i autoria                   aquest mateix taller com a probable realitzador tam-
               Com dèiem més amunt, és fàcil trobar en l’orna-  bé de les vidrieres de can Tolosà.
               mentació domèstica de finals de segle representa-
               cions de flors, triades pel seu simbolisme, la proxi-  5. CONCLUSIÓ
               mitat del nom de les propietàries o simplement pel   Cassà de la Selva conserva gran quantitat de vi-
               gust personal envers uns colors i unes formes.  tralls tant religiosos com domèstics excepcionals,
               Entre les flors modernistes moltes són represen-  tant per la qualitat de les obres com per la seva
               tacions estilitzades o geometritzades amb més   singularitat dins dels vitralls neogòtics i modernis-
               o menys moviment on l’ornamentació i la com-    tes i també de posteriors. Hi trobem peces religio-
               posició són més importants que el realisme de   ses com a exemple de medievalisme i d’eclecti-
               la representació. En canvi, les portes  vidrades   cisme. Hi veiem el vistós i exuberant cromatisme
               de Cassà responen a una tipologia en la qual les   i la rica decoració de la vitrofania de can Trinxeria,
               flors esmaltades destaquen per l’acostament a   peça gairebé única que mereix tota la nostra aten-
               les representacions dels models dels estudis na-  ció i que és una de les peces d’aquesta tècnica
               turalistes.                                     de més envergadura i que millor es conserven. Els
               En aquest camí, altres vitralls s’acosten a aquests.   vitralls de can Nadal destaquen per la utilització
               Vitralls en els quals els elements florals ocupen   de models francesos executats per un dels princi-
               els fons darrere les imatges o, com en el cas de   pals tallers catalans i els vitralls de can Tolosà són
               Cassà, en els quals les tiges ocupen tota la peça.   remarcables per la seva excepcionalitat i qualitat.
               Entre els primers podem destacar una vidriera de   Altres peces de l’església mostren també la conti-
               la casa Maria Robert, realitzada a partir del quadre   nuïtat dels vitralls en la postguerra.
               Una noia recollint flors en un paisatge, de Robert   Però la llista de vitralls interessants de Cassà de la
               Julius Beyschlag (1838-1903), que va aparèixer en   Selva no s’acaba aquí: la capella del cementiri i un
               forma de gravat a la Gallerie Moderner Meister, pu-  dels panteons d’aquest, unes vidrieres heràldiques
               blicació que es troba en el fons Rigalt i Granell del   de postguerra en una de les cases de la plaça de
               Museu del Disseny de Barcelona, cosa que fa sos-  la Coma o diverses mussolines que podem veure
               pitar que el vitrall català es degui a aquest taller.    pels carrers, augmenten el valor d’aquest patrimo-
                                                           12
               Entre els segons podem esmentar els vitralls de la   ni de la població.
               casa de la Rambla de Catalunya, 64 i sobretot els   L’estudi de les peces ha estat un pas fonamental
               vitralls de la galeria de La Giralda de l’Arbós, sig-  per  posar  en  valor  aquest  fràgil  patrimoni, però
               nats per Cayetano Pons, propietari del taller La Bo-  cal tenir present que els  vitralls són  fràgils per
               hemia. Es tracta d’una empresa que tenia el taller   naturalesa, no només perquè el seu material més
               al c/ Ponent, 3 (avui Joaquim Costa) i magatzem a   abundant és el vidre, sinó també perquè tots els
               la ronda de Sant Antoni, 104, de Barcelona. Però   altres elements que els conformen poden deterio-
               a Cassà la qualitat de l’aplicació de llums i ombres   rar-se perdent la seva funció i causant danys irre-
               en els esmalts, la distribució del color i la gràcia de   versibles. Per evitar-ho cal l’observació regular de
               la línia, ens acosten més a les finestres del Palau   les peces i el seu constant manteniment. Només
               Muntaner de Barcelona, obra del taller d’Antoni Ri-  d’aquesta manera ens assegurarem que el patri-
               galt (1890), taller del qual s’ha parlat més amunt en   moni vitrallístic de Cassà seguirà lluint amb tota la
               referència a can Nadal. Sense una seguretat total,   seva intensitat.
               però amb clars paral·lelismes, es podria apuntar a

















               12. CAÑELLAS, Sílvia i GIL, Núria (2019, en premsa).
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77