Page 55 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 55

ELS REMENCES DE CASSÀ DE LA SELVA, 1448-1497  55




                                                             tes” que eren una infàmia per a la nació catalana.
                                                             Fins i tot va arribar a proposar al papa Benet XIII la
                                                             transformació del pagès de remença a pagès cen-
                                                             satari perpetu, però la idea no es va arribar a fer
                                                             efectiva.
                                                             La subversió dels pagesos de remença, que, segons
                                                             Vicens Vives, arribaven a ser un quart de la població del
                                                             Principat de Catalunya, començà a manifestar-se l’any
                                                             1391 amb actes de crema d’escriptures i capbreus on
                                                             constaven les servituds i es manifestaren contra els
                                                             canvis d’arrendataris i nous establiments, fets pels sen-
                                                             yors, amb destrucció de collites, excavació de fosses,
            Figura 9. Els masos rònecs de Cassà de la Selva a partir   aixecament de creus assenyalant designis de mort; a
            dels capbreus dels segles XIII i XIV. © Elvis Mallorquí, 2018  Girona, tornaren a fer-ho el 1416, tot i la decisió de les
                                                             Corts de 1413, que havien dictat penes molt severes
                                                             contra aquelles amenaces. Els remences de  Begur
            Tot seguit, els mateixos monarques promovien la   justificaven l’any 1407 aquestes accions dient que “El
            recuperació del patrimoni reial sempre que es pa-  pare Adam va morir intestat, per això, tot era de tots”.
                                                                                                         31
            gués un preu de venda als senyors i a càrrec de les   Aquesta referència connectava les reivindicacions dels
            comunitats. Tanmateix, la intervenció política dels   pagesos catalans amb la dels pagesos anglesos que
            representants de les comunitats, molt intensa en   l’any 1381 es van revoltar contra la poll tax imposada
            el procés de lluïció, s’esvania just després d’incor-  pel rei i pel seu govern al crit de “When Adam delved
            porar-se a la corona.                            and Eve span, who was then the gentleman?”. 32
            En aquest context, el 1388 el rei Joan va manar
            al batlle general de Catalunya que cerqués al seu   3. LA PRIMERA GUERRA REMENÇA
            arxiu informació de quan i com els pagesos van   (1455-1472)
            ser obligats a la servitud i als mals usos i si “qual
            temps de la servitut... és ja passat”. Al mateix   Enfront del bloc format pel rei i pels remences, al
            temps demanava al papa Climent VII una butlla per   llarg del segle XV es va forjar un bloc opositor en
            la qual els homes de remença de l’església, a can-  el qual hi havia els senyors feudals que només pos-
            vi d’una compensació econòmica, se’n poguessin   seïen senyories basades en el domini directe de ma-
            alliberar. Per això, va autoritzar els pagesos remen-  sos remences, és a dir, senyors eclesiàstics i baixa
            ces a reunir-se en assemblees i a elegir síndics que   noblesa. A aquests, s’hi van afegir les elits urbanes,
            els representessin. És en aquest moment que es   alguns dels quals també eren senyors directes de
            difonen uns orígens mítics de la servitud: per uns,   masos remences, perquè no volien les universitats
            la servitud era un càstig imposat per Carlemany   pageses com un contrapoder a escala regional, i l’al-
            als cristians residents en terres musulmanes que,   ta aristocràcia, que estava enfrontada a la monarquia
            per covardia, no el van ajudar a conquerir les terres   per altres motius. Per explicar l’esclat de la revolta al
            catalanes; pels altres, les servituds eren d’origen   camp català en el context de la guerra civil catalana,
            musulmà i, tot i convertir-se al cristianisme, els pa-  l’any 1462, cal remuntar-se a uns anys abans.
            gesos de la Catalunya Vella no van ser alliberats   Des del 1446, notaris i agents del Reial Patrimoni
            d’aquestes càrregues. Els juristes reials van con-  recorregueren el nord de Catalunya  convocant els
            vertir el conflicte remença en una lluita per la lli-  pagesos per tractar sobre les jurisdiccions reials a
            bertat personal, fins al punt que l’any 1402 la reina   mans de grans propietaris del camp que les tenien
            Maria va tornar a demanar, salvant això sí els del-  empenyorades  i  que,  per  rescatar-les,  demanaven
            mes i les primícies, l’abolició de les “execrabiles et   l’ajut econòmic del pagès. Això obrí pas, per part
            abhominabiles... pestiferas et reprobatas servitu-  dels pagesos, a reclamar l’abolició dels mals usos,





            31. vicens, 1978: p. 18-19 i p. 37-38; Pella, 1883: p. 645-649.
            32.  “Quan Adam cavava i Eva filava, on era aleshores el senyor?”, inici del sermó de John Ball pronunciat a Blackheath el 1381,
               que coneixem gràcies a la crònica de Thomas Walsingham, cf. preest, 2005: p. 162-163.
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60