Page 22 - Conferencies de l'Arxiu 5
P. 22

22











































               Figura 15. Projecte per a l’altar de Sant Martí de l’arquitecte   Figura 16. El nou altar de Josep Danés amb les sis columnes
               Josep Danés. Font: Revista Llumiguia.           salomòniques conservades. Font: AMCS. Arxiu d’Imatges.
                                                               Fons Llumiguia.  Id. 15885.


               Inicialment, Cassà va optar per un projecte d’arran-  Vaticà II, que promulgaria la troballa d’un autèntic art
               jament del presbiteri amb les sis columnes conser-  sagrat basat en la recerca d’una bellesa noble i no
               vades disposades rere una mesa d’altar d’inspiració   de la mera sumptuositat, entenent que «[...] sense
               bizantina, que seguia un projecte de l’arquitecte Jo-  treure res a la bellesa del culte, hom pot crear ob-
               sep Danés (fig.15 i 16).  Aquella nova disposició   jectes i obres magnífiques amb matèries simples i
                                     32
               va rebre la consagració el 17 de juny de 1946. Va   poc costoses, donat que el signe de la senzillesa
               caldre que passessin uns anys i l’arribada de mos-  i de la pobresa evangèliques ha d’aparèixer en les
               sèn Josep Xutglà, el 1948, perquè la parròquia es   nostres cerimònies i celebracions litúrgiques»,
                                                                                                           33
               convencés, amb les penúries de la primera post-  mossèn Xutglà va emprendre la replicació de l’antic
               guerra cada vegada més lluny, que calia remodelar   retaule barroc. Des d’octubre de 1954, tret de sor-
               el presbiteri amb la construcció d’un nou retaule   tida a la comissió encarregada de la discussió sobre
               major. A pocs anys vista de la celebració del Concili   el model de retaule que es desitjava, vehiculada en



               32. Els dissenys de la composició i de la mesa es poden trobar a Bosch mercader 2004: 98-99. L’Ajuntament pagà 2.000 pessetes
               per arranjar un altar provisional i es començà a fer una col·lecta. Mossèn Joan Margall Sellàs fou qui decidí fer un arranjament més
               decent, que inicialment preveia una talla de sant Martí emmarcat per unes columnes gòtiques. El 30 de gener de 1944 es va fer
               venir l’arquitecte Josep Danés i el juny del mateix any ja comptava amb un disseny que contemplava les columnes salomòniques
               salvades: «El projecte ha estat dissenyat tenint presents les restes de l’antic altar, les quals seran convenientment aprofitades.
               Consta de tres parts principals: un tríptic, un baldaquí i l’altar pròpiament dit, de pedra de Girona. El tríptic serà format per les dues
               imatges - les portes recuperades - de Sant Pere i Sant Pau que flanquejaran el retaule, que serà del mateix estil de les portes. El
               baldaquí constarà de sís columnes: les tres enteres salvades de la destrucció i unes altres tres que es confeccionaran aprofitant
               els quarts de columna que s’han pogut conservar. Les sis columnes seran coronades i unides per una cornisa del mateix estil,
               de la qual penjaran uns cortinatges de domàs de seda. L’altar anirà sobre una pedra de tres graons, de pedra treballada, quedant
               a bastant altura de la que té l’altar provisional» (Bosch 2004, op.cit). Sembla que Danés també devia haver fet un altre projecte
               per a l’altar provisional de la Mare de Déu del Carme, una escultura de Florenci Veciana emplaçada en un altar de marbre del
               Talers Massagué de Barcelona. Sobre Josep Danés és indispensable la monografia de Puigvert 2008, que ja es fa ressò de la
               participació de l’arquitecte en la remodelació del presbiteri.
               33. Planellas 2010: 35
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27