Page 20 - Conferencies de l'Arxiu 5
P. 20

20









































               Figura 13. Fragments del retaule major de Sant Martí de Cassà, capella dels Dolors de Sant Martí de Cassà. Font: Delegació del
               Patrimoni del Bisbat de Girona (Rafael Bosch).


               l’ocupava, elevada per sobre la mesa d’altar amb   mental dels retaules de Costa, l’arquitectura, amb
               les grades i el sagrari, la fornícula central amb la re-  predomini de columnes salomòniques, estava far-
               presentació de Sant Martí tallant la capa i donant-la   cida d’elements decoratius (pàmpols, putti, fullat-
               al pobre, de bust rodó i allotjada sota un dosseret   ges, etc.). Tot plegat feia del gran moble de Cassà
               característic dels dissenys de l’escultor. Aquesta   de la Selva una exhibició de fusta daurada i poli-
               fornícula sobreeixia i s’endinsava fins al segon cos,   cromada, una epifania exuberant del poder de les
               fent que s’elevés piramidalment el nínxol superior   imatges manifestada davant dels orgullosos cas-
               amb la Mare de Deu dels Àngels. Quatre grans    sanencs que van promoure l’altar. Amb el temps,
               escultures, representatives de l’Església Univer-  les decoracions murals goticitzants dels arcs i de
               sal, es distribuïen pells carrers laterals. Al primer   les parets, afegides el 1929 en temps de mossèn
               cos, Sant Bonaventura (a l’esquerra) i Sant Tomàs,   Joaquim Bosch, emmascararen la potència de la
               amb relleus als basaments de cadascuna al·lusius   talla i la nitidesa del volum del retaule contra el mur
               a l’hagiografia de sant Martí. El primer acollia el Mi-  emblanquinat a finals del segle XVIII.
               racle del fill de pares pagans ressuscitat; i el se-
               gon, sota Sant Tomàs, la Consagració episcopal
               de sant Martí. El cos superior tenia, a l’esquerra,   5. DESFER I FER. LA GUERRA CIVIL
               Sant Gregori el Gran i a la dreta Sant Jeroni, en   I LA GESTIÓ DE LA DESTRUCCIÓ
               aquest cas flanquejat per àngels que reposaven   Com en tants altres llocs de la geografia catalana
               sobre les cornises amb volutes. Per sobre de les   i espanyola, la Guerra Civil va posar fi a l’exube-
               seves fornícules, també amb dossers en forma de   rància barroca que lluïen la majoria de les esglé-
               llotges, s’elevaven acroteris decoratius, damunt   sies i edificis religiosos del nostre país. Per raons
               dels quals es dreçaven les virtuts teologals: Fe,   òbvies d’espai no puc deturar-me a enumerar les
               Caritat i Esperança, per aquest ordre i d’esquerra a   causes del fatídic episodi iconoclasta, tantes ve-
               dreta. Completaven aquest maridatge iconogràfic   gades explicades i conegudes, però sí que puc re-
               entre l’Església Universal i el culte local àngels tu-  collir algunes qüestions rellevants que afectaren a
               telars amb els escuts de Cassà, instal·lats damunt   Cassà. Tal com explica Josep Dalmàs, el retaule
               dels bancals del presbiteri, a tocar dels guardapols   no va sucumbir a les flames en els primers mesos
               del retaule. Com és habitual del parament orna-  de l’esclat revolucionari, gràcies a l’acció decidi-
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25