Page 16 - Conferencies de l'Arxiu 5
P. 16

16





               extensió de la iconografia representada al retaule.   mestre Andreu pintor»  —he de suposar que és el
                                                                                    17
               El cas és, però, que una informació notarial indica   mateix Felip Enric i que el pintor és el gironí Rafael
               que el 1702 encarreguen l’acabament del daurat   Andreu, actiu en aquells anys— i el 20 de gener de
               del retaule a Josep Germà, un actiu daurador giro-  1630 al pintor Pere Espinós de la Bisbal  «[...] tres
               ní.  Seria estrany, encara que estigués començat   lliures sis sous son per pintar la clau de la capella
                 12
               el daurat en la primer andana o cos, que fos un mo-  de St Antoni i de altra part me aven pagat sinch
               ble renaixentista; havia de ser, en aquest supòsit,   lliures de pintar i adobar lo retaule de dit St. Antoni
               un nou retaule de finals del XVII; ho corrobora tam-  [...]. De altre part me aven feta la vida tot lo temps
               bé el fet que es guardin dos fragments de la pre-  he pintat a dita Iglesia y capella y adobat lo altyar
               del·la a la rectoria que caldria restaurar de manera   de nostra senyora de las cordes y un dia a nostra
               urgent i, en la mesura del possible, reintegrar-los al   senyora del roser que tot preu la suma de setze
               conjunt. Passa el mateix amb el de la Divina Pas-  dies ab las tres lliures».  Es tracta, en aquest cas,
                                                                                     18
               tora, atès que és un culte impulsat tardanament   de treballs menors, com el de pintar la clau de volta
               pels caputxins. De l’altar de Sant Joan Baptista   de la capella de Sant Antoni.
               és interessant la presència el 1644 d’un pintor de
               Girona, Bernat Rius i Mir —un pintor sense obra
               conservada, pare dels també pintors Sebastià i   4. EL NOU RETAULE MAJOR BARROC,
               Narcís Rius—, que va cobrar la suma elevada de   OBRA DE PAU COSTA
               290 lliures per pintar el retaule.              Una visita pastoral del bisbe Miquel Joan de Taver-
                                           13
               Finalment, el retaule del Roser també mereix una   ner i Rubí el 27 d’abril de 1705 constata que «la
                                                                                           19
               consideració perquè n’ha passat força desaperce-  iglesia no esta ben tancada».  Devia faltar poc,
               buda  l’autoria.  Segons  mossèn  Joaquim  Bosch,   perquè les obres s’havien iniciat tres anys abans
               l’altar era «[...] un dels millors de la iglésia. Enca-  amb la capitulació de l’enderroc dels darrers ves-
               ra que no porta cap data, tot indica que es ante-  tigis de l’església romànica i del campanar vell, en
               rior a l’altar major».  El retaule, que aplegava els   paral·lel a la contractació del nou presbiteri, sa-
                                 14
               tradicionals quinze misteris rosarians, havia estat   gristies i campanar. Incloïa, també, altres treballs
               realitzat per Felip Enric i daurat per Joan Sanxes   menors com la graonada que separava la nau del
               Galindo. Hem d’imaginar-lo, doncs, com un retau-  presbiteri, la mesa d’altar, algunes finestres, la tro-
               le d’escultura, atès que era l’ofici de Felip Enric.    na, l’enguixat i enrajolat d’algunes capelles, etc.,
                                                           15
               Anys més tard Felip Enric treballaria a la veïna es-  tot  plegat  amb  pedra  nummulítica  de  les  veïnes
               glésia de Llagostera en la realització de la imatge   pedreres de Pedret.  El presbiteri s’encarregà al
                                                                                  20
               de sant Isidre per al retaule de la confraria. 16  mestre d’obres i picapedrer gironí Joan Alesma i
               Una recerca recent en la documentació de l’arxiu   Esperança, amb experiència acreditada en la faça-
               diocesà de Girona em permet completar algunes   na de la catedral de Girona,  i seguia el model de
                                                                                         21
               notícies més relacionades amb l’encàrrec artístic   tancament poligonal de l’església de Llagostera.
               de l’església. En aquest sentit, el 1599 es paguen   Per tot plegat disposava de tres anys per enlles-
               43 lliures i 9 sous «per les mans de fer l’armari   tir-ho, inclosa la construcció d’una escala que me-
               del Cristo a mestre Enrich i pintar la sua capella a   nava al cor des de l’interior del campanar.



               12. Bosch 1991: 83 i apèndix IV, que cita el document AHG, Domènec Xiberta, manual núm.60, 23 de març de 1702.
               13. Sobre Bernat Rius vegeu Solà 2017: 63 i Miralpeix-solà 2022: 231.
               14. Citat per Bosch Mercader 1991: 93.
               15. Santamaria 1989: 464-465.
               16. Grau-Puig 1997: 3-4. Altres treballs de Felip Enric foren les figures de Sant Eloi, Sant Joan Baptista i Sant Andreu per al
               retaule de Sant Eloi del convent de la Mercè de Girona; la figura de Santa Escolàstica per a Sant Pere de Galligants, els retaules
               de Sant Joan per a la Pietat de Pont Major, el retaule del Mercadal i el de Sant Llàtzer, etc. SOLÀ 2007: 116.
               17. Arxiu Diocesà de Girona, en endavant ADG, Fons Cassà de la Selva, 3/65 26.1 Documentació parroquial diversa (1686-
               1843), Llibre de comptes (1590-1698), fol. 21vº.
               18. Ibídem, fol. 164 [Comptes diversos per obres a la capella de Sant Antoni].
               19. ADG, Fons Cassà de la Selva, Llevador de les rendes 1691-1796, Comptes de l’obra 1740-1787, fol. 7.
               20. Els contractes els publicà Bosch 1991:apèndix V.
               21. Miralpeix 2007: 203. És l’autor dels vuit caps esculpits als retombs de l’entaulament del primer cos de la façana de la catedral
               de Girona. També participa en la licitació per la pedra de l’escalinata.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21