Page 15 - Conferencies de l'Arxiu 5
P. 15

FER I DESFER. MEMÒRIA I VICISSITUDS DEL RETAULE MAJOR DE L’ESGLÉSIA DE SANT MARTÍ DE CASSÀ DE LA SELVA  15




            1622 i canonitzat el 1628, que substituí com a patró
            de la pagesia els sants tradicionals a Catalunya, que
            eren sant Galderic o els sants Abdó i Senén —el
            retaule gòtic els incloïa en un extrem de la predel·la.
            L’interès de la tela, a banda de la seva preservació,
            és més que justificat perquè estem davant una re-
            presentació gairebé coetània a l’extensió del culte
            arreu del territori espanyol per iniciativa de la Coro-
            na; però també perquè durant els primers decennis
            del segle XVII la pintura catalana (o produïda a Ca-
            talunya)  és escassament coneguda de resultes de
            la substitució natural de les obres i per motiu de les
            grans pèrdues que han afectat el conjunt del patri-
            moni moble d’aquest període. L’episodi representat
            correspon a un dels miracles recollits per la tradició
            popular, segons el qual en un any de sequera que
            feia perillar la collita de la hisenda del seu patró, Iván   Figura 8. Relleu amb escena de la vida de sant Antoni, finals
            de Vargas, situada a prop de Carabanchel, el sant   del segle XVII, capella de Sant Antoni i Sant Francesc de
                                                             Cassà. Fotografia de l’autor.
            va fer brollar aigua amb un cop d’aixada. Al costat
            inferior dret de la tela també hi apareix María Toríbia
            o María de la Cabeza, la seva esposa, beatificada   amb el pas del temps es deterioraven. Val la pena
            el 1697 i canonitzada el 1752, que fila amb el fus.   destacar, en aquest sentit, la participació d’alguns
            El fet que es tracti d’un suport sobre tela també és   artesans destacats en el procés. És el cas d’una
            rellevant, donat que el suport de fusta encara era   notícia publicada per Bosch segons la qual quan el
            el més habitual en aquell moment. Lligat a aquest   1644 es paga a Pere Fuster cinc jornals i mig per
            observació sobre el suport, la indumentària d’època   «[...] mudar lo rataula major», un pagament estrany
            que duen els personatges —les punyetes, els al-
            çacolls, els vestits cortesans, etc.— també pot ser   si tenim en compte que el presbiteri no s’arranjaria
                                                             fins a seixanta anys més tard. Potser es preveia
            indicativa d’una provinença no catalana.
                                                             avançar les obres del presbiteri? Què se’n va fer,
                                                             del retaule gòtic de Miquel Torell?
            3. OBRES I ENCÀRRECS                             Una altra dada em crida l’atenció: el retaule cons-
            PER A LES CAPELLES                               truït el 1694 per l’escultor de la Bisbal Salvador
            Les obres d’acabament de la reforma de l’església,   Espasa per a la capella de Santa Anna, perdut tam-
            iniciades com s’ha vist un segle abans, arriben a la   bé a la Guerra Civil. L’escultor era un dels artesans
            seva fi a principis del segle XVIII. Contràriament a   més actius al bisbat gironí (no s’ha de confondre
            com era habitual, l’ampliació s’havia començat per   amb el seu homònim instal·lat a Olot). També la
            la façana i s’havia anat avançant cap al presbiteri.   capella  de Sant Antoni  i Sant  Francesc tenia un
            Si durant els tres primers decennis els recursos   retaule  dedicat  a  sant  Antoni,  patró  habitual  de
            s’havien dedicat a l’avançament de la nau, els dar-  la pagesia. Segons Bosch, les notes de mossèn
            rers anys del segle  xvii el campanar gran, les sa-  Joaquim Bosch es fan ressò de l’existència d’un
            gristies i la totalitat del presbiteri havien acaparat   retaule «[...] de l’època de l’altar de la Divina Pas-
            els recursos dels obrers.                        tora i dels de la capella dels Dolors, tot d’estil re-
            El valuós estudi de Josep Bosch dedicat a l’esglé-  naixentista, dit també romà i molt inferiors a tots
                                                                       11
            sia detalla fil per randa les notícies documentals   els altres».  Si fem cas de l’únic plafó conservat,
            que ens permeten fer un seguiment força acurat   amb un escena dedicada a sant Antoni Abat, patró
            de les obres, sovint reflectides a les successives   habitual de la pagesia, es tractava d’un retaule de
            visites pastorals. Mentre les capelles s’anaven   la fi del segle XVII, de la ma d’un bon escultor. Po-
            acabant,  el  parament  moble  que  hi  havia  també   dria ser el cas, no obstant això, que s’hi conservés
            es renovava conforme les necessitats d’actualit-  el retaule renaixentista i aquest plafó lateral, que
            zar els cultes o de substituir els altars antics que   narra un episodi de la vida del sant titular, fos una



            11. Bosch mercader 1991: 83.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20