Page 21 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 21

LA MÀGIA DEL MÓN ALS CINEMES DE CASSÀ  21




            vols i a l’hora que et va bé, és més econòmic,   tot tipus de productes –és ben atractiu per a un
            tens més gèneres per escollir, la varietat de les   públic, sobretot familiar, que valora gaudir del dia
            propostes és gairebé interminable, pots valorar el   a l’aire lliure–. Però també es diversifiquen les
            que has vist, escriure un comentari... A més, a la   possibilitats de veure cinema a casa: el vídeo en-
            gran majoria de pobles del nostre país i dels barris   tra amb força a la gran majoria de llars del poble,
            de les grans ciutats com Barcelona ja no queda   en un principi en tres formats: VHS, Beta i 2000,
            cap sala d’exhibició. El debat està estancat en un   i s’acaba imposant el primer –per cert, era millor
            bucle permanent, com les antigues pel·lícules en   el Beta de Sony, però això és una altra història. A
            suport 35 mm: no vaig al cine perquè em queda    Cassà alguns dels primers videoclubs són a cal
            lluny, no obren més cinemes perquè la gent ja el   Curt o a Gener Casadevall, dues botigues d’elec-
            té a casa; no vaig al cine perquè és massa car,   trodomèstics del carrer Major, i és possible allò
            no és fàcil abaixar el preu de l’entrada perquè no   que poc temps abans semblava impossible: veu-
            està garantit que el públic torni a venir de forma   re una pel·lícula en un bar sense haver de depen-
            assídua i constant.                              dre dels horaris televisius!, ho saben els clients
            Hi ha una cosa clara, evident, i l’expresso amb el   del desaparegut Can Gaspar al carrer Ocata, per
            màxim respecte per tots els que han fet possi-   dir només un exemple, que podien triar quina pe-
            ble que el cinema hagi estat un hàbit il·lusionant   l·lícula, quina cinta de vídeo preferien. I tot plegat
            i engrescador per a tantes persones durant cent   sense haver de pagar entrada o abonar només
            anys: abans la gent anava al cine perquè no hi   el lloguer de la cinta de vídeo, sempre més barat
            havia gaire res més a fer els caps de setmana. Un   i fàcil de compartir amb qui et sembli. El cinema
            habitant de Cassà o de tants altres pobles, el diu-  s’escrivia amb un nou guió, sense saber-ne el fi-
            menge a la tarda, què podia fer? L’ús del cotxe no   nal.
            comença a ser massiu fins als anys 60 i 70, amb   Als cines els passa una mica com a les botigues:
            unes comoditats tan precàries com moltes de les   primer desapareixen les més petites i familiars,
            carreteres per on circulaven. Agafar el tren, vi-  després es concentren en les ciutats o bé en
            gent al nostre poble fins al 1969 i plantar-se en un   multisales envoltades de supermercats i altres
            cine de Girona per gaudir d’una estrena avançada   espais d’oci i de restauració, i acaben tancant o
            i que no arribaria a la Coma o al Passeig fins, a ve-  havent-se d’adaptar, una vegada més, a la inexo-
            gades, un any o dos més tard, no era una pràctica   rable competència d’internet. La comparació no
            generalment estesa. La televisió entra a les cases   és fora de lloc: fins fa quaranta anys a tot arreu hi
            a finals de la dècada dels 60, però, tal com deia   havia empresaris de cinema que es guanyaven la
            el genial humorista català Perich, “Televisió Es-  vida i que pleguen quan deixen de fer negoci. Tan
            panyola és la millor d’Espanya”, no n’hi va haver   sols sobreviuen i ofereixen una programació regu-
            cap altra fins als anys 80, amb l’aparició de TV3 i   lar les sales municipals, com a Torroella o Ripoll,
            alguns canals privats –tot i que no em puc estar   o les gestionades per entitats, com a Camprodon
            de destacar dos excel·lents programes de l’UHF,   i Vila-rodona. En altres poblacions, com la nos-
            aquell canal que emetia poques hores al dia: Re-  tra, associacions sense ànim de lucre com el Ci-
            vista de Cine i La Clave, una mena de cineclub   neclub Vuitimig ofereix una programació que, en
            televisiu en el qual es veia una pel·lícula seguida   part, substitueix l’antiga programació setmanal,
            d’un debat entre diferents especialistes, moderat   tot i que amb una freqüència menor i amb una res-
            pel  gran  José Luis Balbín.  Videojocs, internet...   posta del públic generalment més baixa, excepte
            encara trigarien a arribar.                      en les sessions de l’estiu a la plaça de la Coma,
            Els anys 80 és quan comencen a tancar molts      que a vegades apleguen 400 i 500 persones. Ara
            cinemes, tant als pobles com al barris de ciutats   resulta que hi ha més espectadors a l’estiu que a
            com Barcelona. Es diversifiquen les possibilitats   l’hivern, qui ho havia de dir...
            d’oci i puja el nivell de vida: a més del que hem   Què cal fer, en conseqüència? Donar-ho tot per
            escrit, es popularitza el fet d’anar a esquiar –pre-  perdut és poc estimulant i excessivament arris-
            cisament en la temporada més important per a     cat, tinguem en compte que vivim en una societat
            la taquilla cinematogràfica com és l’hivern–; es   inestable i canviant en la qual, com diuen els més
            revitalitzen les festes majors amb l’augment de   grans, tot torna, encara que no ens ho sembli. El
            propostes al carrer obertes a tothom –en les     cinema havia tingut una forta rellevància en la vida
            quals el cinema hi havia tingut una presència des-  dels cassanencs i en la configuració del nostre
            tacada–; apareixen fires a tot arreu dedicades a   poble, fins i tot a àmbit urbanístic: quan tanca el
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26