Page 17 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 17

LA MÀGIA DEL MÓN ALS CINEMES DE CASSÀ  17




            En totes les sales es feia mitja part entre pel·lícu-  el diumenge), dues al Casal i dues a les Escoles.
            la i pel·lícula. Els espectadors solien anar al bar:   Impossible veure-les totes. Calia triar el programa
            els deliciosos triangles de cabell d’àngel de can   preferit per part de cadascú.
            Cristià al Centru, les ensaïmades de can Vila al
            Casal i la beguda refrescant marca Iris així com   4. JOSEP MESTRAS, UN REFERENT DEL
            les gracioses de can Batallé eren les aportacions   CINE DE CASSÀ, I DE MÉS ENLLÀ
            locals en uns espais en els quals s’hi compraven
            paquets de  crispetes, de blat  de moro (ara en   En una sala hi treballaven: el taquiller, el porter,
            diuen “kikos”), regalèssia negra i vermella, sidral   l’acomodador (proveït de l’obligada llanterna) i
            i alguns altres productes. Ben proveïts de menjar   almenys un maquinista i el seu ajudant. Quantes
            (sic), els espectadors tornaven a la taquilla amb el   persones del nostre poble s’han tret un petit sou
            tiquet de “salida” que se’ls havia ofert per evitar   per la seva feina i han passat una bona pila d’ho-
            tornar a pagar l’entrada, i consumien les llamina-  res en els cines locals! És clar que en alguns ca-
            dures, en aquells temps també en deien porque-   sos, com els dels petits, la gestió anava a càrrec
            ries, dintre la sala, en el cas del Casal i les Esco-  de pares i mares desitjosos d’oferir un espai d’es-
            les.                                             barjo els diumenges a la tarda per als seus fills. En
                                                             tot cas, hi ha un nom a destacar enmig de tanta
            Quan el cine de la Coma i el del Passeig van co-  gent vinculada al setè art a la nostra població: el
            mençar a programar per separat, cada empresa     de Josep Mestras i Sors.
            disposava de distribuïdores en exclusiva. En el
            cas dels anys 70, per exemple, el primer comp-   La seva importància va més enllà del nostre po-
            tava amb els catàlegs de Cinema International    ble: Mestras va crear una patent, el Mestras-
            Corporation, distribuïdores d’algunes de les més   cope, un objectiu de cinemascop més senzill
            importants majors de Hollywood: Paramount, Me-   però prou eficient, molt útil per a tants cines
            tro Goldwyn Mayer i Universal; altres cases de   de poble mancats dels recursos necessaris per
            pel·lícules, la majoria amb seu a Barcelona, eren   comprar els objectius originals. Recordem que el
            DIASA, Izaro Films, Rey Soria Films, CEPICSA...   cinemascop permetia una projecció més allarga-
            El  segon  treballava  sobretot  amb  Warner  i  CB   da i menys quadrada del format de la pel·lícula,
            Fims, distribuïdora creada per Casimiro Bori i que   una estratègia comercial i tecnològica que els
            comptava amb el catàleg de United Artists, una   nord-americans inventaren per fer front a la com-
            altra gran productora americana; altres cases eren   petència creixent de la televisió, aleshores pre-
            Manuel Salvador, Incine...                       sent en moltes llars dels EUA i que trigaria, enca-
                                                             ra, uns anys a arribar a Catalunya. El cinemascop
            El cinema era un espectacle tan popular, tan mas-  és una clara mostra del magnífic espectacle que
            siu, que a vegades calia comprar l’entrada diumen-  és el cine vist en pantalla gran, en oposició als
            ge al matí per poder assegurar-se un seient a la   aparells més petits de la televisió o l’ordinador.
            tarda. Les cues formades davant les taquilles eren   Però la projecció d’una pel·lícula en cinemascop
            considerables: el meu pare, qui ja amb nou anys   només era possible si es disposava d’aquest ob-
            repartia programes de mà casa per casa i més tard   jectiu, i a mitjan anys 50 cada cop més estrenes
            es dedicà a gestionar els cines de la Coma i el del   eren en aquest format, a les cabines hi havia dos
            Casal, recorda haver vist cues d’un costat a l’altre   projectors i, en conseqüència, es necessitaven
            del passeig Vilaret, davant del Victoria. Quan par-  dos objectius per sala. El cine del Passeig va ser
            les amb la gent que hi anava setmana rere setmana   el primer de Cassà a oferir aquesta innovació,
            coincideixen en el fet que era una forma barata de   per aquesta raó, durant un temps la seva pro-
            passar l’estona, de no tenir fred a l’hivern –la majo-  gramació no coincidia amb el de la Coma, que
            ria de les llars cassanenques no disposaven de ca-  encara no havia actualitzat les seves màquines.
            lefacció, a diferència dels cines–, i, en una situació   Josep Mestras va vendre milers d’objectius de
            de forta repressió i de tancament del país davant   la seva patent a tot l’Estat i fins i tot a països
            la comunitat internacional, un lloc a on evadir-se de   com Cuba, majoritàriament a cinemes de pobles
            la grisor existent. El seu període més esplendorós   petits. Als anys 70 i 80 hi tornaria amb la gestió
            arriba fins a finals de la dècada dels 70: aleshores   de sales com la de la Coma i a llocs com la Bis-
            a Cassà es projectaven deu pel·lícules en un únic   bal, Llagostera, Celrà..., a més de ser un dels
            cap de setmana: dues a la Coma, quatre al Pas-   pioners del cinema a l’aire lliure a l’estiu a través
            seig (durant uns anys dues el dissabte i dues altres   de l’empresa Quimeta Castañer.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22