Page 13 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 13

LA MÀGIA DEL MÓN ALS CINEMES DE CASSÀ  13







































            El cinema Kursaal al passeig Vilaret, el primer cine sonor de Cassà. Font: AMCS, Arxiud’Imatges. Col·lecció Joan Maymí
            i Coloreu. Ed. Guilera.





            Moderno: Després d’haver funcionat de manera     va dirigit a la mainada cassanenca, on podien en-
            intermitent, aquesta sala passa a ser la més im-  trar amb l’assistència que els donaven a les clas-
            portant de Cassà fins a la Guerra Civil gràcies a la   ses de doctrina. El 1936, quan esclata el conflicte
            bona feina del seu empresari, Josep Taché. Era el   bèl·lic, és col·lectivitzat.
            local de les grans estrenes del moment, com Ben-  Els programes són formats per dos llargmetratges,
            Hur o La hermana San Sulpicio.                   un curt còmic, molt de tant en tant un d’animació
            Catalunya: Sala situada a la baixada de Mossèn   –aleshores un gènere cinematogràfic poc relle-
            Cinto Verdaguer, havia estat anteriorment la seu   vant–, i un noticiari. Per fer-nos-en una idea, en la
            del reputat Orfeó Catalunya. L’any 1922 el rector   inauguració del Kursaal l’11 d’octubre de 1929, es
            del poble, Joaquim Bosch, hi instal·là una cabina   van projectar el curtmetratge d’humor La mamá del
            de projecció. Va ser un local modest, senzill, lluny   Tío Tom, la comèdia distribuïda també per Selecci-
            de les grans estrenes del Moderno o dels aven-   ons Verdaguer-CINAES El rey de la mermelada, i
            ços tecnològics del Kursaal. Per posar un exem-  Amorosos delitos, totes elles americanes.
            ple, fins al 1934 no va disposar d’un aparell de   Em  sembla  interessant  destacar  la  importància
            cine sonor. Va tancar durant la Guerra Civil i es   dels noticiaris, aleshores produïts per diferents
            va convertir en un magatzem de saques de taps.   empreses  catalanes  com  Verdaguer  o  CINAES,
            Encara conserva una part de la seva estructura, un   o europees i dels Estats Units. El públic anava al
            patrimoni a reivindicar.                         cine amb la finalitat bàsica de passar l’estona les
            Núria: L’antic Lion d’Or va canviar de nom, explo-  tardes dels diumenges i altres dies festius, ben
            tat ara per la parròquia. El seu primer maquinista   cert, però  també  podia  veure  l’actualitat  social  i
            va ser l’entranyable “Sixto” Viñas, qui, tal com   política com la proclamació de la República el
            m’explicava fa vint-i-cinc anys, recordava molt bé   1931. En una època sense televisió ni internet,
            com projectava les pel·lícules el dia abans de cada   una ràdio encara incipient i uns diaris amb poques
            sessió acompanyat de mossèn Gay, i com li feia   fotografies i de pobríssima resolució, les pantalles
            tallar les escenes en les quals els protagonistes   cinematogràfiques eren autèntiques finestres del
            es feien un petó o es donaven la mà. El Núria ana-  país i de tot el món.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18