Page 15 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 15

LA MÀGIA DEL MÓN ALS CINEMES DE CASSÀ  15




            La forta repressió feixista no es limità a la no-  el públic cassanenc? És curiós constatar com el
            menclatura de les sales: en els programes de mà   cine de la Coma, que abans del conflicte bèl·lic
            que anunciaven les pel·lícules de cada cine, que   formava part d’una societat d’idees republicanes,
            ja existien a finals dels anys 20 i s’havien conver-  ara passa a ser el lloc preferit de gent benestant i
            tit en la forma més important de publicitat, era   conservadora, mentre que el del Passeig es con-
            necessari incloure, fins a principis dels anys 40,   verteix en el cine de la gent més senzilla i contrà-
            les salutacions corresponents a Franco a més de   ria al règim franquista. Per accedir al de la Coma,
            la  inscripció  “Arriba  España”.  Moltes  escenes   calia travessar, com ara, el bar del Centre Recre-
            eren  retallades  pel  fet  de  ser considerades  im-  atiu, el popular Centru. A molts espectadors els
            morals, una gran quantitat de pel·lícules no eren   molestava que certes persones, des de la taula a
            estrenades pel fet de ser americanes –fins que la   on seien, els veiessin entrar al cine. No és estrany
            guerra no la començaren a guanyar les potènci-   que més endavant s’acabés construint un passa-
            es democràtiques–, o pels seus continguts gens   dís lateral per tal de separar l’entrada del bar.
            condescendents amb la ideologia de les autori-   El programa de cada diumenge era format per
            tats espanyoles. A mitja part de cada sessió la   dues pel·lícules: una era anomenada “la bona”, la
            gent havia de posar-se dreta i, amb el braç dret   d’estrena. L’altra rebia diferents noms: “l’altra”,
            enlaire, cantar l’Himne Nacional en direcció a la   “el complement”, “l’espanyola” (signe del poc
            pantalla, on hi havia una diapositiva del dictador.   prestigi i escassa comercialitat del cinema esta-
            A partir de 1943, quan l’exèrcit de Hitler comença   tal: des dels anys 20, tal com hem vist, el cine de
            a perdre batalles tan importants com la de Stalin-  Hollywood domina la programació setmanal). En el
            grad i s’intueix que la guerra la guanyaran els ali-  cas del cine de la Coma, “la bona” era penjada a
            ats, es fa obligatòria la projecció del NO-DO (No-  la cartellera de l’entrada del passadís per accedir
            ticiario Documental) a tots els cinemes. Acaba,   al cine, a l’esquerra de l’actual façana, mentre que
            doncs, la varietat informativa característica d’uns   “l’altra” era penjada a la cartellera de la dreta. El
            anys abans dels diferents noticiaris, sigui pel seu   NO-DO també era present. La seva projecció va
            origen ideològic o geogràfic (nord-americans, ale-  ser obligatòria abans de les pel·lícules fins a gener
            manys, espanyols...), i s’imposa a la població un   de 1976, tot i que es va poder mantenir voluntàri-
            únic punt de vista, una unificada manera de veure   ament fins al 1981. La seva peculiar sintonia, igual
            el món, la de Francisco Franco i el seu règim na-  que les repetides imatges del dictador Franco
            cional-catòlic.                                  inaugurant embassaments, han quedat gravades
            La riquesa i la diversitat de les cartelleres també   en diverses generacions. La música del NO-DO
            és un record del passat: abans de la guerra, els   era de Manuel Parada, compositor de bandes so-
            cassanencs tenien unes quantes opcions a escollir   nores com la d’Els últims de Filipines.
            per anar al cine, ja hem vist que n’hi havia quatre   Hi havia una excepció notable: la festa major. Els
            fins al 1936, tots ells amb pel·lícules diferents. A   dos cines programaven només un títol, no dos,
            partir de 1939, però, només hi ha programació es-  això sí, complementat amb un curtmetratge còmic
            table a dues sales: la de la Coma i la del Passeig,   o d’animació i l’inevitable NO-DO. Cada dia de la
            i la majoria de vegades fan els mateixos títols. Hi   festa es podia veure una pel·lícula diferent: com si
            havia un treballador que anava Barraquetes amunt   fos ara recordo els pasquins o cartells enganxats
            i Barraquetes avall amb els diferents rotlles per   a la paret del bar del Centru anunciant les pel·lí-
            poder dur a terme les sessions dels diumenges    cules de la festa del 77 o 78: Abismo el dissabte
            a la tarda. Les pel·lícules venien des de les distri-  i diumenge, Lipstick el dilluns, Malizia el dimarts,
            buïdores de Barcelona en saques, les quals con-  Los 3 días del Cóndor el dimecres i El puente el
            tenien els diferents rotlles de cel·luloide; a les ca-  dijous, dia festiu en coincidir amb la celebració del
            bines de les sales hi havia dos projectors, moltes   Corpus. A la festa de Cassà les sessions cinema-
            vegades de les marques Ossa o Marín, amb una     togràfiques eren unes grans protagonistes, com
            forta lluminositat generada per barres de carbons.   es pot comprovar.
            D’aquesta manera era possible que un local co-   La majoria de les sessions eren destinades a un
            mencés la projecció una estona abans que l’altre,   públic més gran de 14 o de 18 anys. A vegades es
            hi havia prou temps per anar canviant els rotlles   projectava una pel·lícula d’animació i l’entrada era
            corresponents i en ordre cronològic i seqüencial.  permesa a tots els públics, però passava poc so-
            Si la programació era la mateixa, com es dividia   vint: les pel·lícules d’aquest gènere, tan habituals
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20