Page 16 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 16

16













































               Façana del cine del Casal Familiar. Fins als anys 90 va ser un lloc d’esbarjo per a la gent del poble, sobretot la mainada.
               Font: AMCS, Arxiu d’Imatges. Fons Llumiguia.





               en la cartellera actual, aleshores eren escasses,   més gran de 18 anys, a dintre no hi hauria ningú, en
               gairebé sempre de la casa Disney.               aquells moments molta gent del poble freqüentava
               A partir de la mort del dictador, s’estrenen un   els cinemes de Girona, una forta tendència en aug-
               munt de pel·lícules de contingut eròtic i pornogrà-  ment els últims anys del segle XX. La seva decisió
               fic, prohibides fins aquell moment, i que tenien la   va ser... deixar entrar els més grans de 12 anys.
               calificació “S” ben visible en el cartell o pasquí.   I si la Coma i el Passeig eren els cines dels grans
               Era l’època del cine de destape. A la Coma es van   també hi havia unes sales destinades a tots els
               programar uns quants títols els dijous al vespre:   públics: el Casal Familiar i, a partir de 1973, el de
               Abortar en Londres, Salón Kitty, Crónica de una   l’escola pública, més conegut com a cine de les
               violación... La controvertida El último tango en Pa-  Escoles, situat a sota del menjador del col·legi, ac-
               rís, de Bernardo Bertolucci, també arriba finalment   tual Teatre Puig d’Arques. Per dir-ho ràpidament:
               al nostre poble, la famosa escena de la mantega   la mainada de La Salle (els “hermanos”) anava al
               era en boca de tothom. És clar que uns quants   Casal, i la de les Escoles, al seu cine. Era la dis-
               cassanencs ja l’havien vist en alguna prèvia excur-  tracció habitual els diumenges a la tarda, tal com
               sió a Perpinyà.                                 passava amb els cines dels grans: dues pel·lícules
               La moda d’anar a veure pel·lícules eròtiques va   i el NO-DO, d’obligada projecció fos quin fos el
               ser efímera, i les sales començarien a tancar per   seu públic. És clar que el públic no sentia cap im-
               diferents raons. Una de les últimes pel·lícules va   pediment d’aplaudir amb entusiasme l’acabament
               ser Danesas del placer, a la Coma: recordo com   del reportatge adulador de Franco, en espera de
               si fos ara una cua d’adolescents davant la taquilla,   la pel·lícula següent, normalment protagonitzada
               un diumenge a la tarda, a l´expectativa de poder   pels herois de l’època: Tarzan, Maciste, Trinidad,
               passar-s’ho bé amb una pel·lícula picant. El taqui-  eren noms habituals i coneguts per als nascuts a
               ller no sabia què fer: si deixava entrar tan sols els   la dècada dels 60.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21