Page 20 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 20

20











































               La mainada comprant llaminadures en el menjador del Col·legi Públic Puig d’Arques a la mitja part d’una funció de cinema.
               Font: AMCS, Arxiu d’Imatges. Fons Xifró. Autor: Josep M. Xifró.





               anys i mig de 8 i mig”, una sèrie d’actes variats i   és destinat a persones i institucions que, com feia
               destinats a tots els públics tot jugant amb el nom   l’entranyable Domènec, destinen de forma desin-
               de l’entitat, extret de la famosa pel·lícula de Federi-  teressada el seu temps i els seus esforços a con-
               co Fellini: les 8 hores i mitja de cinema, la projecció   servar el cinema al seu poble.
               d’Otto e mezzo a càrrec del crític i llibreter Guillem
               Terribas, una cercavila per diferents racons cas-  6. UN FINAL OBERT
               sanencs amb música de Nino Rota, creador de la
               seva banda sonora... El 1998 la programació es   Arribats en aquest punt, és fàcil concloure que
               trasllada al renovat Cine-Teatre Puig d’Arques a   el cinema és cosa del passat, un espectacle del
               causa de mal estat del sostre del Casal, un es-  segle XX que avui, en el millor dels casos, només
               pai que avui continua sense funcionar, en espera   es gaudeix en l’àmbit domèstic. Podem afirmar
               de definir els seus usos futurs. A principis del nou   que  Edison  ha  guanyat  la  partida  als  Lumière,
               segle l’entitat crea la MACCA, Mostra d’Animació   les pel·lícules són pensades per ser vistes a les
               i Curtmetratges de Cassà, un dels actes culturals   nombroses  pantalles  al  nostre  abast:  televisió,
               referents del poble i un dels pocs festivals o mos-  ordinador, tauleta... el mòbil?! Potser tenen raó
               tres sobre cinema de les comarques gironines,   els qui creuen que anar al cinema ha passat de
               que inclou el concurs Correcurts, consistent en la   ser un costum conservat pels més nostàlgics –la
               realització d’un curtmetratge en 24 hores, de du-  gent gran és la protagonista de molts actes cul-
               rada limitada i amb la presència d’algun o alguns   turals, siguin els que siguin–, mentre que el jo-
               elements necessaris per ser valorats i premiats   vent, en el millor dels casos, va poc al cine, gens
               per un jurat. I si parlem de cine, no està de més es-  atret per la clàssica justificació de poder gaudir
               mentar que el cineclub va crear el premi Domènec   millor d’una pel·lícula en pantalla gran que en una
               Torrent i Gelmà, un dels fundadors de l’associació,   de petita. I què, si és veritat? Quedar-se a casa
               mort de manera sobtada el 2004. Aquest premi    i triar, per exemple, un títol de l’enorme catàleg
                                                               de Filmin també és un acte cinèfil, i el fas quan
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25