Page 19 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 19

LA MÀGIA DEL MÓN ALS CINEMES DE CASSÀ  19




            moltes vegades per als socis de l’entitat, o els   europees. És cert que la considerable afluència
            dissabtes al Casal. En va ser precursor en Josep   habitual  de  200  persones  per  sessió  va  minvar
            Mestras? És un punt per ser aclarit.             un cop mort el dictador el 1975. Però la funció
                                                             formativa i divulgativa dels cineclubistes és un fet

            5. EL CINECLUBISME, UNA ALTERNATIVA              que mai agrairem prou tots aquells que creiem en
            ABANS I ARA                                      el cinema com una eina cultural més enllà de la
                                                             seva missió d’entreteniment. La llista seria llarga:
            Els cineclubs surten a la dècada dels 60, en un   les pel·lícules són en versió orginal subtitulada
            moment en què la societat civil catalana intenta   (una novetat a l’Espanya franquista), es donen a
            recuperar la identitat cultural, tan perseguida i   conèixer directors com Ingmar Bergman o Pier
            odiada pel franquisme. A Catalunya un grup d’em-  Paolo Pasolini, es recuperen clàssics injustament
            presaris, entre els quals Joan Baptista Cendrós,   oblidats com Buster Keaton o Humphrey Bogart,
            crea  Òmnium Cultural,  un referent, encara avui   es projecten títols provinents de filmografies poc
            dia, en la defensa de la llengua i la cultura cata-  comercials i desconegudes dels països comunis-
            lanes. A Cassà la Colla Excursionista canalitza   tes de l’Europa de l’Est (com la polèmica Cuerno
            aquestes iniciatives, ofereix xerrades sobre histò-  de cabra), alguns directors aleshores principiants
            ria, excursions per conèixer el nostre entorn i crea   com Vicente Aranda venen a Cassà a presentar
            els Premis Literaris, uns dels més antics de les   les seves pel·lícules com  Fata Morgana... Una
            comarques gironines.                             vegada més, el cinema i la cultura al servei de la
            En el Cinema Club o Cinema Fòrum, com també      transformació de la societat, un nou horitzó a rei-
            era anomenat aleshores, hi solia haver un col·loqui   vindicar i a impulsar.
            complementari de la pel·lícula presentat per espe-  Potser el buit deixat per la mort de l’entranyable
            cialistes en el setè art com Miquel Porter i Moix,   Joaquim Cateura, capdavanter de l’última etapa
            Josep Maria López-Llaví o Antoni Kirchner. La seva   del cineclub de la Colla, va ser un impuls a tenir
            presència no era gaire ben vista per les autoritats   en compte perquè el 1988 un grup de jovent del
            del règim, receloses de l’organització d’actes pú-  poble fundéssim el Cineclub Vuitimig, quan enca-
            blics sense la seva tutela. Per això els guions de la   ra a Girona no hi havia un espai alternatiu com el
            pel·lícula i del comentarista havien de ser aprovats   Cinema Estudi Truffaut. La primera sessió va tenir
            prèviament pel Ministerio de Información y Turis-  lloc el 6 de maig al Casal amb la projecció d’El ma-
            mo de Girona. A més, a cada sessió hi havia una   quinista de la General, el gran clàssic del cine no
            parella de la Guàrdia Civil, moltes vegades vestits   parlat acompanyat al piano pel músic Ferran Martí-
            de paisà, per intentar controlar tot el que s’hi deia.   nez, en clar homenatge a una forma de gaudir del
            Les sessions eren mensuals i al cine del Passeig.   setè art desapareguda des de la dècada dels 30;
            La primera pel·lícula va ser  América, América,   un curtmetratge i un altre títol immens, immortal:
            d’Elia Kazan, el 2 de juny de 1965, a 2/4 de 10 del   La noche del cazador, dirigida per Charles Laugh-
            vespre, el preu de l’entrada era de 25 pessetes.   ton. Era un moment delicadíssim per als cinemes
            La segona, El ingenuo salvaje, de Lindsay Ander-  de poble, moltes poblacions se’n quedaven sen-
            son, el dimecres 7 de juliol, presentada per Miquel   se i Cassà no trigaria a ser una excepció: el cine
            Porter, crític de la revista Destino. El 1977 es va   del Passeig tanca a finals dels anys 70, més tard
            celebrar la sessió número 100, amb un recull de tí-  vindria el de les Escoles i, a mitjan els 90, el de
            tols projectats que anaven des dels inicis del cine-  la Coma. Només quedarà el del Casal Familiar,
            ma a l’aparició del sonor. El mateix crític tancaria   gestionat per la nova entitat, amb una programa-
            aquesta etapa del cineclub de la Colla a principis   ció de pel·lícules en versió original subtitulada dos
            dels 80 amb la presentació de L’home elefant, de   divendres de cada mes a l’hivern, el cinema de la
            David Lynch, una de les primeres pel·lícules en   mainada els diumenges i ben aviat també els dis-
            versió original subtitulades en català. Encara re-  sabtes a la tarda i la recuperació de les sessions
            cordo el mestre Porter recomanant veure el cine-  a l’aire lliure, en un principi a la plaça de l’església
            ma en VO i amb subtítols en la llengua pròpia de   amb un projector en 16 mm i més tard a la plaça de
            Catalunya, una necessitat encara no aconseguida   la Coma, una activitat que va suposar un autèntic
            en l’actualitat.                                 revulsiu per animar les avorrides nits d’estiu cas-
            Seria injust valorar el cineclubisme de l’època   sanenques, mancades d’oferta cultural fins aquell
            des d’una perspectiva única de rebuig al govern   moment. A finals de 1996 el cineclub celebra el
            espanyol, en contraposició a les democràcies     seu aniversari preferit, irrepetible, sota el lema “8
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24