Page 12 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 12

12





               en català “tendim a veure com més concebem l’ex-  Els programes de l’època consistien en pel·lícu-
               periència com un tot passat o futur. Tendim a mirar   les –també en deien cintes– de poca durada cada
               com més la vivim dins d’un present en curs. No és   una, no és estrany que en projectessin deu títols a
               un criteri gaire diferent del que regeix l’ús, en frases   cada sessió i una sessió durés una hora. No trobo
               semblants, de to see i to watch o voir i regarder”.   correcte afirmar, com es creu de forma popular i
               La història, com la llengua, és una complexa narra-  generalitzada, que el cinema en els seus inicis era
               ció ordenada i verídica dels esdeveniments relatius   exclusivament en blanc i negre: és sabut que hi
               a una persona o a un objecte, una exposició siste-  havia pel·lícules en color o en colors, acolorides,
               màtica dels esdeveniments que afecten un poble.   això sí, de forma manual, com el famós Viatge a la
               La visió de qui l’explica es fa a través de la seva   lluna de Georges Méliès. També és erroni, al meu
               mirada creada pel nostre passat i modulada per   entendre, pensar que les sessions eren mudes:
               l’anàlisi immediata del nostre present.         si de cas, no eren dialogades, no existia encara
                                                               la tècnica del sonor, però era habitual acompa-
               1. ELS PRIMERS CINES                            nyar la projecció amb música en directe o a través
                                                               d’aparells de l’època com el gramòfon. Normal-
               Tal com llegim al setmanari de Palafrugell La Crò-  ment hi havia un pianista a la sala, i en ocasions
               nica del 31 de gener de 1908, el primer cinema de   especials, es comptava amb un quintet de música
               Cassà es va inaugurar el 18 de gener del mateix   i, en algun cas, fins i tot amb l’orquestra local La
               any i va ser al teatre del Círculo Recreativo, actu-  Selvatana. En els primers temps sabem de l’exis-
               al Sala Centre Recreatiu. Era gestionat per Ignasi   tència d’explicadors a les sales que comentaven
               Aguilera Balanzó, de Barcelona, i sabem que el   en veu alta les imatges vistes a la pantalla. Als
               projector funcionava amb acetilè i oxigen, encara   ulls actuals, el cine ja devia ser un espectacle en
               no hi havia electricitat a Cassà.               molts sentits.
               Una setmana després obre les portes el Lion d’Or,
               un edifici situat al carrer Ample, cantonada Baixa-
               da Reverend Bosch, i que durant molts anys va   2. CINC CINEMES A CASSÀ
               ser conegut com el Casal Familiar. Hi cabien 350   Als anys 20 el cinema és un espectacle popular
               espectadors i era gestionat per Feliu Boet i Emili   a tot el món. Hollywood ja és un gran productor
               Puell, de Sant Feliu de Guíxols.                de somnis per a una població que busca entre-
               Altres pobles gironins com la Bisbal o Calonge ja   teniment a bon preu, amb conegudes producto-
               tenien sales cinematogràfiques. La seva arribada   res com Paramount, Fox o Warner que compten
               a Cassà es va fer esperar una mica; en tot cas,   amb actrius i actors capaços d’atraure el públic a
               com es pot comprovar, va ser contundent: per    les sales: l’Star System, tal com el coneixem, era
               la Festa Major del mateix any obre les portes el   representat per celebrities com Ramon Novarro,
               Cinematógrafo Cassanense, més conegut com       Louise Brooks o John Gilbert. La contribució de la
               cal Limbo, situat al passeig Vilaret. Era propietat   publicitat era important, bàsica, per convertir les
               del  cassanenc  Francesc  Baus, tenia cabuda per   seves pel·lícules al màxim de taquilleres, s’impri-
               a 266 persones, i la projecció no venia de darrere   meixen cartells i programes de mà setmana rere
               de l’espectador sinó de davant, entre ell i la pan-  setmana.
               talla; una pantalla, per cert, de roba blanca, molt   Cassà, amb una població de 5.295 habitants, dis-
               senzilla, que filtrava la lluminositat de l’arc voltaic,   posa de cinc cinemes el 1929, un cop inaugurat el
               i que per evitar molestar el públic el maquinista   Kursaal. A més del Limbo, que no trigarà gaire a
               la mullava abans de començar la sessió amb una   tancar, els altres quatre locals eren:
               galleda i un pot, davant la presència de tothom.  Kursaal: Situat al passeig Vilaret, era propietat del
               Durant molt de temps, molts cassanencs cre-     casino Centre Econòmic, una entitat de tendència
               ien que el Limbo va ser el primer cine del poble.   política conservadora. La seva gestió anava a càr-
               L’equivocació és comprensible, lògica: mentre   rec de l’empresa CINAES, que tenia més de qua-
               que l’Aguilera, que canvià poc temps després el   ranta sales a tot Catalunya, entre elles l’Albèniz i
               seu nom pel de Moderno, i el Lion d’Or van funcio-  el Coliseu Imperial de la ciutat de Girona. Va ser el
               nar de forma intermitent a causa de problemes de   primer cine sonor del nostre poble, en concret el
               seguretat –recordem que a l’època les pel·lícules   3 de juny de 1931 amb la pel·lícula París. El preu
               eren inflamables–, el Cassanense va funcionar de   de les entrades era 1,25 pessetes a preferència i
               forma regular fins a principis dels anys 30.    1 pesseta a general.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17