Page 11 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 11

11





            2. LA MÀGIA DEL MÓN ALS CINEMES DE CASSÀ                                        1

            Josep Ferrer i Serra




















            Respondre  a  la  pregunta  de  quina  va  ser  la  pri-  calia pagar el preu de l’entrada i amb l’assistèn-
            mera pel·lícula projectada a Cassà és complicat   cia, només, de trenta-tres espectadors, dos d’ells
            per diverses raons, no només relacionades amb    periodistes. Però el públic en sortí entusiasmat
            la manca de documents o de fonts existents: con-  de veure “fotografies animades” (aquest és el
            siderem “la primera pel·lícula” una pel·lícula vista   significat de les dues paraules gregues que for-
            en una barraca de fira o en una sala de teatre pre-  men part del nom “cinematògraf”) i tot seguit el
            parada per acollir el nou invent? Si es tracta d’una   nou espectacle s’escampà a tot el món, gràcies
            barraca, ¿és el mateix si la pel·lícula es veu i es   també als operaris dels Lumière, que filmaven pel-
            viu en forma d’experiència individual en un aparell   lícules allà a on anaven amb la mateixa màquina
            com el Kinetoscopi inventat per Edison l’any 1894,   que, posteriorment, els servia de projector. És clar
            o bé una experiència col·lectiva com el Cinematò-  que una mica abans ja havia aparegut el Kinetos-
            graf presentat pels germans Louis i Auguste Lumi-  copi  de  Thomas  Alva  Edison, amb el suport del
            ère a París el 1895? Quan vaig escriure l’opuscle   seu ajudant, Dickson, un aparell pensat per a la
            El cinema a Cassà l’any 1996, dues persones del   contemplació d’imatges a través d’un visor, la rà-
            poble em van informar, per separat, que a l’era de   pida successió de les quals permetia reproduir fi-
            Can Carbó un firaire hi havia projectat cine; i van   delment la il·lusió del moviment. Sense exagerar,
            coincidir que anunciava el seu innovador espec-  doncs, podem considerar Edison com un creador
            tacle amb el títol deliciosament bilingüe d’Habla,   del cinema entès com a experiència individual i els
            canta, riu i plora. Però no hem trobat cap docu-  Lumière com els difusors (anomenar-los creadors
            ment que ho certifiqui, ni molt menys sabem com   potser seria injust, trobem altres inventors a l’èpo-
            era la projecció, si és que es tracta d’un fet real i   ca mereixedors de ser inclosos en aquest estudi, i
            no llegendari, és clar. Una llegenda no convertida   ara mateix no és possible per falta d’espai ni tam-
            en un fet viscut, sentit, majoritàriament, pel poble:   poc és la seva finalitat) del cinema entès com a
            és preferible, doncs, imprimir la història dels pri-  experiència col·lectiva.
            mers cines locals.                               Qui encara atribueixi aquest invent que ha tingut
            El 1996, quan consultava tots els llibres d’histò-  tanta influència en tot el segle XX fins arribar als
            ria del cinema al meu abast, la coincidència era   nostres dies als Lumière potser no té en compte
            inevitable: el nou art neix amb la presentació del   que la majoria de la població actual no veu les pel-
            Cinematògraf dels germans Lumière al Saló Indi-  lícules en una sala de cinema, sinó a casa còmoda-
            en del Grand Café de l’Hotel Scribe, al número   ment instal·lats tot mirant la televisió, l’ordinador, la
            14 del Boulevard des Capucines, París, el 28 de   tauleta o fins i tot el telèfon mòbil. Com diu Albert
            desembre de 1895, una sessió que per accedir-hi   Pla Nualart, en la distinció entre “veure” i “mirar”,







            1.  Aquest text és fruit de la conferència que va tenir lloc a can Trinxeria de Cassà de la Selva el dissabte 29 de setembre de 2018.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16