Page 7 - Conferencies de l'Arxiu 2
P. 7

7





            1. INTRODUCCIÓ

            Rosa Maria Gil Tort




















            En l’espai llegim el temps. Arquitectures molt viscudes al Cassà del segle XX

            Entre la tardor del 2018 i la primavera del 2019, la sala de can Trinxeria va acollir-nos per parlar
            d’arquitectura, des de la dimensió més social d’aquesta disciplina. L’arquitectura com a receptacle de les
            activitats col·lectives humanes. El mateix continent era el millor exemple del contingut del cicle.
            Si anem al diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, trobarem l’arquitectura definida com “la concepció
            d’espais o de conjunts per a l’ús i l’ambientació de les persones”. Tan senzill i tan complex com això.
            Aquesta raó de ser de l’arquitectura convoca els professionals, des dels orígens de la professió. El
            mateix Vitruvi, en el llibre primer del tractat De arquitectura, escrit al segle I aC, ja fixa els tres principis
            bàsics que han d’assistir un bon edifici. La utilitat, els edificis es fan per satisfer les necessitats humanes;
            la fermesa, els edificis han de ser sòlids i resistents, han d’aguantar el pas del temps; i la bellesa, els
            edificis han de ser bells. Molts segles més tard el crític d’art John Ruskin ens deixava la seva visió de
            l’arquitectura com “l’art en què es disposen i adornen els edificis plantejats per l’home... i la seva visió
            contribueix a la salut mental, el poder i el plaer d’aquests”. Als valors de solidesa i bellesa hi afegíem així
            la capacitat dels edificis d’influir en els sentiments de les persones. El cercle el podríem tancar amb la
            idea que de l’arquitectura té el premi Pritzker 2016, Alejandro Aravena, quan ens la defineix com “donar
            forma als llocs on viu la gent, no pas més complicat que això, però tampoc més senzill”. Amb el gruixut
            llibre de Vitruvi sota el braç, el pensament de Ruskin i la clarividència d’Alejandro Aravena, ens vàrem
            animar a reconèixer aquestes virtuts entre els edificis patrimonials del nostre entorn immediat. Així vàrem
            identificar set diferents tipologies com a escenaris singulars de la vida de Cassà, que van ser presentats,
            analitzats i en alguns casos visitats, en el curs de les diferents sessions.
            La proposta tenia un enfocament multidisciplinari on el valor patrimonial i la memòria col·lectiva es
            conjugaven amb la reflexió sociològica, i sobretot l’anàlisi històrica amb perspectiva social. Per això el
            cicle es va titular En l’espai llegim el temps. Aquesta frase de Friedrich Ratzel ens introdueix la mirada
            històrica cap a aquells espais que conserven la memòria d’una vida local molt intensa i d’unes històries
            particulars que recollides ens parlen d’un temps passat, d’unes necessitats, estratègies i valors.

            El  cicle  s’organitzà  al  voltant  d’una  reflexió  gairebé  antropològica,  sobre  aquells  espais  que  varen
            propiciar la trobada, la formació i l’abastiment dels cassanencs de fa poc o molt un segle. Hem estudiat
            equipaments nascuts amb voluntat col·lectiva i d’altres que el pas dels anys els  ha atorgat aquesta
            dimensió. Hem resseguit la genealogia de petites grans gestes socials, com els casinos, ateneus,
            cooperatives i sindicats agrícoles, el glamur de les sales de ball, la gresca de cafès i tavernes, els
            cinemes i la promesa de les noves escoles, per a totes les ideologies i valors. Tot plegat per confegir el
            retrat participatiu d’aquella vila tapera que avui s’emmiralla en aquells valors inspiradors per no oblidar el
            que eren i el que els va fer com són avui.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12