Page 120 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 120

120





                5. LA FIGURA DE DALMÀS:                        possible a la realitat –i penso, sincerament, que en
               L’ELABORACIÓ D’UNA CRÒNICA                      bona part s’ha aconseguit–. Però no és menys cert
                                                               que, mentre anava escoltant les persones que han
                  José María Jaurrieta, que acompañó a Villa durante   sigut entrevistades, sense oblidar aquelles que no
                  su etapa guerrillera durantes tres años, dijo: “Si el lec-  han volgut parlar-ne –que també n’hi ha hagut–, i
                  tor ha pasado una temporada en el campo, especial-  comparava aquests relats amb la documentació
                  mente en la noche, cuando es más desesperante la   escrita, m’adonava que, vist des d’aquest primer
                  soledad, habrá observado que la fogata tiene el poder   lustre del segon decenni del segle XXI, tant els
                  supremo de reunir y hacer hablar a los hombres”.  relats dels testimonis orals com els articles i els
                  Villa contó sus historias centenares de veces en tor-  escrits del segle passat es confonien i es fusiona-
                  no de esas fogatas, en las horas muertas durante   ven en una espècie de barreja conceptual dotada
                  los viajes en tren, en las interminables cabalgatas. Y
                  otros contaron a otros lo que él les había contado. Y   d’una lògica ben comprensible. En definitiva, una
                  éstos a otros. Y así lo seguimos contando. 13  mica el mateix mecanisme que, a una escala més
                                                               gran, va contribuir a crear el mite de Pancho Vi-
               Durant el procés de recopilació d’informació i docu-  lla, de manera que va arribar un moment en què
               mentació necessària per poder escriure la biografia   la història o les històries, els relats, les aventures
               de l’alcalde Josep Dalmàs,  vaig tenir la sensació,   i les desventures varen prendre vida pròpia, i es
                                       14
               en múltiples ocasions, d’estar relatant una història   van desprendre de la pròpia figura de Pancho Villa i
               que, com la de Pancho Villa –per bé que a una esca-  d’aquella llunyana Revolució Mexicana, per acabar
               la i un ressò menors–, s’anà bastint i forjant, essen-  esdevenint un corpus simbòlic més que ja pertany
               cialment, a partir de la transmissió oral. Els que vis-  al conjunt de la humanitat.
               queren els esdeveniments més punyents dels anys   En el cas de Josep Dalmàs, comprensiblement, hem
               de la guerra al costat de Dalmàs, així com el mateix   de ser modestos. El seu corpus simbòlic pertany,
               alcalde, serien els principals encarregats de posar   inicialment, al conjunt de la comunitat cassanenca.
               les bases i de començar a forjar un relat mitològic   Forma part del nostre llegat, i és per això que en
               situat, geogràficament, a la vila cassanenca.   diferents moments històrics, des de la dècada dels
               Òbviament el resultat final és indiscutible, un llibre   anys setanta del segle passat i fins a l’actualitat,
               biogràfic  producte  d’un  treball  d’investigació fet   sectors significatius de la vila han impulsat i treba-
               amb rigor i amb seriositat, és a dir, amb una volun-  llat, amb modèstia i amb molta il·lusió, per preservar
               tat de contrastació de les dades i de les informa-  i donar a conèixer la figura de l’alcalde Dalmàs. No
               cions obtingudes. També s’ha de considerar com   cal dir que tots ells, sense excepció, han esdevin-
               un llibre històric, ja que proporciona i aporta un   gut agents actius que han contribuït a donar vigor i
               contínuum de fets i d’esdeveniments que ajuden   fortalesa al mite, potser ignorant-ho o sense preten-
               a entendre i comprendre, una mica més, el nostre   dre-ho, o potser essent-ne conscients.
               passat més recent, especialment aquell que se si-  Finalment, una darrera reflexió. Aquesta crònica s’ha
               tua, cronològicament, a la dècada dels anys trenta   de veure més aviat com un producte elaborat en
               del segle XX. Sens dubte, també es pot veure com   base a un exercici memorístic. La fixació d’aquests
               un treball etnogràfic, ja que se’n desprèn com era   records activats per la capacitat de la memòria,
               la societat cassanenca de l’època i quines eren   aquesta recerca del temps perdut és –fent referèn-
               les seves peculiaritats, tant des de la perspectiva   cia a la idea proustiana– la que finalment esdevé el
               econòmica com des de la política, sense oblidar   corpus essencial del relat passat. És a dir, el text de-
               les dimensions associativa, religiosa i cultural.   rivat d’aquest exercici de recuperació de la memòria
               Per sobre de tot, però, a mi també m’agrada veure’l   col·lectiva, no és més que una reinvenció de la rea-
               com una crònica. Una crònica inacabada i, malgrat   litat viscuda, una reinvenció que, degudament pre-
               tot, probablement inexacta, d’un relat mitològic in-  servada, esdevé real únicament per a nosaltres. La
               equívocament cassanenc que, per primera vegada,   realitat autèntica en tota la seva dimensió, la que fou
               ha estat recopilat i ordenat amb la voluntat de pre-  viscuda per Dalmàs i per tants d’altres en aquells
               servar-lo i de difondre’l. Des del primer moment,   anys de la Segona República i la Guerra Civil, està
               aquesta crònica ha pretès aproximar-se el màxim   tancada en un cofre polsós perdut en el temps.



               13. taibo II, 2007: p. 11.
               14. maymí, 2015.
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125