Page 124 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 124
124
masos en casernes, o donar a les cases de poble Policia Militar–, els integrants del qual informaven
el format adequat per allotjar-hi els pilots. Tota una regularment de qualsevol moviment en referència
sort per als afortunats, que no eren ja cridats al a les forces aèries republicanes. A l’AHEA es con-
front. serva un comunicat d’espionatge que informa de
l’inici de l’activitat de l’aeròdrom de Cassà a la pri-
mavera de 1938 com a base de les esquadrilles
3. ELS AVIONS del Grup de Defensa de Costes, quan l’aeròdrom
El 19 d’abril, entremig d’aquest episodi de la requi- encara no està acabat. Els informes estan acom-
sa d’aquestes dues propietats, és quan tenim la panyats d’un croquis fet per un d’aquests espies,
primera dada sobre l’aeròdrom. Dins d’una sèrie o millor dit, informadors, en el qual es detalla el lloc
de documents dels arxius militars russos de l’èpo- on suposadament s’està construint el camp d’avia-
7
ca soviètica als quals hem pogut accedir recent- ció de Cassà.
ment, trobem l’esment a la que, probablement, Aquesta documentació del SIPM, que fins ara ha
és la primera ocupació aèria del camp i l’inici del constituït els únics documents de referència, con-
funcionament de les instal·lacions. És una dada cordaria amb els documents soviètics que ens par-
que, a hores d’ara, necessita ser complementada. len dels mateixos fets i de les mateixes dates, amb
Fins ara les traduccions fetes d’aquest document la qual cosa és possible establir que l’entrada en
així com les publicacions russes donaven com a servei de l’aeròdrom es produiria sobre el mes de
bona la presència a Cassà de dues patrulles –sis març o abril de 1938. La data no és casual i coin-
avions– de caces monoplans Polikarpov I-16 Mos- cideix amb un intent de reforçament de la Costa
ca que des de l’aeròdrom de Cassà es traslladen Brava central. El desplegament a Cassà d’avions
cap a Cartagena el 19 d’abril. Tanmateix, s’anotava Dewoitine de la 1a Esquadrilla de Defensa de Cos-
el trasllat d’una altra patrulla d’avions de defensa tes amb seu a Figueres coincidiria amb el desple-
de costes Dewoitine D-371 des d’un aeròdrom gament provisional d’una patrulla d’aquests avions
anomenat de Selva cap a un altre que anomena al camp de Canet de la Tallada (Verges).
Vilapuig, i que probablement es refereix a Figue- Un cop marxen aquests aparells, creiem que
5
res-Vilabertran. Consultats els documents origi- l’aeròdrom entra en una reducció important de la
nals queda clar que, pel que fa als I-16, el docu- seva activitat que només es trenca per l’arriba-
ment cita Celrà, en plena coincidència amb docu- da ocasional d’algun avió de costes o d’enllaç en
ments de procedència espanyola també dipositats trànsit. Tot i això, durant el mes de maig de 1938,
en l’esmentat arxiu. El camp de Celrà era en aque- el servei d’espionatge franquista present sobre el
lla època base habitual d’aquests avions. Però al terreny –el conegut SIPM– informa àmpliament del
mateix temps també se cita la presència d’una pa- camp de Cassà de la Selva, però de ben segur
8
trulla de Dewoitine D-371, aparells que no són mai que no és altra cosa que el retard lògic del pas de
destinats a Celrà ni en patrulla ni en esquadrilla, les informacions per Franca fins arribar a Burgos.
i que, amb molta probabilitat, s’estan al camp de Des del primer croquis elemental sobre la situació
Cassà. Tot plegat pot ser un error d’escriptura per (cf. Figura 36), els espies van ampliant progres-
un camp que és totalment nou per als informants sivament els coneixements de les activitats i la
russos. “morfologia” del camp. Un cop certificat que és la
Què ens pot reforçar aquesta idea malgrat les con- seu d’una esquadrilla de defensa de costes, situen
tradiccions? Doncs les notícies de l’espionatge el camp a tres quilòmetres al sud de Cassà i me-
franquista establert a la regió, abans SIFNE –Ser- suren les seves dues pistes en 1.000 i 1.300 me-
vicio de Información del Nordeste de España– i tres respectivament. Tot plegat són uns informes
6
ara unificat en el SIPM –Servicio de Información y bastant acurats (cf. Figura 37). Malgrat tot, sen-
5. No hi ha aeròdrom de Vilapuig. Malgrat que sembla que es refereixi a l’aeròdrom de Bellpuig, l’autor creu que parlen de
Vilabertran a Figueres, seu de l’esquadrilla d’aquests avions.
6. SIFNE, unificat en el SIPM el febrer de 1938.
7. També el podem trobar a altres arxius, per exemple, cf. AHEA, carpeta A-2085.
8. Pel que fa a notes a l’expedient de l’aeròdrom, cf. AHEA, carpeta A-2085. Per informacions generals d’espionatge, cf. AHEA,
carpeta A-93.