Page 124 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 124

124





               masos en casernes, o donar a les cases de poble   Policia Militar–, els integrants del qual informaven
               el format adequat per allotjar-hi els pilots. Tota una   regularment de qualsevol moviment en referència
               sort per als afortunats, que no eren ja cridats al   a les forces aèries republicanes. A l’AHEA es con-
               front.                                          serva un comunicat d’espionatge que informa de
                                                               l’inici de l’activitat de l’aeròdrom de Cassà a la pri-
                                                               mavera de 1938 com a base de les esquadrilles
               3. ELS AVIONS                                   del Grup de Defensa de Costes, quan l’aeròdrom
               El 19 d’abril, entremig d’aquest episodi de la requi-  encara no està acabat. Els informes estan acom-
               sa d’aquestes dues propietats, és quan tenim la   panyats d’un croquis fet per un d’aquests espies,
               primera dada sobre l’aeròdrom. Dins d’una sèrie   o millor dit, informadors, en el qual es detalla el lloc
               de documents dels arxius militars russos de l’èpo-  on suposadament s’està construint el camp d’avia-
                                                                            7
               ca soviètica als quals hem pogut accedir recent-  ció de Cassà.
               ment, trobem l’esment a la que, probablement,   Aquesta documentació del SIPM, que fins ara ha
               és la primera ocupació aèria del camp i l’inici del   constituït els únics documents de referència, con-
               funcionament de les instal·lacions. És una dada   cordaria amb els documents soviètics que ens par-
               que, a hores d’ara, necessita ser complementada.   len dels mateixos fets i de les mateixes dates, amb
               Fins ara les traduccions fetes d’aquest document   la qual cosa és possible establir que l’entrada en
               així com les publicacions russes donaven com a   servei de l’aeròdrom es produiria sobre el mes de
               bona la presència a Cassà de dues patrulles –sis   març o abril de 1938. La data no és casual i coin-
               avions– de caces monoplans Polikarpov I-16 Mos-  cideix amb un intent de reforçament de la Costa
               ca que des de l’aeròdrom de Cassà es traslladen   Brava central. El desplegament a Cassà d’avions
               cap a Cartagena el 19 d’abril. Tanmateix, s’anotava   Dewoitine de la 1a Esquadrilla de Defensa de Cos-
               el trasllat d’una altra patrulla d’avions de defensa   tes amb seu a Figueres coincidiria amb el desple-
               de costes Dewoitine D-371 des d’un aeròdrom     gament provisional d’una patrulla d’aquests avions
               anomenat de Selva cap a un altre que anomena    al camp de Canet de la Tallada (Verges).
               Vilapuig,  i que probablement es refereix a Figue-  Un cop marxen aquests aparells, creiem que
                       5
               res-Vilabertran. Consultats els documents origi-  l’aeròdrom entra en una reducció important de la
               nals queda clar que, pel que fa als I-16, el docu-  seva activitat que només es trenca per l’arriba-
               ment cita Celrà, en plena coincidència amb docu-  da ocasional d’algun avió de costes o d’enllaç en
               ments de procedència espanyola també dipositats   trànsit. Tot i això, durant el mes de maig de 1938,
               en l’esmentat arxiu. El camp de Celrà era en aque-  el servei d’espionatge franquista present sobre el
               lla època base habitual d’aquests avions. Però al   terreny –el conegut SIPM– informa àmpliament del
               mateix temps també se cita la presència d’una pa-  camp de Cassà de la Selva,  però de ben segur
                                                                                          8
               trulla de Dewoitine D-371, aparells que no són mai   que no és altra cosa que el retard lògic del pas de
               destinats a Celrà ni en patrulla ni en esquadrilla,   les informacions per Franca fins arribar a Burgos.
               i que, amb molta probabilitat, s’estan al camp de   Des del primer croquis elemental sobre la situació
               Cassà. Tot plegat pot ser un error d’escriptura per   (cf. Figura 36), els espies van ampliant progres-
               un camp que és totalment nou per als informants   sivament els coneixements de les activitats i la
               russos.                                         “morfologia” del camp. Un cop certificat que és la
               Què ens pot reforçar aquesta idea malgrat les con-  seu d’una esquadrilla de defensa de costes, situen
               tradiccions? Doncs les notícies de l’espionatge   el camp a tres quilòmetres al sud de Cassà i me-
               franquista establert a la regió, abans SIFNE –Ser-  suren les seves dues pistes en 1.000 i 1.300 me-
               vicio de Información del Nordeste de España–  i   tres respectivament. Tot plegat són uns informes
                                                           6
               ara unificat en el SIPM –Servicio de Información y   bastant acurats (cf. Figura 37). Malgrat tot, sen-




               5.  No hi ha aeròdrom de Vilapuig. Malgrat que sembla que es refereixi a l’aeròdrom de Bellpuig, l’autor creu que parlen de
                 Vilabertran a Figueres, seu de l’esquadrilla d’aquests avions.
               6. SIFNE, unificat en el SIPM el febrer de 1938.
               7. També el podem trobar a altres arxius, per exemple, cf. AHEA, carpeta A-2085.
               8.  Pel que fa a notes a l’expedient de l’aeròdrom, cf. AHEA, carpeta A-2085. Per informacions generals d’espionatge, cf. AHEA,
                 carpeta A-93.
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129