Page 127 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 127
L’AERÒDROM 317 CASSÀ DE LA SELVA-LLAGOSTERA 127
feien treballs al camp, això només ens pot indicar 317. El 3 correspondrà a Tercera regió aèria, l’1 al
dues coses: o pistes mal acabades –i, per tant, Primer sector de la regió, i el 7 el definirà com el
problemes per operar amb els avions– o refugis setè camp del sector. És el primer document en
15
encara en construcció. En aquest sentit cal supo- el qual veiem el codi de Cassà. En l’anterior llista
14
sar que la finalització o adequació de l’aeròdrom no d’aeròdroms de la regió, on per exemple ens indica
s’aturarà pel bombardeig, ja que multitud de camps la construcció del camp de les Preses, no consta
eren colpits per atacs similars, sinó per una repen- el de Cassà, fet que abona el període de construc-
sada estratègica en la qual es considerava que ció que hem estimat.
amb els camps de Verges i Vidreres ja es cobria La activitat és certament escassa. En la consulta
el sector. D’aquesta manera el camp de Cassà es de tots els documents només hem trobat l’anota-
convertirà en una instal·lació eventual. ció del camp de Cassà en una ocasió, correspo-
nent a una visita del major Urzaiz, l’encarregat del
5. UN PERÍODE D’APARENT INACTIVITAT grup aeri de defensa de costes de la zona nord,
Els testimonis de Cassà ens parlen d’aquest perío- aleshores Grup 71. Aquest home, que solia ins-
de d’inactivitat, però no és l´únic indicador d’aquest peccionar sovint tots els camps en activitat de
fet. Al llibre de sortides de correspondència dipo- defensa de costes, només té anotada presència
sitat a l’Arxiu Municipal hi ha anotada la “revista” a Cassà el dia 5 de setembre de 1938 quan pro-
de dos caporals d’aviació que l’alcalde de Cassà vinent de Figueres aterra amb una avioneta Miles
16
tramet a la Subsecretaria d’aviació de Barcelona. Falcon.
La revista, com s’anomenava, era un acte adminis- A finals de novembre de 1938, els serveis d’espio-
tratiu pel qual l’alcalde, com a autoritat, certificava natge franquistes tornen altra vegada a informar de
la presència d’alguns militars al seu municipi per tal Cassà de la Selva com un important aeròdrom, dins
que aquests cobressin la paga. Si no hi havia enca- del qual es confirma erròniament que es munten els
rregat de “Pagadurías” al municipi, aquest acte ad- suposats avions desembarcats al port de Sant Fe-
ministratiu era corrent. En els aeròdroms de gran liu. Els informadors el situen al nord de Cassà, en
activitat no acostumava a existir aquest problema. direcció a Llambilles. Tot plegat pot respondre a un
Però en el cas de Cassà, el fet que hi hagi dos cúmul de despropòsits o, ben al contrari, potser a
caporals revistats el juny i el juliol de 1938 ens in- un bon funcionament dels serveis de contraespio-
dica que són els responsables dels dos escamots natge republicans, que situen els blancs en aquells
encarregats de cadascuna de les propietats requi- llocs on no hi ha res. El que sí que és cert, és el fet
sades dins del nucli urbà de la població. El fet que que al novembre de 1938, amb la dramàtica situa-
hi hagi un caporal, i suposadament quatre o cinc ció que la República viu, i amb una Catalunya prepa-
soldats, ens indica que la inactivitat és absoluta. rant-se per lluitar pel seu propi territori, sorgeix un
Un caporal i els seus soldats és el component mí- nou interès pel camp de Cassà.
nim destinat a donar vigilància. En cas que hagués A fi que els avions puguin utilitzar novament el
existit alguna mena d’activitat hauríem trobat un camp, el Sector d’Obres de les Forces Aèries de
sergent o un oficial. Entenem, doncs, que aquesta la República demana a l’alcalde de Cassà homes
és la situació a les dues cases i que aquesta es per fer la construcció. Segons el treball de Josep
perllonga en el temps. Bosch sobre el camp de la Torremansa, l’activitat
17
La següent novetat envers l’aeròdrom es produeix de l’aeròdrom es recupera el 16 de desembre de
amb la modificació dels codis republicans que ser- 1938, moment en què es donà el camp per inau-
vien per anomenar els seus camps. A partir del 20 gurat. Però malgrat que es parla d’inaugurat, hem
de juny de 1938 en van implementar un de nou, de suposar que probablement algunes de les se-
en el qual el camp de Cassà ja no serà Cassà o ves instal·lacions no s’acabaran mai a causa de la
Llagostera sinó que passa a ser codificat com el retirada.
14. AHEA, carpeta A-2085.
15. AGMA, carpeta C-2218 Cp2. És una dada important quan es consulten llibres de vol dels tripulants perquè sovint acostumen
a anotar el codi i no el camp pel seu nom.
16. AHEA, causa d’Antonio Urzaiz Guzmán.
17. Bosch, 2003.