Page 127 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 127

L’AERÒDROM 317 CASSÀ DE LA SELVA-LLAGOSTERA  127




            feien treballs al camp, això només ens pot indicar   317. El 3 correspondrà a Tercera regió aèria, l’1 al
            dues coses: o pistes mal acabades –i, per tant,   Primer sector de la regió, i el 7 el definirà com el
            problemes  per  operar  amb  els  avions–  o refugis   setè camp del sector.  És el primer document en
                                                                                15
            encara en construcció.  En aquest sentit cal supo-  el qual veiem el codi de Cassà. En l’anterior llista
                                 14
            sar que la finalització o adequació de l’aeròdrom no   d’aeròdroms de la regió, on per exemple ens indica
            s’aturarà pel bombardeig, ja que multitud de camps   la construcció del camp de les Preses, no consta
            eren colpits per atacs similars, sinó per una repen-  el de Cassà, fet que abona el període de construc-
            sada estratègica en la qual es considerava que   ció que hem estimat.
            amb els camps de Verges i Vidreres ja es cobria   La activitat és certament escassa. En la consulta
            el sector. D’aquesta manera el camp de Cassà es   de tots els documents només hem trobat l’anota-
            convertirà en una instal·lació eventual.         ció del camp de Cassà en una ocasió, correspo-
                                                             nent a una visita del major Urzaiz, l’encarregat del
            5. UN PERÍODE D’APARENT INACTIVITAT              grup aeri de defensa de costes de la zona nord,
            Els testimonis de Cassà ens parlen d’aquest perío-  aleshores Grup 71. Aquest home, que solia ins-
            de d’inactivitat, però no és l´únic indicador d’aquest   peccionar sovint tots els camps en activitat de
            fet. Al llibre de sortides de correspondència dipo-  defensa de costes, només té anotada presència
            sitat a l’Arxiu Municipal hi ha anotada la “revista”   a Cassà el dia 5 de setembre de 1938 quan pro-
            de dos caporals d’aviació que l’alcalde de Cassà   vinent de Figueres aterra amb una avioneta Miles
                                                                   16
            tramet a la Subsecretaria d’aviació de Barcelona.   Falcon.
            La revista, com s’anomenava, era un acte adminis-  A finals de novembre de 1938, els serveis d’espio-
            tratiu pel qual l’alcalde, com a autoritat, certificava   natge franquistes tornen altra vegada a informar de
            la presència d’alguns militars al seu municipi per tal   Cassà de la Selva com un important aeròdrom, dins
            que aquests cobressin la paga. Si no hi havia enca-  del qual es confirma erròniament que es munten els
            rregat de “Pagadurías” al municipi, aquest acte ad-  suposats avions desembarcats al port de Sant Fe-
            ministratiu era corrent. En els aeròdroms de gran   liu. Els informadors el situen al nord de Cassà, en
            activitat no acostumava a existir aquest problema.   direcció a Llambilles. Tot plegat pot respondre a un
            Però en el cas de Cassà, el fet que hi hagi dos   cúmul de despropòsits o, ben al contrari, potser a
            caporals revistats el juny i el juliol de 1938 ens in-  un bon funcionament dels serveis de contraespio-
            dica que són els responsables dels dos escamots   natge republicans, que situen els blancs en aquells
            encarregats de cadascuna de les propietats requi-  llocs on no hi ha res. El que sí que és cert, és el fet
            sades dins del nucli urbà de la població. El fet que   que al novembre de 1938, amb la dramàtica situa-
            hi hagi un caporal, i suposadament quatre o cinc   ció que la República viu, i amb una Catalunya prepa-
            soldats, ens indica que la inactivitat és absoluta.   rant-se per lluitar pel seu propi territori, sorgeix un
            Un caporal i els seus soldats és el component mí-  nou interès pel camp de Cassà.
            nim destinat a donar vigilància. En cas que hagués   A fi que els avions puguin utilitzar novament el
            existit alguna mena d’activitat hauríem trobat un   camp, el Sector d’Obres de les Forces Aèries de
            sergent o un oficial. Entenem, doncs, que aquesta   la República demana a l’alcalde de Cassà homes
            és la situació a les dues cases i que aquesta es   per fer la construcció. Segons el treball de Josep
            perllonga en el temps.                           Bosch sobre el camp de la Torremansa,  l’activitat
                                                                                                17
            La següent novetat envers l’aeròdrom es produeix   de l’aeròdrom es recupera el 16 de desembre de
            amb la modificació dels codis republicans que ser-  1938, moment en què es donà el camp per inau-
            vien per anomenar els seus camps. A partir del 20   gurat. Però malgrat que es parla d’inaugurat, hem
            de juny de 1938 en van implementar un de nou,    de suposar que probablement algunes de les se-
            en el qual el camp de Cassà ja no serà Cassà o   ves instal·lacions no s’acabaran mai a causa de la
            Llagostera sinó que passa a ser codificat com el   retirada.




            14. AHEA, carpeta A-2085.
            15.  AGMA, carpeta C-2218 Cp2. És una dada important quan es consulten llibres de vol dels tripulants perquè sovint acostumen
               a anotar el codi i no el camp pel seu nom.
            16. AHEA, causa d’Antonio Urzaiz Guzmán.
            17. Bosch, 2003.
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132