Page 131 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 131
L’AERÒDROM 317 CASSÀ DE LA SELVA-LLAGOSTERA 131
de gener de 1939. Aquest fet coincideix amb un cap a València ja que no tenen suficient autonomia
altre estrany detall, que és citat a la carta del me- de vol. De tota manera, alguns caces van inten-
trallador Manero, i és que cita que la carta s’envia tar-ho però, curts de benzina, van ser descoberts
dos dies abans de la caiguda de la ciutat de Barce- i tombats, en no poder fugir a tot motor i arribar a
lona dia 26, cosa que situaria l’accident abans del València. En el cas dels Grumman, aquests tenien
24 de gener, quan ell a la carta deixa ben clar que més autonomia i es va plantejar seriosament que
es produeix el dia 27. En qualsevol cas, a partir del passessin cap a València fent escala a Menorca.
dia 20 al 23 és el període de màxima intensitat de El cap del Grup 71, el major Allende Santacruz, ho
les operacions dels Grumman a Cassà. va comunicar a totes les tripulacions de Cassà i
Existeix la remota possibilitat que un altre aparell es de Figueres, però no es va arribar a cap decisió en
perdés durant les operacions a Cassà de la Selva. veure que la situació a l’illa era molt confusa. El fet
El pilot Antonio Martínez Rizo comenta en la seva és que el 28 de gener una de les dues patrulles de
documentació del judici al qual va ser sotmès des- Cassà va marxar cap a Figueres deixant al camp
prés de la guerra, que ell personalment va estave- només tres G-23.
llar-se voluntàriament amb un d’aquests avions de Refer l’activitat de l’esquadrilla de Cassà és una
Cassà, una manifestació que segurament tindria feina francament difícil. Actualment, són molt pocs
com a objecte fer algun mèrit davant dels guanya- els documents conservats d’aquests darrers dies
dors. No sembla ser certa la voluntarietat, malgrat de la guerra al país, ja que la majoria de la documen-
que potser l’incident és cert, i més aviat apunta tació va ser cremada per tal de no deixar cap ras-
a la voluntat de fer més lleus els càrrecs que els tre de les activitats dels militars republicans. Molts
tribunals dels guanyadors van imputar a tots els llibres de vol dels pilots van ser destruïts o lliurats
aviadors republicans que van volar en missions de a les autoritats franceses en creuar la frontera, i
combat. 24 tan sols se’n conserven els pocs que ens donen
Des de la base de Cassà de la Selva els caça bom- valuoses dades sobre les activitats dels avions.
barders Grumman G-23 van desenvolupar accions Cal en aquest sentit afegir que mentre els Grum-
a la línia de front. En un dels dies bombardegen man feien de Cassà la seva base, altres avions de
Artesa de Segre, aterren a Manlleu, on carreguen, tots tipus i esquadrilles aterraven i s’enlairaven del
i tornen contra un altre objectiu. En acabat tornen camp en aquests convulsos dies. Qualsevol dada
a Cassà a fer patrulla per la costa i a cobrir les insignificant és bona per refer els moviments. El
alarmes del sector. Durant els primers dies també 27 de gener consta al diari de vol del pilot Laurea-
realitzen missions de protecció de Barcelona i la no Sapiña un aterratge a Llagostera amb un Xato
zona costanera nord, però cap al dia 24 de gener matriculat CC-074 procedent de Tona. Sapiña era
l’activitat dels Grumman al front és ja purament un dels pilots destinats a les unitats que s’havien
testimonial i se centren a respondre a les cons- reciclat per rebre els nous caces Polikarpov I-15
tants alarmes a la seva zona. Els aparells de Cassà Superxato. Aquesta versió millorada del caça I-15
passen també a reforçar la protecció del cel de Fi- feia pocs dies que s’havia importat de Rússia i tot
gueres, ja que els caces I-15 i I-16, més valuosos, just s’estaven muntant als aeròdroms de la Garro-
marxen constantment al front per tractar de conte- txa i el Ripollès. Els Xatos importats de Rússia es
nir la implacable avançada de les tropes nacionals. matriculaven CC, al contrari dels fabricats a Saba-
En aquests darrers dies, quan ja està tot perdut dell, que se’ls codificava CA. Aquesta entrada de
per a la República a Catalunya, el comandament Sapiña és sens cap tipus de dubte un dels primers
de l’aire mira de salvar el màxim de material per vols de prova d’un d’aquests aparells, un cop mun-
tal de continuar la lluita a la zona que conserva al tat. Al cap de dos dies d’aquest fet intranscendent
centre i sud de la Península. Malgrat tot, tècnica- arribaria el cop més dur per a la població de Cassà.
ment és impossible enviar els caces i els Grumman
24. AHEA, expedient personal i del judici contra aquest pilot.