Page 131 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 131

L’AERÒDROM 317 CASSÀ DE LA SELVA-LLAGOSTERA  131




            de gener de 1939. Aquest fet coincideix amb un   cap a València ja que no tenen suficient autonomia
            altre estrany detall, que és citat a la carta del me-  de vol. De tota manera, alguns caces van inten-
            trallador Manero, i és que cita que la carta s’envia   tar-ho però, curts de benzina, van ser descoberts
            dos dies abans de la caiguda de la ciutat de Barce-  i tombats, en no poder fugir a tot motor i arribar a
            lona dia 26, cosa que situaria l’accident abans del   València. En el cas dels Grumman, aquests tenien
            24 de gener, quan ell a la carta deixa ben clar que   més autonomia i es va plantejar seriosament que
            es produeix el dia 27. En qualsevol cas, a partir del   passessin cap a València fent escala a Menorca.
            dia 20 al 23 és el període de màxima intensitat de   El cap del Grup 71, el major Allende Santacruz, ho
            les operacions dels Grumman a Cassà.             va comunicar a totes les tripulacions de Cassà i
            Existeix la remota possibilitat que un altre aparell es   de Figueres, però no es va arribar a cap decisió en
            perdés durant les operacions a Cassà de la Selva.   veure que la situació a l’illa era molt confusa. El fet
            El pilot Antonio Martínez Rizo comenta en la seva   és que el 28 de gener una de les dues patrulles de
            documentació del judici al qual va ser sotmès des-  Cassà va marxar cap a Figueres deixant al camp
            prés de la guerra, que ell personalment va estave-  només tres G-23.
            llar-se voluntàriament amb un d’aquests avions de   Refer l’activitat de l’esquadrilla de Cassà és una
            Cassà, una manifestació que segurament tindria   feina francament difícil. Actualment, són molt pocs
            com a objecte fer algun mèrit davant dels guanya-  els documents conservats d’aquests darrers dies
            dors. No sembla ser certa la voluntarietat, malgrat   de la guerra al país, ja que la majoria de la documen-
            que potser l’incident és cert, i més aviat apunta   tació va ser cremada per tal de no deixar cap ras-
            a la voluntat de fer més lleus els càrrecs que els   tre de les activitats dels militars republicans. Molts
            tribunals dels guanyadors van imputar a tots els   llibres de vol dels pilots van ser destruïts o lliurats
            aviadors republicans que van volar en missions de   a les autoritats franceses en creuar la frontera, i
            combat. 24                                       tan sols se’n conserven els pocs que ens donen
            Des de la base de Cassà de la Selva els caça bom-  valuoses  dades sobre  les activitats dels avions.
            barders Grumman G-23 van desenvolupar accions    Cal en aquest sentit afegir que mentre els Grum-
            a la línia de front. En un dels dies bombardegen   man feien de Cassà la seva base, altres avions de
            Artesa de Segre, aterren a Manlleu, on carreguen,   tots tipus i esquadrilles aterraven i s’enlairaven del
            i tornen contra un altre objectiu. En acabat tornen   camp en aquests convulsos dies. Qualsevol  dada
            a Cassà a fer patrulla per la costa i a cobrir les   insignificant  és  bona  per  refer  els  moviments.  El
            alarmes del sector. Durant els primers dies també   27 de gener consta al diari de vol del pilot Laurea-
            realitzen missions de protecció de Barcelona i la   no Sapiña un aterratge a Llagostera amb un Xato
            zona costanera nord, però cap al dia 24 de gener   matriculat CC-074 procedent de Tona. Sapiña era
            l’activitat dels Grumman al front és ja purament   un dels pilots destinats a les unitats que s’havien
            testimonial i se centren a respondre a les cons-  reciclat per rebre els nous caces Polikarpov I-15
            tants alarmes a la seva zona. Els aparells de Cassà   Superxato. Aquesta versió millorada del caça I-15
            passen també a reforçar la protecció del cel de Fi-  feia pocs dies que s’havia importat de Rússia i tot
            gueres, ja que els caces I-15 i I-16, més valuosos,   just s’estaven muntant als aeròdroms de la Garro-
            marxen constantment al front per tractar de conte-  txa i el Ripollès. Els Xatos importats de Rússia es
            nir la implacable avançada de les tropes nacionals.  matriculaven CC, al contrari dels fabricats a Saba-
            En aquests darrers dies, quan ja està tot perdut   dell, que se’ls codificava CA. Aquesta entrada de
            per a la República a Catalunya, el comandament   Sapiña és sens cap tipus de dubte un dels primers
            de l’aire mira de salvar el màxim de material per   vols de prova d’un d’aquests aparells, un cop mun-
            tal de continuar la lluita a la zona que conserva al   tat. Al cap de dos dies d’aquest fet intranscendent
            centre i sud de la Península. Malgrat tot, tècnica-  arribaria el cop més dur per a la població de Cassà.
            ment és impossible enviar els caces i els Grumman










            24. AHEA, expedient personal i del judici contra aquest pilot.
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136