Page 129 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 129
L’AERÒDROM 317 CASSÀ DE LA SELVA-LLAGOSTERA 129
chez. L’altra meitat s’estarà a Cassà sota el co-
mandament del tinent Juan Lario, autor de Habla
un piloto de la República, el qual, a la seva obra,
recollirà amargament els dos fets que marquen el
pas per Cassà. Per a ell i per a gairebé tots els
aviadors de la unitat, la sensació d’aquesta divisió
és interpretada com la fi. Però encara els quedava
guerra al davant.
7. L’ACCIDENT A CASSÀ DE LA SELVA
A Cassà s’hi queden dues patrulles, un total de sis
avions, amb les quals Lario tractarà de reforçar la
vigilància costanera i efectuar la prevenció activa
de les incursions dels vaixells franquistes que, en
aquestes dates, es passegen tranquil·lament per la
costa catalana. Precisament en un d’aquests ser-
veis és quan es produirà l’accident que marca el
pas de la unitat per Cassà. Un fet del qual només
en coneixíem la mort del pilot José Peña, però que
ara, mercès a la carta que un metrallador de la uni-
tat, en Juan Manuel Manero, va enviar als pares
del també metrallador Sorolla, mort en l’accident,
coneixem finalment que es va produir el matí del 27
de gener (cf. Figures 41 i 42). La carta que va ser
Figura 40. Sol·licitud del cap d’obres del sector aeri per enviada des de Pena-roja de Tastavins a Vinaròs i
efectuar treballs al camp d’aviació. Font: AMCS. Adminis- a la qual hem pogut accedir diu així:
tració general. Serveis militars
“14 de junio de 1939 año de la victoria
Muy señores míos, Sres. Sorolla y Julvé. Es
L’arribada d’aquesta esquadrilla de Grumman està para mí una pena tenerles que escribir en este
marcada per dos successos que impacten profun- momento y de la forma tan dolorosa que para
dament els membres de la unitat. Un és la seva Vds. será, pero Dios lo ha querido y él es todo-
reestructuració per desenvolupar els serveis que poderoso. No sé si estarán enterados por la tía
cada dia s’incrementen més, la qual cosa separa de Mario de Barcelona de que su querido hijo
els seus membres en dues subunitats i, l’altre, la murió el día 27 de enero del 39 víctima de un
mort en accident en enlairar-se de José Peña Pé- accidente de aviación, en el campo de Cassá
rez i de Mario Sorolla Julvé, una de les tripulacions de la Selva (Gerona). Fue para mí el día más
més veteranes i estimades. emocionante de mi vida, yo era muy amigo de
El motiu de la reestructuració sorgeix de la neces- Mario y nos apreciábamos mucho por ser los
sitat de protecció aèria de Figueres, ja que és on dos de las mismas ideas, aunque nunca lo con-
s’està el Govern de la República. Els Grumman fesamos ninguno de los dos, aunque no fue ne-
G-23 tenien una característica molt especial per cesario, pues hay veces que los pensamientos
aquelles dates: duien aparell de ràdio transmissor i dicen más que las palabras. Como les digo tan
això esdevé un important avantatge per tal de do- pronto ocurrió la desgracia, escribimos inme-
nar l’alerta amb suficient antelació. Se’ls encoma- diatamente a su tía de Barcelona, pero como
na, doncs, que facin llargues patrulles per sobre tomaron dicha capital al cabo de dos días, pen-
Figueres i endinsant-se al mar en vol preventiu per, sé que no habrían recibido la carta y ahora que
en cas necessari, donar l’alarma. Per acomplir la me encuentro en compañía de mis queridos
missió la unitat es divideix l’endemà de la seva arri- padres, después de cuatro meses de purgato-
bada i des de Cassà de la Selva marxen uns set o rio por campos de concentración de Francia y
vuit avions cap a l’aeròdrom de Figueres sota el España me apresuro a escribirles. Aunque sea
comandament del cap de la unitat, el capità Sán- un gran dolor para Vds., pues la verdad siempre