Page 129 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 129

L’AERÒDROM 317 CASSÀ DE LA SELVA-LLAGOSTERA  129




                                                             chez.  L’altra meitat s’estarà a  Cassà  sota el  co-
                                                             mandament del tinent Juan Lario, autor de Habla
                                                             un piloto de la República, el qual, a la seva obra,
                                                             recollirà amargament els dos fets que marquen el
                                                             pas per Cassà. Per a ell i per a gairebé tots els
                                                             aviadors de la unitat, la sensació d’aquesta divisió
                                                             és interpretada com la fi. Però encara els quedava
                                                             guerra al davant.


                                                             7. L’ACCIDENT A CASSÀ DE LA SELVA
                                                             A Cassà s’hi queden dues patrulles, un total de sis
                                                             avions, amb les quals Lario tractarà de reforçar la
                                                             vigilància costanera i efectuar la prevenció activa
                                                             de les incursions dels vaixells franquistes que, en
                                                             aquestes dates, es passegen tranquil·lament per la
                                                             costa catalana. Precisament en un d’aquests ser-
                                                             veis és quan es produirà l’accident que marca el
                                                             pas de la unitat per Cassà. Un fet del qual només
                                                             en coneixíem la mort del pilot José Peña, però que
                                                             ara, mercès a la carta que un metrallador de la uni-
                                                             tat, en Juan Manuel Manero, va enviar als pares
                                                             del també metrallador Sorolla, mort en l’accident,
                                                             coneixem finalment que es va produir el matí del 27
                                                             de gener (cf. Figures 41 i 42). La carta que va ser
            Figura 40. Sol·licitud del cap d’obres del sector aeri per   enviada des de Pena-roja de Tastavins a Vinaròs i
            efectuar treballs al camp d’aviació. Font: AMCS. Adminis-  a la qual hem pogut accedir diu així:
            tració general. Serveis militars
                                                               “14 de junio de 1939 año de la victoria
                                                               Muy  señores  míos,  Sres.  Sorolla  y  Julvé.  Es
            L’arribada d’aquesta esquadrilla de Grumman està   para mí una pena tenerles que escribir en este
            marcada per dos successos que impacten profun-     momento y de la forma tan dolorosa que para
            dament els membres de la unitat. Un és la seva     Vds. será, pero Dios lo ha querido y él es todo-
            reestructuració per desenvolupar els serveis que   poderoso. No sé si estarán enterados por la tía
            cada dia s’incrementen més, la qual cosa separa    de Mario de Barcelona de que su querido hijo
            els seus membres en dues subunitats i, l’altre, la   murió el día 27 de enero del 39 víctima de un
            mort en accident en enlairar-se de José Peña Pé-   accidente de aviación, en el campo de Cassá
            rez i de Mario Sorolla Julvé, una de les tripulacions   de la Selva (Gerona). Fue para mí el día más
            més veteranes i estimades.                         emocionante de mi vida, yo era muy amigo de
            El motiu de la reestructuració sorgeix de la neces-  Mario y nos apreciábamos mucho por ser los
            sitat de protecció aèria de Figueres, ja que és on   dos de las mismas ideas, aunque nunca lo con-
            s’està el Govern de la República. Els Grumman      fesamos ninguno de los dos, aunque no fue ne-
            G-23 tenien una característica molt especial per   cesario, pues hay veces que los pensamientos
            aquelles dates: duien aparell de ràdio transmissor i   dicen más que las palabras. Como les digo tan
            això esdevé un important avantatge per tal de do-  pronto ocurrió la desgracia, escribimos inme-
            nar l’alerta amb suficient antelació. Se’ls encoma-  diatamente a su tía de Barcelona, pero como
            na, doncs, que facin llargues patrulles per sobre   tomaron dicha capital al cabo de dos días, pen-
            Figueres i endinsant-se al mar en vol preventiu per,   sé que no habrían recibido la carta y ahora que
            en cas necessari, donar l’alarma. Per acomplir la   me encuentro en compañía de mis queridos
            missió la unitat es divideix l’endemà de la seva arri-  padres, después de cuatro meses de purgato-
            bada i des de Cassà de la Selva marxen uns set o   rio por campos de concentración de Francia y
            vuit avions cap a l’aeròdrom de Figueres sota el   España me apresuro a escribirles. Aunque sea
            comandament del cap de la unitat, el capità Sán-   un gran dolor para Vds., pues la verdad siempre
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134