Page 125 - Conferencies de l'Arxiu 1
P. 125

L’AERÒDROM 317 CASSÀ DE LA SELVA-LLAGOSTERA  125

































            Figura 36. Croquis de la situació del camp d’aviació de Cas-  Figura 37. Croquis de situació del camp d’aviació de Cassà
            sà de la Selva fet per un agent d’espionatge al servei del  de la Selva-Llagostera. Font: AHEA.
            SIPM de Franco. Font: AHEA.




            se cap fonament, citaran el camp com a probable   4. EL PRIMER BOMBARDEIG DE
            lloc de muntatge dels avions que, des de França   CASSÀ: L’AERÒDROM
            o Rússia, poguessin arribar al port de Sant Feliu.   Tornant a Cassà, les dades recollides a l’abril
            Un cúmul de supòsits que  probablement duu a fer   arriben de forma constant, a primers de maig, als
            que l’aeròdrom de Cassà sigui un objectiu sobre-  serveis d’informació de l’Estado Mayor del Aire.
            valorat.                                         Les notícies, un cop processades i avaluades, són
            El mes d’abril va suposar l’inici de l’activitat al   trameses com a objectiu, i amb la seva importàn-
            camp de Cassà, però per al de Vidreres va ser un   cia corresponent, a l’aviació Legionaria de les Ba-
            mes molt complicat. Posat en funcionament abans   lears, que és l’encarregada de fer els atacs estra-
            que el de Cassà, els primers dies d’abril s’hi va   tègics contra les costes mediterrànies i, per tant,
            estacionar una esquadrilla d’avions de bombardeig   d’assolir si escau aquest nou objectiu: el camp de
            Polikarpov Rz Natacha. Les informacions d’espio-  Cassà.
            natge i de reconeixement van funcionar a la per-  El dia 26 de maig de 1938 cinc bombarders trimo-
            fecció i l’aeròdrom va ser bombardejat pels avions   tors Savoia S-79 de les Balears del XXVII Gruppo,
                                                                                                         9
            italians de les Balears el dia 3 d’abril, el 13, i per   comandats pel major Lucci,  s’enlairen de Son
                                                                                       10
            dues vegades el dia 14. L’esquadrilla d’avions Na-  Sant Joan, Mallorca, amb direcció a l’aeròdrom de
            tacha va ser traslladada a Vic, considerat més se-  Vidreres. En arribar sobre l’objectiu la presència
            gur en estar cap a l’interior, ja que els aeròdroms   de núvols els fa desistir de llançar la càrrega i en-
            propers a la costa eren sempre difícils de defensar.   filen cap a l’objectiu alternatiu fixat a la missió, el
            L’antelació amb la qual es podia detectar un atac   nou aeròdrom de Cassà de la Selva, on els cinc
            aeri superava escassament els tres minuts. Terra   avions llancen 40 bombes de 100 kg i 20 de 20
            endins aquest temps augmentava en ser detectats   kg a les 13.20 hora nacional (cf. Figura 38). Cal dir
            els avions apropant-se a la costa.               que en aquelles dates l’hora republicana era una







            9.  La formació estava composta per quatre avions de la 52a Esquadrilla a més d’un de la 18a. Ambdues esquadrilles constituïen
              el XXVII Grup.
            10. Altres documents citen el major Lamanna, màxim comandament dels S-79.
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130