Page 21 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 21
alumnes caldria evitar, com per uns valors determinats. Sol ser nor- JOSEP VI LARET
exemple el fet d'escopir a terra, el mal que això es faci a través d'una COM A EDUCADOR
fet d'anar a l'escola quan estan ma- historieta, del relat d'una experièn-
lalts, o la poca higiene corporal. cia personal d'algú (siguin nens i ne- Cal dir que quan es va començar a
A més també es proposava que nes o adults) perquè així el lector publicar Ecos Juveniles, JosepVilaret
l'escola fos un lloc on es pogués pugui entendre millor el que passa i ja havia mort. Per tant, quan se so-
tenir controlada la situació de ca- s'hi pugui sentir identificat. lia parlar de JosepVilaret, el mes-
da nen, i on s'anés fent un segui- Els valors estan lligats a la pròpia tre fundador del Colegio Polit éc-
ment de la seva salut durant la se- existència, afecten la conducta de la nico Cassanense,era en els aniver-
va etapa escolar. pròpia persona, configuren i mode- saris de la seva mort. Els articles
"es una verdad indiscutible la con- len les idees i també els sentiments donen més pistes de com era el
veniencia del examen medico pe- i les actuacions. Són doncs aquests mestre, quins mètodes utilitzava
riódico de los niños que asisten a els que guien i orienten les perso- per ensenyar als seus alumnes, què
las escuelas: lo es también que el nes a l'hora de comportar-se i tam- era el que pretenia amb l'educació,
pedagogo, asesorado por aquel, bé en la sevamanera de percebre el la visió que el poble tenia d'ell, ...
conozca a fondo las claudicaciones món. Cal tenir molt clar que els va- Com a mestre, Josep Vilaret sabia
del intelecto que pueden sufrir los lors es descobreixen mitjançant les arribar als seus alumnes i els sabia
alumnos que estan bajo su direc- vivències i experiències quotidia- motivar, fent-los agafar interès pel
ción y finalmente que cuanto ma- nes, i també a través de les accions que estaven fent i aprenent.També
yor sea la propaganda y por cuan- dels altres. Segurament és per això es deia que els mètodes que ell
tos mas medios inculquemos las que els articles relacionats amb utilitzava eren propis, és a dir, que
reglas higiénicas en las inteligen- aquests temes no són teòrics, sinó no els havia après a la Normal, si-
cias de los niños tanto mas f àcil al contrari, que pretenen fer viure a nó que era ell mateix qui els idea-
sera que estos se empapen de las la persona a partir de la lectura, un va i els portava a la pràctica.
verdades enseñadas y las practi- valor. Es tracten diversos tipus de "D. José Vilaret nació para rnaes-
quen, que en definitiva es lo que valors com per exemple els relacio- tro. Poseia claro talento, gran co-
se trata de demostrar". (Ecos lu- nats amb la convivència, amb pro- razon, firme voluntad, vocación
veniles núm. 26: "La higiene en la blemàtiques socials, amb el respec- decidida y u algo que yo no sabria
escuela. Boletín Escolar Sanita- te als animals, el respecte als al- como calificar.Y este algo precisa-
rio", F. Berini). tres,... mente era lo que le distinguia de la
"La igualdad debe reinar en el seno generalidad.
de la familia y de la sociedad. La Para apreciar su rnérito como pe-
EDUCACiÓ MORAL dagogo, había que verle trabajar en
misma naturaleza nos da prueba de
que la igualdad no puede tomarse sus buenos tiempos. Nadie como
Tal com ja s'ha citat anteriorment, en sentido absoluto. La igualdad él sabia atraerse a los pequeñuelos
els articles relacionats amb l'edu- y conquistar sus simpatías; nadie
que debe reinar en toda sociedad,
cació moral apareixen amb gran es la de consideración, la de respe- como él sabia hacer amenas sus
nombre, sobretot en els primers tarse mútuamente, y la de poder lecciones, logrando cautivar la
números del periòdic,ja que des- gozar de los derechos y deberes atención de los que le escuchaban,
prés deixen de ser-hi presents. iguales a todos los semejantes." único medio de que resulte la en-
Amb aquests articles, el que es (Ecos Juveniles núm. 18: "lqualdad", señanza provechosa.
pretén és educar els lectors amb Luis Comas). Originalisimos eran sus procedi-