Page 21 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 21

alumnes caldria evitar, com per  uns valors determinats. Sol ser nor-  JOSEP VI LARET
       exemple el fet d'escopir a terra, el  mal que això es faci a través d'una  COM A EDUCADOR
       fet d'anar a l'escola quan estan ma-  historieta, del relat d'una experièn-
       lalts, o la poca higiene corporal.  cia personal d'algú (siguin nens i ne-  Cal dir que quan es va començar a
       A més també es proposava que     nes o adults) perquè així el lector  publicar Ecos Juveniles, JosepVilaret
       l'escola fos un lloc on es pogués  pugui entendre millor el que passa i  ja havia mort. Per tant, quan se so-
       tenir controlada la situació de ca-  s'hi pugui sentir identificat.  lia parlar de JosepVilaret, el mes-
       da nen, i on s'anés fent un segui-  Els valors estan lligats a la pròpia  tre fundador del Colegio Polit éc-
       ment de la seva salut durant la se-  existència, afecten la conducta de la  nico Cassanense,era en els aniver-
       va etapa escolar.                pròpia persona, configuren i mode-  saris de la seva mort. Els articles
        "es una verdad indiscutible la con-  len les idees i també els sentiments  donen més pistes de com era el
       veniencia del examen medico pe-  i les actuacions. Són doncs aquests  mestre, quins mètodes utilitzava
       riódico de los niños que asisten a  els que guien i orienten les perso-  per ensenyar als seus alumnes, què
       las escuelas: lo es también que el  nes a l'hora de comportar-se i tam-  era el que pretenia amb l'educació,
       pedagogo, asesorado por aquel,   bé en la sevamanera de percebre el  la visió que el poble tenia d'ell, ...
       conozca a fondo las claudicaciones  món. Cal tenir molt clar que els va-  Com a mestre, Josep Vilaret sabia
       del intelecto que pueden sufrir los  lors es descobreixen mitjançant les  arribar als seus alumnes i els sabia
       alumnos que estan bajo su direc-  vivències i experiències quotidia-  motivar, fent-los agafar interès pel
       ción y finalmente que cuanto ma-  nes, i també a través de les accions  que estaven fent i aprenent.També
       yor sea la propaganda y por cuan-  dels altres. Segurament és per això  es deia que els mètodes que ell
       tos mas medios inculquemos las   que els articles relacionats amb  utilitzava eren propis, és a dir, que
       reglas higiénicas en las inteligen-  aquests temes no són teòrics, sinó  no els havia après a la Normal, si-
       cias de los niños tanto mas f àcil  al contrari, que pretenen fer viure a  nó que era ell mateix qui els idea-
       sera que estos se empapen de las  la persona a partir de la lectura, un  va i els portava a la pràctica.
       verdades enseñadas y las practi-  valor. Es tracten diversos tipus de  "D. José Vilaret nació para rnaes-
       quen, que en definitiva es lo que  valors com per exemple els relacio-  tro. Poseia claro talento, gran co-
       se trata de demostrar". (Ecos lu-  nats amb la convivència, amb pro-  razon, firme voluntad, vocación
       veniles núm. 26: "La higiene en la  blemàtiques socials, amb el respec-  decidida y u algo que yo no sabria
       escuela. Boletín Escolar Sanita-  te als animals, el respecte als al-  como calificar.Y este algo precisa-
       rio", F. Berini).                tres,...                         mente era lo que le distinguia de la
                                         "La igualdad debe reinar en el seno  generalidad.
                                        de la familia y de la sociedad. La  Para apreciar su rnérito como pe-
       EDUCACiÓ MORAL                                                    dagogo, había que verle trabajar en
                                        misma naturaleza nos da prueba de
                                        que la igualdad no puede tomarse  sus buenos tiempos. Nadie como
       Tal com ja s'ha citat anteriorment,  en sentido absoluto. La igualdad  él sabia atraerse a los pequeñuelos
       els articles relacionats amb l'edu-                               y conquistar sus simpatías; nadie
                                        que debe reinar en toda sociedad,
       cació moral apareixen amb gran   es la de consideración, la de respe-  como él sabia hacer amenas sus
       nombre, sobretot en els primers  tarse mútuamente, y la de poder  lecciones, logrando cautivar la
       números del periòdic,ja que des-  gozar de los derechos y deberes  atención de los que le escuchaban,
       prés deixen de ser-hi presents.  iguales a todos los semejantes."  único medio de que resulte la en-
       Amb aquests articles, el que es  (Ecos Juveniles núm. 18: "lqualdad",  señanza provechosa.
       pretén és educar els lectors amb  Luis Comas).                    Originalisimos eran sus procedi-
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26