Page 18 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 18

recció, per donar les mateixes  tius, com podien ser per exemple la  és una figura bàsica en el procés
                     pautes als infants, i evitar caure en  reflexió, la persuasió, el diàleg,...  educatiu, i això significava  per
                    contradiccions.                   "Hace pocas semanas tuve ocasión  exemple, millorar la seva formació i
                     "La Pedagogia encomienda la ta-  de observar una enfermedad grave,  al mateix temps dignificar la seva
                     rea de educar é instruir a los pa-  producida por un castigo impuesto  professió.
                    dres y a los maestros; a los prime-  a una niña en su colegio. (...) Tengo  "El buen educador ha de ser un
                     ros porque son los indicados por  entendido que todo eso ha sido su-  gran psicólogo, pero un psicólogo
                     la naturaleza para dirigir a sus hi-  primido; la pedagogía ha progresa-  practico, que sepa leer en el alma
                    jos; y a los maestras en virtud del  do mas que la política de lo interior.  del niño como en un libro abierto,
                    cargo ó funci ón social que desem-  Hoy un buen maestro no apela a la  que sepa atraerle y conducirle por
                     penan, Pera acontece muy a me-  violencia, no se descompone para  el camino que su peculiar aptitud le
                     nudo que siendo los padres los  corregir un alumno; comprende    señale, y muchas veces nada hay
                     principales encargados de la edu-  que la persuasión alcanza a los ni-  mas dificil que descubrir esta apti-
                    cacion de sus hijos, no se cuidan  nos mas pequeños. (...) que es obli-  tud individual que bien desarrallada
                    de la misma, creyendo algunos    gado a seguir una línea de conducta  ha de dar una finalidad practica a
                    que el único responsable de aque-  con suavidad, pero con firmeza, sin  toda una vida. (...) Dadas esasvarias
                     lla es el maestro, esperandolo to-  gritos y sin violencias, se habitúa a  aptitudes y tendencias de que antes
                    do de él.                        obedecer y a ser disciplinado."  hablamos, el pedagogo ha de vivir
                     La escuela y el hogar deben auxi-  (Ecos Juveniles núm. 12: "Inutilidad y  en su interior la vida de todos, ha
                     liarse mutuamente y siempre sera  peligro de los castigos en los cole-  de calcular en cada caso las pala-
                     la educación incompleta si existe  qios", Dr. Martínez Vargas).  bras convenientes, las ideas que de-
                    descuerdo entre uno y otro."     El fet que fos a principi del segle  be evocar, los conocimientos que
                     (Ecos Juveniles núm. 3: "Deñcien-  XX el moment en què començà a  debe procurar, las tentativas que
                    cias de la educación y de la lns-  sorgir el moviment de renovació  debe sugerir, los ejemplos que debe
                    truccion", Domingo Bosch).       pedagògica, era senyal que en l'en-  poner como norma de conducta,
                                                     senyament d'aquell moment, hi ha-  porque cada vida es distinta. (...)
                                                     via molts aspectes que fallaven i que  Adernas,y ello resulta de lo que he-
                     Queixes de l'ensenyament        per tant calia millorar. Un exemple  mos dicho, el pedagogo ha de ser
                                                     podria ser el tema acabat de trac-  original en sus métodos y procedi-
                     En aquest cas, la publicació també  tar, els càstigs. Però hi havia coses  mientos, puesto que en cada casa
                     ha servit per manifestar les quei-  molt més importants com podien  ha de inventarlos (...)." (Ecos Juveni·
                     xes referents a l'educació del mo -  ser les metodologies, els contin-  les núm. 9: "Un pedagogo", Domin-
                     ment. Un dels temes que s'expres-  guts, els procediments, els objec-  go Botet).
                    sa són els càstigs. El fet que aquest  tius, el paper de l'alumne, ... Per tant  Relacionat amb la figura del mestre,
                    tema s'expressi porta a pensar   l'educació devia ser un tema de  hi ha el paper de l'alumne i el que
                    que els càstigs eren una pràctica  l'actualitat en els cercles de mes-  aquest aprèn. El que els mestres
                     bastant estesa en aquell moment, i  tres  i persones relacionades en  haurien de fer no és estimular la
                     eren sobretot fisics, que repercu-  aquest àmbit. A continuació, la cita  memòria exclusivament, en detri-
                    tien molt negativament en els in-  següent, exemplifica un d'aquests  ment d'altres processo s. El que cal
                    fants que els patien. Per tal d'acabar  temes en els quals es podia avançar:  potenciar és que els infants utilitzin
                    amb els càstigs d'aquest tipus es  la figura del mestre. Calia donar im-  la imaginació, la lògica, la raó,... ja
                     proposaven mètodes menys nega-  portància a aquest aspecte perquè
                                                                                      que això els serà molt més útil en la
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23