Page 18 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 18
recció, per donar les mateixes tius, com podien ser per exemple la és una figura bàsica en el procés
pautes als infants, i evitar caure en reflexió, la persuasió, el diàleg,... educatiu, i això significava per
contradiccions. "Hace pocas semanas tuve ocasión exemple, millorar la seva formació i
"La Pedagogia encomienda la ta- de observar una enfermedad grave, al mateix temps dignificar la seva
rea de educar é instruir a los pa- producida por un castigo impuesto professió.
dres y a los maestros; a los prime- a una niña en su colegio. (...) Tengo "El buen educador ha de ser un
ros porque son los indicados por entendido que todo eso ha sido su- gran psicólogo, pero un psicólogo
la naturaleza para dirigir a sus hi- primido; la pedagogía ha progresa- practico, que sepa leer en el alma
jos; y a los maestras en virtud del do mas que la política de lo interior. del niño como en un libro abierto,
cargo ó funci ón social que desem- Hoy un buen maestro no apela a la que sepa atraerle y conducirle por
penan, Pera acontece muy a me- violencia, no se descompone para el camino que su peculiar aptitud le
nudo que siendo los padres los corregir un alumno; comprende señale, y muchas veces nada hay
principales encargados de la edu- que la persuasión alcanza a los ni- mas dificil que descubrir esta apti-
cacion de sus hijos, no se cuidan nos mas pequeños. (...) que es obli- tud individual que bien desarrallada
de la misma, creyendo algunos gado a seguir una línea de conducta ha de dar una finalidad practica a
que el único responsable de aque- con suavidad, pero con firmeza, sin toda una vida. (...) Dadas esasvarias
lla es el maestro, esperandolo to- gritos y sin violencias, se habitúa a aptitudes y tendencias de que antes
do de él. obedecer y a ser disciplinado." hablamos, el pedagogo ha de vivir
La escuela y el hogar deben auxi- (Ecos Juveniles núm. 12: "Inutilidad y en su interior la vida de todos, ha
liarse mutuamente y siempre sera peligro de los castigos en los cole- de calcular en cada caso las pala-
la educación incompleta si existe qios", Dr. Martínez Vargas). bras convenientes, las ideas que de-
descuerdo entre uno y otro." El fet que fos a principi del segle be evocar, los conocimientos que
(Ecos Juveniles núm. 3: "Deñcien- XX el moment en què començà a debe procurar, las tentativas que
cias de la educación y de la lns- sorgir el moviment de renovació debe sugerir, los ejemplos que debe
truccion", Domingo Bosch). pedagògica, era senyal que en l'en- poner como norma de conducta,
senyament d'aquell moment, hi ha- porque cada vida es distinta. (...)
via molts aspectes que fallaven i que Adernas,y ello resulta de lo que he-
Queixes de l'ensenyament per tant calia millorar. Un exemple mos dicho, el pedagogo ha de ser
podria ser el tema acabat de trac- original en sus métodos y procedi-
En aquest cas, la publicació també tar, els càstigs. Però hi havia coses mientos, puesto que en cada casa
ha servit per manifestar les quei- molt més importants com podien ha de inventarlos (...)." (Ecos Juveni·
xes referents a l'educació del mo - ser les metodologies, els contin- les núm. 9: "Un pedagogo", Domin-
ment. Un dels temes que s'expres- guts, els procediments, els objec- go Botet).
sa són els càstigs. El fet que aquest tius, el paper de l'alumne, ... Per tant Relacionat amb la figura del mestre,
tema s'expressi porta a pensar l'educació devia ser un tema de hi ha el paper de l'alumne i el que
que els càstigs eren una pràctica l'actualitat en els cercles de mes- aquest aprèn. El que els mestres
bastant estesa en aquell moment, i tres i persones relacionades en haurien de fer no és estimular la
eren sobretot fisics, que repercu- aquest àmbit. A continuació, la cita memòria exclusivament, en detri-
tien molt negativament en els in- següent, exemplifica un d'aquests ment d'altres processo s. El que cal
fants que els patien. Per tal d'acabar temes en els quals es podia avançar: potenciar és que els infants utilitzin
amb els càstigs d'aquest tipus es la figura del mestre. Calia donar im- la imaginació, la lògica, la raó,... ja
proposaven mètodes menys nega- portància a aquest aspecte perquè
que això els serà molt més útil en la