Page 23 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 23
sions, les Conferències d'Extensió
Universitària. la Caixa Escolar,... i
que en conseqüència fou bàsica-
ment en aquesta època en què
l'escola adquirí aquest vessant més
social.Aquesta idea caldria genera-
litzar-la i destacar que en aquell
moment va ser gràcies a la inquie-
tud individual dels mestres que
sorgí el moviment de renovació
pedagògica. Per tant eren ells ma-
teixos els que des de la seva clas-
se, la seva escola, la seva pràctica
educativa,... començaren a intro-
duir elements renovadors en Secció de nenes de/ Cofegio Vi/aret, l'any 1900.A/a darrera fi/a, /a setena començant per l'esquerra
l'ensenyament. Cal valorar així és Teresa Pijoan. (Josep M.O/ivé).
l'aportació de cada un dels mes- S'organitzaven conferències popu- Exàmens
tres perquè junts poguessin can- lars, xerrades de catedràtics de la
viar les coses. Universitat de Barcelona,... Per A l'escola se celebraven els exà-
El paper del mestre és un tema del tant era una institució oberta, tant mens públicament, és a dir. que hi
qual s'ha parlat en diversos arti- per a la gent poble, com per fora podia assistir tothom qui volgués.
cles, i cal destacar-ho pel fet que dels seus Iimits.Amb la lectura dels Estava considerat un acte públic,
evidencia que era una preocupació articles es pot constatar que s'afa- on es convidaven les personalitats
en els col ·lectius de mestres.Alho- voria molt la formació de les famí- del poble com per exemple l'alcal-
ra també és important que hagin lies, dels pares i les mares, del po- de, o també altres mestres. Era
utilitzat una publicació escolar ble. Aquest element reflecteix el una manera de demostrar al poble
com a mitjà per expressar-se i en paper que podia tenir l'escola en el que s'ensenyava a l'escola, i el
definitiva ha estat una via per arri- el poble, i alhora que aquesta no que els alumnes havien après i les
bar a la població en general, i per només es preocupava de l'educa- activitats que havien portat a ter-
tant, perquè s'anés prenent cons- ció dels infants cassanencs, sinó me. Però cal destacar que al ma-
ciència de la importància d'aques- també de la població en general.A teix temps, era un espai perquè la
ta professió. De tot això, també en través d'aquestes conferències po- gent del poble també pogués
surt una reflexió sobre el mestre: pulars el que es pretenia era fer aprendre noves coses. pel fet que
de com ha d'actuar, de quina for- arribar a la gent els coneixements els exàmens consistien a donar a
mació ha de tenir, ... més científics o tècnics referents conèixer els continguts apresos
D'aquí, se'n podria extreure el per exemple a l'educació. a la fisio- pels alumnes. i eren ells mateixos
model d'escola que tenien: una es- logia dels nens, al tracte que se'ls els encarregats d'explicar-los al
cola lligada a la realitat. Amb les di- ha de donar.... públic que assistia a l'acte. Per
verses pràctiques educatives que A partir d'aquí, es descriuen les tant, es podrien considerar com
es portaven a terme des del pràctiques educatives més impor- a una via per a la difusió de la
Col·legi es pot veure que aquest tants i renovadores que es realit- cultura, pel fet que són un mitjà
assumia una clara funció social. zaren a l'Escola Vilaret. per accedir a la cultura per a la