Page 26 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 26
cull d'experiències de mestres. Ell (Ecos Juveniles núm. 5: "Un paseo
en destaca dos objectius: el de escolar",Aurea Artigas i Domingo)
conèixer millor l'infant i el de po- Quan visitaven pobles veïns, les
sar-lo en una situació real i que ell sortides a vegades es feien amb la
pugui experimentar. Així les excur- finalitat d'establir relacions amb al-
sions realitzades des del Colegio tres escoles i conèixer nens i ne-
Politécnico Cassanense no anaven nes d'altres pobles. En el llibre Tra-
deslligades d'aquestes idees. Espo- dició i renovació pedaògia també
drien considerar com a experièn- relaten experiències semblants de
cies renovadores. mestres dels moviments renova-
Queda clar el fet que aquests pas- dors, que organitzaven excursions
seigs eren un mitja per aprendre, i per evitar l'aïllament dels alumnes,
alhora eren una via per trencar la conèixer l'entorn pròxim i per
rutina i la monotonia escolar, feien fomentar el coneixement i l'inter-
que els alumnes poguessin apren- canvi entre els nens i nenes de po-
dre igualment fora de les parets de bles diferents. D'aquestes excur-
l'escola i coneguessin així el món sions, se'n podria extreure una cia-
que els envoltava. Cal destacar que ra dimensió cultural i social. En
els alumnes aprenien diferent de aquest cas, les sortides se solien fer
quan eren a les aules.ja que el mè- a Llagostera i després d'unes quan-
tode que s'utilitzava era diferent: Portada d'un dels llibres de JosepVi/aret. tes sortides els alumnes ja es co-
(Teresa Rich).
quan eren a l'escola aprenien a neixien ija participaven en les acti-
través dels llibres o de les explica- com funcionaven, i també conèixer vitats de les mateixes escoles com
cions de les mestres, però quan l'entorn. podien ser els exàmens o les Con-
sortien d'excursió aprenien a tra- "(...) los alumnes y alumnas del ferències d'Extensió Universitària,
vés del que veien els seus ulls, és a Colegio Politécnico Cassanense, vetllades literàries,...Tot i això, tam-
dir, a través de l'observació, l'expe- acompañado de los profesores, ce- bé es pot veure en els següents re-
rimentació,... pel fet que estaven lebramos uno de nuestros acos- lats que, per exemple, si se'ls feia
aprenent coses sobre el que te- tumbrados paseos, que tuvo por fosc quan tornaven, aprofitaven per
nien davant, i per tant, era molt objeto ir a visitar el molino de Ver- observar el cel, conèixer les estre-
més fàcil i engrescador per a ells neda, (...), y enterarnos de la ma- lles,... és a dir, que aprofitaven per
l'aprenentatge, que no pas a través nera como se fabrica la harina. (...), aprendre coses noves que dins les
d'una explicació teòrica. encargado de dicho molino, con aules haguessin pogut aprendre,
Les excursions servien per visitar suma amabilidad, nos enseñó las però no haguessin pogut observar i
espais ben diversos: granges i mo- maquínas, explicandonos muy de- veure en la realitat.
lins del poble de Cassà de la Selva, tenidamente la manera como se "( ...) nuestra profesora nos habló
per visitar altres pobles (llagoste- elabora la harina; (...) Preparados de hacer una excursión a llagoste-
ra, Caldes de Malavella, Girona,...), todos, marchamos en dirección a ra. (...) Emprendimos de nuevo la
per anar a l'entorn natural més la villa adonde lIegamos muy con- rnarcha, i al poco rato lIegamos al
pròxim,... Quan visitaven les gran- tentas, pensando que cada vez que pueblo de Llagostera; (...) Nos salu-
ges del voltant podien conèixer ai- hemos celebrado un paseo o un damos muy afectuosamente los
xí els oficis de la zona, aprendre excursión, algo hemos arpendido", alumnos y alumnas de ambos cole-