Page 26 - Plecs 7. Ecos Juveniles
P. 26

cull d'experiències de mestres. Ell                               (Ecos Juveniles núm. 5: "Un paseo
                    en destaca dos objectius: el de                                   escolar",Aurea Artigas i Domingo)
                    conèixer millor l'infant i el de po-                              Quan visitaven pobles veïns, les
                    sar-lo en una situació real i que ell                             sortides a vegades es feien amb la
                    pugui experimentar. Així les excur-                               finalitat d'establir relacions amb al-
                    sions realitzades des del Colegio                                 tres escoles i conèixer nens i ne-
                    Politécnico Cassanense no anaven                                  nes d'altres pobles. En el llibre Tra-
                    deslligades d'aquestes idees. Espo-                               dició i renovació pedaògia també
                    drien considerar com a experièn-                                  relaten experiències semblants de
                    cies renovadores.                                                 mestres dels moviments renova-
                    Queda clar el fet que aquests pas-                                dors, que organitzaven excursions
                    seigs eren un mitja per aprendre, i                               per evitar l'aïllament dels alumnes,
                    alhora eren una via per trencar la                                conèixer l'entorn pròxim i per
                    rutina i la monotonia escolar, feien                              fomentar el coneixement i l'inter-
                    que els alumnes poguessin apren-                                  canvi entre els nens i nenes de po-
                    dre igualment fora de les parets de                               bles diferents. D'aquestes excur-
                    l'escola i coneguessin així el món                                sions, se'n podria extreure una cia-
                    que els envoltava. Cal destacar que                               ra dimensió cultural i social. En
                    els alumnes aprenien diferent de                                  aquest cas, les sortides se solien fer
                    quan eren a les aules.ja que el mè-                               a Llagostera i després d'unes quan-
                    tode que s'utilitzava era diferent:  Portada d'un dels llibres de JosepVi/aret.  tes sortides els alumnes ja es co-
                                                                (Teresa Rich).
                    quan eren a l'escola aprenien a                                   neixien ija participaven en les acti-
                    través dels llibres o de les explica-  com funcionaven, i també conèixer  vitats de les mateixes escoles com
                    cions de les mestres, però quan  l'entorn.                        podien ser els exàmens o les Con-
                    sortien d'excursió aprenien a tra-  "(...) los alumnes y alumnas del  ferències d'Extensió Universitària,
                    vés del que veien els seus ulls, és a  Colegio Politécnico Cassanense,  vetllades literàries,...Tot i això, tam-
                    dir, a través de l'observació, l'expe-  acompañado de los profesores, ce-  bé es pot veure en els següents re-
                    rimentació,... pel fet que estaven  lebramos uno de nuestros acos-  lats que, per exemple, si se'ls feia
                    aprenent coses sobre el que te-  tumbrados paseos, que tuvo por   fosc quan tornaven, aprofitaven per
                    nien davant, i per tant, era molt  objeto ir a visitar el molino de Ver-  observar el cel, conèixer les estre-
                    més fàcil i engrescador per a ells  neda, (...), y enterarnos de la ma-  lles,... és a dir, que aprofitaven per
                    l'aprenentatge, que no pas a través  nera como se fabrica la harina. (...),  aprendre coses noves que dins les
                    d'una explicació teòrica.        encargado de dicho molino, con   aules haguessin pogut aprendre,
                    Les excursions servien per visitar  suma amabilidad, nos enseñó las  però no haguessin pogut observar i
                    espais ben diversos: granges i mo-  maquínas, explicandonos muy de-  veure en la realitat.
                    lins del poble de Cassà de la Selva,  tenidamente la manera como se  "( ...) nuestra profesora nos habló
                    per visitar altres pobles (llagoste-  elabora la harina; (...) Preparados  de hacer una excursión a llagoste-
                    ra, Caldes de Malavella, Girona,...),  todos, marchamos en dirección a  ra. (...) Emprendimos de nuevo la
                    per anar a l'entorn natural més  la villa adonde lIegamos muy con-  rnarcha, i al poco rato lIegamos al
                    pròxim,... Quan visitaven les gran-  tentas, pensando que cada vez que  pueblo de Llagostera; (...) Nos salu-
                    ges del voltant podien conèixer ai-  hemos celebrado un paseo o un  damos muy afectuosamente los
                    xí els oficis de la zona, aprendre  excursión, algo hemos arpendido",  alumnos y alumnas de ambos cole-
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31