Page 13 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 13
preses de transport més impor- feia prou l'havia d'adquirir d'estra - enyorava el treball. La seva família
tant de l'Estat espanyol. Mateu i perlo a un preu aleshores desorbi- conserva poques fotografies de
Mateu tenia delegacions arreu de tat: 8 pessetes el litre. Després va Mias, però els pocs estrangers que
l'Estat i una divisió internacional adquirir un vehicle de gasoil, i el passejaven per Cassà o passaven
arribava arreu d'Europa i a Orient. combustible el comprava a un per la carretera demanaven de po-
Segons fonts familiars, Salvador, pagès de Fornells, que tenia un cu- der fotografiar-Io,ja que es tracta-
conegut com el Curt o el recader, pó de racionament per a la seva va d'una nota exòtica.
a partir del 1939, davant la impos- tasca a pagès i la hi pagava a 2 o 3 El parc automobilístic cassanenc
sibilitat de tenir cap automòbil, va pessetes el litre. havia disminuït notablement l'any
fer d'ordinari amb una bicicleta Joan Mias, segons informacions fa- 1940 respecte a una dècada ante-
cap a Girona, amb el sac d'encà- cilitades per la seva vídua Mont- rior. L'any 1940 hi havia 13 vehicles
rrecs a l'esquena, després amb el serrat Vall-lIovera, va començar a a motor per al transport de mer-
tren i amb un tricicle (Isocarro), fer de transportista l'any 1954 i va caderies, 15 automòbils particu-
fins que més tard ja va poder ad- continuar fins a la seva mort, l'any lars, 5 automòbils de lloguer i 11
quirir un camió. 1985. Va ser conegut com l'últim motocicletes.
Martí Pi ha parlat dels inicis del seu carreter de Cassà. Segons la ma- Concretament, el parc d'automò-
negoci, que diu que es va crear teixa informadora, Joan comprava bils a 24 d'octubre de 1939 estava
l'any 1949, com a empresa de sorra a en Seixanta, i la venia als repartit de la següent manera:
transport de viatgers. Primer feia paletes. El transport del material, Transport de mercaderies:
servei de taxi amb una "rübia", amb el feia amb un tamborell i una mu- 2 Studebaker, de Ricard Arbussé
la qual tant portava el jovent a ba- la, descarregava la sorra a l'obra i Esteva (1) i de Joan Bosch Ros (1);
llar als pobles de la comarca com aprofitava per carregar la runa que 6 Chevrolet, d'Eugeni Domingo Fi-
les pageses al mercat amb els seus els paletes havien apilat. Com a cu- gueras (3), d'Isidre Masgrau (2) i de
cistells.AI principi tenia un cupó de riositat, podem comentar que 2 Joan l.loveras Raurich (1); 2 Ford,
racionament de benzina de 125 li- anys després de la mort d'en Joan, de Duran Carbó; 1 Opel de Duran
tres al mes que comprava a la ga- la família es va veure obligada a Carbó; 1 Rochet-Schneider, de Ma-
solinera d'Emili Teixidor. Si no en vendre la mula, ja que la pobra teu Oliveras Torrent; 1 Internacio-
El garatge de Transport s Domingo amb la flota de camions en ets anys trenta del segle XX ; un camió carregat en una data indeterminada. (Col-I. Famífia Domingo M ercadal).