Page 13 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 13

preses de transport més impor-  feia prou l'havia d'adquirir d'estra -  enyorava el treball. La seva família
                    tant de l'Estat espanyol. Mateu i  perlo a un preu aleshores desorbi-  conserva  poques fotografies de
                     Mateu tenia delegacions arreu de  tat: 8 pessetes el litre. Després va  Mias, però els pocs estrangers que
                     l'Estat i una divisió internacional  adquirir un vehicle de gasoil, i el  passejaven per Cassà o passaven
                    arribava arreu d'Europa i a Orient.  combustible el comprava a un  per la carretera demanaven de po-
                     Segons fonts familiars, Salvador,  pagès de Fornells, que tenia un cu-  der fotografiar-Io,ja que es tracta-
                    conegut com el Curt o el recader,  pó de racionament per a la seva  va d'una nota exòtica.
                    a partir del 1939, davant la impos-  tasca a pagès i la hi pagava a 2 o 3  El parc automobilístic cassanenc
                    sibilitat de tenir cap automòbil, va  pessetes el litre.          havia disminuït notablement l'any
                    fer d'ordinari amb una bicicleta  Joan Mias, segons informacions fa-  1940 respecte a una dècada ante-
                    cap a Girona, amb el sac d'encà-  cilitades per la seva vídua Mont-  rior. L'any 1940 hi havia 13 vehicles
                     rrecs a l'esquena, després amb el  serrat Vall-lIovera, va començar a  a motor per al transport de mer-
                    tren i amb un tricicle (Isocarro),  fer de transportista l'any 1954 i va  caderies, 15 automòbils particu-
                    fins que més tard ja va poder ad-  continuar fins a la seva mort, l'any  lars, 5 automòbils de lloguer i 11
                     quirir un camió.                1985. Va ser conegut com l'últim  motocicletes.
                     Martí Pi ha parlat dels inicis del seu  carreter de Cassà. Segons la ma-  Concretament, el parc d'automò-
                     negoci, que diu que es va crear  teixa informadora, Joan comprava  bils a 24 d'octubre de 1939 estava
                     l'any 1949, com a empresa de    sorra a en Seixanta, i la venia als  repartit de la següent manera:
                    transport de viatgers. Primer feia  paletes. El transport del material,  Transport de mercaderies:
                    servei de taxi amb una "rübia", amb  el feia amb un tamborell i una mu-  2 Studebaker, de Ricard Arbussé
                     la qual tant portava el jovent a ba-  la, descarregava la sorra a l'obra i  Esteva (1) i de Joan Bosch Ros (1);
                     llar als pobles de la comarca com  aprofitava per carregar la runa que  6 Chevrolet, d'Eugeni Domingo Fi-
                     les pageses al mercat amb els seus  els paletes havien apilat. Com a cu-  gueras (3), d'Isidre Masgrau (2) i de
                    cistells.AI principi tenia un cupó de  riositat, podem comentar que 2  Joan l.loveras Raurich (1); 2 Ford,
                     racionament de benzina de 125 li-  anys després de la mort d'en Joan,  de Duran Carbó; 1 Opel de Duran
                    tres al mes que comprava a la ga-  la família es va veure obligada a  Carbó; 1 Rochet-Schneider, de Ma-
                    solinera d'Emili Teixidor. Si no en  vendre la mula, ja que la pobra  teu Oliveras Torrent; 1 Internacio-



















                     El garatge de Transport s Domingo amb la flota de camions en ets anys trenta del segle XX ; un camió carregat en una data indeterminada. (Col-I. Famífia Domingo M ercadal).
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18