Page 18 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 18
es carregaven els camions amb far-
Vehicles de tracció mecànica i bicicletes
dells de suro o amb sacs, que pe-
saven 70 o 80 quilos i que conte- ANY 1921 1930 1940 1950 1957 1958 1976 2003
nien uns vint mil taps. Els encarre-
gats de carregar els camions eren Camions 1 22 13 43 43 4Q 281 733
Turismes 1 33 15 20 47 50 1536 4375
els camàlics. Aquests especialistes
Motocicletes O 19 11 101 183 271 318
portaven unes armilles especials
Vehicles lloguer 13 5 9 U 7 4
per protegir-se les espatlles i puja-
Bicicletes 106 644
ven els sacs i els fardells fins dalt
Ciclomotors 532 500
del camió, allí hi posaven una esca-
la que utilitzaven per apilar els Per a l'any 1930 s'han agafat les dades de la Patent Nacional de circulació de
sacs, un sobre l'altre, fins a 4 me- vehicles a motor, pel del 1940 l'Impost de circulació, pels de 1950,1957 i 1958,
tres d'altura. La càrrega s'apilava el Padró de contribució industrial d'usos i consums i pel de 1976 i 2003, l'Im-
post de circulació.
amb una tècnica molt concreta,
' Corresponen a l'any 1959. "Corresponen a l'any 1956.
que tenia diferents denomina-
cions. Pel que fa als sacs, es carre-
gaven els primers dos pisos de cap
Evolució dels vehicles de tracció animal
i martell, el tercer pis casat i l'últim
senzill. Pel que fa als fardells es po- De l'any 1907 a l'any 1921 s'han agafat els fulls d"'estadísticas de carros, coches
saven en vertical perquè anava y vehículos de todas clases"
més bé per encaixar-los. ANY 1907 1912 1917 1921 1944 1953
Carros catalans i bolquets coberts 21 29 50 52 280 448
El boom de l'automòbil Carros catalans
i bolquets sense cobrir 224 237 256 214
El règim autàrquic de la postguer- Tartanes i calesses per
ra s'anava flexibilitzant i va co- al transport de persones 11 11 11 46 16
mençar a veure's un tímid creixe- Carros per a bestiar
ment econòmic, alhora que varen
boví sense cobri r 119 119 120 179
començar a arribar els primers tu-
Diligències de més de 8 seients 2
riste s.Mateu i Mateu es va conver-
tir en una poderosa empre sa de
serveis que va fer que es conegués Fiat de PereTeixidor Esteba al pas- Delahaye al carrer de les Barra-
el nom de Cassà pràcticament seig de Vilaret, cinc vehicles (2 quetes. El 1952 hi ha 20 automò-
arreu del món. Paral·lelament, el Chevrolet, 1 Rea, 1 Citroen, 1 bils turisme i 44 camions, dels
parc automobilístic va començar a GMC) de Ricard Oliveras Bonado- quals 10 eren de Marià Mateu Ca-
incrementar-se. L'any 1950 hi havia na a la plaça de la Coma, 1 Dodge sadevall (Rochet, Internacional, Re-
14 motocicletes, 9 automòbils de de Francesc OllerViader. El 1951 ja nault, Minerva, Chevrolet, Hispano,
lloguer (un Citroen de Joaquim apareix amb un vehicle de lloguer, Dodge, Studebaker, Stewart, Ford),
Bosch i Bosch a la carretera Pro- un Chevrolet de Martí PiVidal a la al carrer del Molí; 2 de Reliable
vincial, un Citroen de Marià Mateu carretera Provincial, mentre que (Ford i Internacional), al carrer
Casadevall del carrer del Molí, un Enric Gruart Bosch ho fa amb un Germà Agustí; 5 d'Eugeni Domingo