Page 18 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 18

es carregaven els camions amb far-
                                          Vehicles de tracció mecànica i bicicletes
       dells de suro o amb sacs, que pe-
       saven 70 o 80 quilos i que conte-  ANY           1921  1930 1940 1950 1957 1958 1976 2003
       nien uns vint mil taps. Els encarre-
       gats de carregar els camions eren  Camions          1    22   13    43    43   4Q   281   733
                                          Turismes         1    33   15    20    47   50  1536  4375
       els camàlics. Aquests especialistes
                                          Motocicletes     O    19   11         101   183  271   318
       portaven unes armilles especials
                                          Vehicles lloguer      13    5     9    U           7     4
       per protegir-se les espatlles i puja-
                                          Bicicletes     106                  644
       ven els sacs i els fardells fins dalt
                                          Ciclomotors                                      532   500
       del camió, allí hi posaven una esca-
       la que utilitzaven per apilar els  Per a l'any 1930 s'han agafat les dades de la Patent Nacional de circulació de
       sacs, un sobre l'altre, fins a 4 me-  vehicles a motor, pel del 1940 l'Impost de circulació, pels de 1950,1957 i 1958,
       tres d'altura. La càrrega s'apilava  el Padró de contribució industrial d'usos i consums i pel de 1976 i 2003, l'Im-
                                          post de circulació.
       amb una tècnica molt concreta,
                                          ' Corresponen a l'any 1959.   "Corresponen a l'any 1956.
       que tenia diferents denomina-
       cions. Pel que fa als sacs, es carre-
       gaven els primers dos pisos de cap
                                          Evolució dels vehicles de tracció animal
       i martell, el tercer pis casat i l'últim
       senzill. Pel que fa als fardells es po-  De l'any 1907 a l'any 1921 s'han agafat els fulls d"'estadísticas de carros, coches
       saven en vertical perquè anava     y vehículos de todas clases"
       més bé per encaixar-los.                            ANY      1907 1912 1917 1921   1944 1953
                                          Carros catalans i bolquets coberts  21  29  50  52  280  448
       El boom de l'automòbil             Carros catalans
                                          i bolquets sense cobrir    224  237   256   214
       El règim autàrquic de la postguer-  Tartanes i calesses per
       ra s'anava flexibilitzant i va co-  al transport de persones  11    11    11   46    16
       mençar a veure's un tímid creixe-  Carros per a bestiar
       ment econòmic, alhora que varen
                                          boví sense cobri r         119  119   120   179
       començar a arribar els primers tu-
                                          Diligències de més de 8 seients         2
       riste s.Mateu i Mateu es va conver-
       tir en una poderosa empre sa de
       serveis que va fer que es conegués  Fiat de PereTeixidor Esteba al pas-  Delahaye al carrer de les Barra-
       el nom de Cassà pràcticament     seig de Vilaret, cinc vehicles (2  quetes. El 1952 hi ha 20 automò-
       arreu del món. Paral·lelament, el  Chevrolet, 1 Rea, 1 Citroen, 1  bils turisme i 44 camions, dels
       parc automobilístic va començar a  GMC) de Ricard Oliveras Bonado-  quals 10 eren de Marià Mateu Ca-
       incrementar-se. L'any 1950 hi havia  na a la plaça de la Coma, 1 Dodge  sadevall (Rochet, Internacional, Re-
       14 motocicletes, 9 automòbils de  de Francesc OllerViader. El 1951 ja  nault, Minerva, Chevrolet, Hispano,
       lloguer (un Citroen de Joaquim   apareix amb un vehicle de lloguer,  Dodge, Studebaker, Stewart, Ford),
       Bosch i Bosch a la carretera Pro-  un Chevrolet de Martí PiVidal a la  al carrer del Molí; 2 de Reliable
       vincial, un Citroen de Marià Mateu  carretera Provincial, mentre que  (Ford i Internacional), al carrer
       Casadevall del carrer del Molí, un  Enric Gruart Bosch ho fa amb un  Germà Agustí; 5 d'Eugeni Domingo
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23