Page 22 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 22
groc. En canvi, per a d'altres, la fun- Francesc Massa Torrent va morir les represàlies, Lluís Salvador va
dació de La Cassanense es va fer l'any 1928, als 51 anys, i segons la exercir d'ordinari, Oliveras va con-
per l'associació de tres tartaners seva néta, Angelina Negre, la seva tinuar amb el transport de viatgers
de Cassà: Francesc Massa Torrent mort va tenir a veure indirecta- i els germans Mateu varen fundar
(Xicu Masnou), Josep Mateu i Ma- ment amb la creació de La Cassa- una empresa de transports de
teu (Fullaca) i Lluís Salvador nense. Segons la seva néta, Xicu mercaderies que es va convertir
(Curt). De fet, l'any 1924, en el nú- Masnou era un home molt obès i durant uns anys en un dels gegants
mero 481 de la revista L1umiguia, podia conduir tartanes, però en del transport de l'Estat espanyol.
hi ha publicada una factura emesa canvi no cabia en el seient del con-
per Massa Mateu Salvador aquell ductor de l'autobús i per tant,
any d'un auto a Riudellots cobrat a quan va entrar a formar part de La TRANSPORTS MATEU&MATEU
la Unió Deportiva Cassà;en les al- Cassanense les seves tasques es
tes de contribució industrial de van reduir a la feina d'oficina.
l'any 1925, figuren els tres noms Aquesta manca d'exercici seria la Any de fundació:
conjuntament amb 2 autoviatgers que hauria agreujat els problemes L'any 1900 es la primera vegada
al carrer d'Avall, mentre que en el que apareix a la documentació
de salut de Francesc Massa. Més
registre de patents de l'any 1927 ja municipal
tard varen entrar en la Societat
tenen 3 Fords i 1 Renault al carrer Any de tancament:
dues persones més: Lluís Adroher
del Progrés. Per tant, almenys des 1981
Sitjas i Oliveras. El pare del primer,
del 1924 aquestes tres persones ja Jaume Adroher, un altre tartaner Fundador:
es varen associar. Una hipòtesi del
històric (mort el 1932), segons es Joan Mateu Carbonell
perquè d'aquesta unió podria ser
desprèn d'una informació extreta
fer front a la despesa considerable Tipus de transport:
del registre d'entrades de l'Arxiu
que significava l'adquisició d'un Transport de mercaderies de
del 1941, hauria cedit l'exclusiva
vehicle a motor. La Cassanense viatgers
del transport de viatgers entre
s'ha convertit en un dels símbols
Cassà de la Selva i l'estació de Primer mitjà de transport:
del transport històric a Cassà i des
Riudellots a La Cassanense com Tartana
dels seus inicis va entrar en com-
aportació del seu fill Lluís.
petència amb el transport de viat- Història:
gers amb el carrilet. Els vehicles de La Cassanense va- El 1900 efectuava el recorregut de
ren marcar tota una època, la dels Cassà a Girona amb una tartana
anys vint i trenta. Els seus cotxes que sortia del carrer del Molí, tam-
foren protagonistes de mil i una bé realitzava el transport de mer-
anècdotes, fins i tot varen ser uti- caderies i de viatgers de Cassà a
litzats per a propaganda electoral l'estació de Riudellots, a més de
durant les eleccions de febrer de llogar el servei de conducció cap a
1936. La Cassanense, però, va ser qualsevol indret. Després de Joan
una altra víctima de la Guerra Ci- Mateu Carbonell varen continuar
vil, al final va desaparèixer i els seus l'empresa el seu fill, Josep Mateu i
socis varen córrer diferents sorts: Mateu, i posteriorment els seus
Programa de la Festa Major de l'any 1928
(AMCS/ColI.J. Coda/à). l'Adroher es va exiliar per por a néts Marià i Ramon.