Page 22 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 22

groc. En canvi, per a d'altres, la fun-  Francesc Massa Torrent va morir  les represàlies, Lluís Salvador va
       dació de La Cassanense es va fer  l'any 1928, als 51 anys, i segons la  exercir d'ordinari, Oliveras va con-
       per l'associació de tres tartaners  seva néta, Angelina Negre, la seva  tinuar amb el transport de viatgers
       de Cassà: Francesc Massa Torrent  mort va tenir a veure indirecta-  i els germans Mateu varen fundar
       (Xicu Masnou), Josep Mateu i Ma-  ment amb la creació de La Cassa-  una empresa de transports de
       teu  (Fullaca)  i  Lluís  Salvador  nense. Segons la seva néta, Xicu  mercaderies que es va convertir
       (Curt). De fet, l'any 1924, en el nú-  Masnou era un home molt obès i  durant uns anys en un dels gegants
       mero 481 de la revista L1umiguia,  podia conduir tartanes, però en  del transport de l'Estat espanyol.
       hi ha publicada una factura emesa  canvi no cabia en el seient del con-
       per Massa Mateu Salvador aquell  ductor de l'autobús i per tant,
       any d'un auto a Riudellots cobrat a  quan va entrar a formar part de La  TRANSPORTS MATEU&MATEU
       la Unió Deportiva Cassà;en les al-  Cassanense les seves tasques es
       tes de contribució industrial de  van reduir a la feina d'oficina.
       l'any 1925, figuren els tres noms  Aquesta manca d'exercici seria la  Any de fundació:
       conjuntament amb 2 autoviatgers  que hauria agreujat els problemes  L'any 1900 es la primera vegada
       al carrer d'Avall, mentre que en el                               que apareix a la documentació
                                        de salut de Francesc Massa. Més
       registre de patents de l'any 1927 ja                              municipal
                                        tard varen entrar en la Societat
       tenen 3 Fords i 1 Renault al carrer                               Any de tancament:
                                        dues persones més: Lluís Adroher
       del Progrés. Per tant, almenys des                                1981
                                        Sitjas i Oliveras. El pare del primer,
       del 1924 aquestes tres persones ja  Jaume Adroher, un altre tartaner  Fundador:
       es varen associar. Una hipòtesi del
                                        històric (mort el 1932), segons es  Joan Mateu Carbonell
       perquè d'aquesta unió podria ser
                                        desprèn d'una informació extreta
       fer front a la despesa considerable                               Tipus de transport:
                                        del registre d'entrades de l'Arxiu
       que significava l'adquisició d'un                                 Transport de mercaderies  de
                                        del 1941, hauria cedit l'exclusiva
       vehicle a motor. La Cassanense                                    viatgers
                                        del transport de viatgers entre
       s'ha convertit en un dels símbols
                                        Cassà de la Selva i l'estació de  Primer mitjà de transport:
       del transport històric a Cassà i des
                                        Riudellots a La Cassanense com   Tartana
       dels seus inicis va entrar en com-
                                        aportació del seu fill Lluís.
       petència amb el transport de viat-                                Història:
       gers amb el carrilet.            Els vehicles de La Cassanense va-  El 1900 efectuava el recorregut de
                                        ren marcar tota una època, la dels  Cassà a Girona amb una tartana
                                        anys vint i trenta. Els seus cotxes  que sortia del carrer del Molí, tam-
                                        foren protagonistes de mil i una  bé realitzava el transport de mer-
                                        anècdotes, fins i tot varen ser uti-  caderies i de viatgers de Cassà a
                                        litzats per a propaganda electoral  l'estació de Riudellots, a més de
                                        durant les eleccions de febrer de  llogar el servei de conducció cap a
                                        1936. La Cassanense, però, va ser  qualsevol indret. Després de Joan
                                        una altra víctima de la Guerra Ci-  Mateu Carbonell varen continuar
                                        vil, al final va desaparèixer i els seus  l'empresa el seu fill, Josep Mateu i
                                        socis varen córrer diferents sorts:  Mateu, i posteriorment els seus
          Programa de la Festa Major de l'any 1928
               (AMCS/ColI.J. Coda/à).   l'Adroher es va exiliar per por a  néts Marià i Ramon.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27