Page 20 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 20

costat de les esglésies parroquials,  concessió només s'especifica el  transport de la carn, tot i que s'ha
       els cadàvers es portaven a pols o  vehicle de tracció animal.     d'aprofitar la part mecànica i les
       amb baiards des del domicili, però  Els concessionaris foren:     dues rodes de l'anterior. Joan Font
       un cop les necròpolis es varen   1905: Josep Martinell i Ismael Pon-  Farraró va guanyar el concurs per
       allunyar dels centres urbans es va  satí                          un preu de 1.200 pessetes, tot i
       fer necessari un nou sistema de  1910: Francesc A. Matas i Arobitg  que se li van afegir 100 pessetes
       transport que va ser amb cotxes  de Girona.                       per tal de redreçar les rodes ve-
       tirats per cavalls. La innovació,  1923 Teresa l.lonch Barn és, vídua  lles. El cotxe de repartiment de
       però, no va ser acceptada de se-                                  carn era de fusta, completament
                                        de Josep Caldas.
       guida i la primera vegada que es                                  estanc i amb una capa de zenc, per
                                        1929 Joan Caldas Llonch
       realitza a Cassà és el 1905 a càrrec                              dintre. Realitzava el transport de la
                                        1934, Isidre Masgrau Comas
       de Josep Martinell Valls i Ismael                                 carn des de l'escorxador fins a les
                                        1958: Josep Caldas Bosch
       Ponsatí Massot, de Llagostera, que                                carnisseries i un cop acabat el re-
                                        1972: Funerària Poch
       tenien com a representant a Cassà                                 partiment es portava a l'escorxa-
       Joaquim Vila Rabasedas. El servei                                 dor on es rentava diàriament. Per
                                        Transport de carn
       que varen oferir va ser el de con-                                tant, el carro de la carn era de
                                        i escombraries
       ducció de cadàvers, des del domi-                                 propietat municipal, en canvi el
       cili fins al cementiri, amb cotxe de  La primera dada que hem trobat a  carro de les escombraries no va
       dos cavalls convenientment orna-  l'Arxiu Municipal data del 1929 i  ser municipal fins a l'any 1935.
       mentat. Tot i amb això, els veïns  és l'acord que es pren per a la  L'any 1968 la recollida d'escom-
       podien continuar traslladant els di-  construcció d'un cotxe nou per al  braries ja s'havia de fer amb un
       funts de la manera consuetudinà-
       ria, és a dir, a coll.
       El preu del servei variava segons
       les categories, que depenien dels
       cotxes utilitzats, els guarniments, el
       nombre de cavalls i la distància a
       recórrer. El nombre de vehicles i
       cavalls, el va anar fixant l'Ajunta-
       ment en les clàusules de concessió.
       El 1923 havien de tenir com a mí-
       nim un cotxe; el 1929, dos cotxes;
       el 1939, un de blanc i un de negre
       que han d'estar conduïts per dos
       cavalls; el 1958, dos cotxes negres i
       un de blanc. Cal dir que l'any 1929
       Joan Caldas IJonch fa una oferta
       per substituir el vehicle de tracció
       animal per un de tracció mecànica
       i silenciosa [sic].Tot i que se li con-
       cedeix el servei, en l'acord de la             Vehicle especial per al transport funerari l'any 1972 (AMeS).
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25