Page 20 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 20
costat de les esglésies parroquials, concessió només s'especifica el transport de la carn, tot i que s'ha
els cadàvers es portaven a pols o vehicle de tracció animal. d'aprofitar la part mecànica i les
amb baiards des del domicili, però Els concessionaris foren: dues rodes de l'anterior. Joan Font
un cop les necròpolis es varen 1905: Josep Martinell i Ismael Pon- Farraró va guanyar el concurs per
allunyar dels centres urbans es va satí un preu de 1.200 pessetes, tot i
fer necessari un nou sistema de 1910: Francesc A. Matas i Arobitg que se li van afegir 100 pessetes
transport que va ser amb cotxes de Girona. per tal de redreçar les rodes ve-
tirats per cavalls. La innovació, 1923 Teresa l.lonch Barn és, vídua lles. El cotxe de repartiment de
però, no va ser acceptada de se- carn era de fusta, completament
de Josep Caldas.
guida i la primera vegada que es estanc i amb una capa de zenc, per
1929 Joan Caldas Llonch
realitza a Cassà és el 1905 a càrrec dintre. Realitzava el transport de la
1934, Isidre Masgrau Comas
de Josep Martinell Valls i Ismael carn des de l'escorxador fins a les
1958: Josep Caldas Bosch
Ponsatí Massot, de Llagostera, que carnisseries i un cop acabat el re-
1972: Funerària Poch
tenien com a representant a Cassà partiment es portava a l'escorxa-
Joaquim Vila Rabasedas. El servei dor on es rentava diàriament. Per
Transport de carn
que varen oferir va ser el de con- tant, el carro de la carn era de
i escombraries
ducció de cadàvers, des del domi- propietat municipal, en canvi el
cili fins al cementiri, amb cotxe de La primera dada que hem trobat a carro de les escombraries no va
dos cavalls convenientment orna- l'Arxiu Municipal data del 1929 i ser municipal fins a l'any 1935.
mentat. Tot i amb això, els veïns és l'acord que es pren per a la L'any 1968 la recollida d'escom-
podien continuar traslladant els di- construcció d'un cotxe nou per al braries ja s'havia de fer amb un
funts de la manera consuetudinà-
ria, és a dir, a coll.
El preu del servei variava segons
les categories, que depenien dels
cotxes utilitzats, els guarniments, el
nombre de cavalls i la distància a
recórrer. El nombre de vehicles i
cavalls, el va anar fixant l'Ajunta-
ment en les clàusules de concessió.
El 1923 havien de tenir com a mí-
nim un cotxe; el 1929, dos cotxes;
el 1939, un de blanc i un de negre
que han d'estar conduïts per dos
cavalls; el 1958, dos cotxes negres i
un de blanc. Cal dir que l'any 1929
Joan Caldas IJonch fa una oferta
per substituir el vehicle de tracció
animal per un de tracció mecànica
i silenciosa [sic].Tot i que se li con-
cedeix el servei, en l'acord de la Vehicle especial per al transport funerari l'any 1972 (AMeS).