Page 23 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 23
JosepMateu i Mateu va ser un dels València, Madrid, Sevilla, Bilbao, AUTOCARS MAYNAU S.L.
socis de La Cassanense i a la Irun, Portbou, La Jonquera, Bada-
postguerra dos del seus fills: Marià joz i Vigo i realitzava serveis regu- Any de fundació:
i Ramon, varen fundar l'empresa lars a Alemanya, Àustria, Bèlgica, Octubre 1949
Mateu & Mateu, que es va conver- Dinamarca, França, Gran Bretanya, Fundador:
tir en un dels gegants del trans- Grècia, Holanda, Itàlia, Luxemburg, Martí Pi i Vidal
port a l'Estat espanyol durant uns Noruega, Portugal, Suècia, Suïssa,
Tipus de transport:
anys amb agències pròpies a les Albània, Bulgària, Hongria, Polònia,
Transport de viatgers
principals ciutats de l'Estat espan- Romania, Iraq, Iran i Turquia i les
yol i d'Europa i va tenir una flota antigues URSS, Txecoslovàquia i Primer mitjà de transport:
de més de 250 vehicles propis a Iugoslàvia. Una de les feines em- Taxi tipus Rúbia
més d'altres de lloguer. Marià va blemàtiques de Mateu & Mateu va
Història:
ser president de l'IRU (Internatio- ser la de portar amb un camió
Rossend Pi, fill de Martí Pi i Vidal,
nal Road Transport Union), presi- GMC de sis tones, una màquina de
va ser el primer xofer i és qui ac-
dent d'ASTIC (Associació del vapor des de Barcelona, comprada
tualment continua amb l'empresa.
Transport Internacional per Car- per la fàbrica d'aglomerats de
Martí Pi va comen çar amb el ser-
retera) i de la Fundació General Garriga i Puig.Un altre treball dig-
vei de taxi amb una "rubia" més o
del Transport d'Espanya. En un ne d'esmentar per la seva peculia-
menys l'any 1949. Dels vehicles
anunci publicat a doble pàgina al ritat va ser el trasllat d'un claustre
que va tenir hi havia un Alfa Ro-
Diario de Barcelona del 1971 es gòtic des de Madrid fins al mas
mea de 9 seients GE 43251 i 1'11
diu que Mateu & Mateu és la "pri- d'un milionari alemanya Palamós.
de novembre de 1965 va comprar
mera red T.I.R. de servicios regula- Dels últims anys de l'empresa Ma-
res entre España y el resto de Eu- teu i Mateu hem recollit la infor- un Auto Unió de 12 HP. de 9
seients, matrícula GE 52912. L'any
ropa". Segons aquesta publicitat mació d'Enric Serra en el capítol
1962 va adquirir el primer autocar
Mateu & Mateu es trobava ins- "De les tartanes a una fallida de
per fer el transport escolar i reco-
tal·lat a Barcelona i tenia oficines 4000 milions." publicat en el volum
de divisió internacional a Alacant, 6 pàg. 80-81, de la BBdG, editada llia mainada de Santa Pellaia, el Mas
Ros, el Remei i can Cresta. L'any
per El Punt l'any 2000. En aquest
1988 va adquirir la societat trans-
article es diu que l'any 1965 Mateu
port Oliveras SA.i va continuar les
i Mateu (Ramon i Marià Mateu) te-
nien un actiu de 650 milions de línies regulars de Cassà de la Selva
pessetes, uns beneficis de 1500 a Caldes de Malavella i a Riudellots
milions, 1600 treballadors, 43 so- de la Selva que tenia Oliveras i la
cietats paral·leles, 3 sucursals a la compaginava amb el lloguer de
Gran Bretanya, 8 a Alemanya, 13 a vehicles per a tot tipus de viatges
França i 2 a Itàlia. El 1980 va pre- programats. En l'actualitat conti-
sentar una suspensió de paga- nua amb el transport escolar i
ments i el 1981 els dos germans amb el lloguer de vehicles; taxis i
van fugir de l'Estat deixant l'em- autocars de servei discrecional na-
Programa de /a Festa Major de l'any 1945
(AMCS/Co//.AMLL). presa en fallida. cional i internacional.