Page 25 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 25
poble, utilitzaven una locomòbil anar acabant a poc a poc, degut a tí de diferents poblacions. Trans-
Femwick (plataforma elèctrica) la forta implantació de novedoses ports Oliveras tenia un garatge a
que els permetia portar sacs i far- empreses de transport per carre- la plaça de la Coma, enderrocat
dells en poca quantitat sense ne- tera que podien oferir millor ser- l’any 2003,i un altre a Quart,on es
cessitat de carregar camions. vei que el tren. guardaven els camions més grans.
L’any 1974 es va constituir com a
De sempre,Transport Domingo,va
estar molt lligat amb el transport TRANSPORTS OLIVERAS Societat Anònima Transportes Oli-
veras SA i més o menys l’any 1983
de mercaderies per tren. Durant Any de fundació:
mols anys es va realitzar la descàr- Possiblement als anys trenta del Ventura Ferrer, Josep Verdaguer i
rega de vagons complets, sobretot segle XX Joan Brugués, varen adquirir la so-
de fardells de suro que arribaven cietat i varen continuar el negoci
Any de tancament: amb el mateix nom. Segons parau-
d’Extremadura o Andalusia fins
1988 les de Ventura Ferrer, en aquella
que el transport per carretera va
Tipus de transport: època varen comprar un Comet A l’esquerra, viatge exclusiu de vagons amb suro aglomerat procedent de Reliable l’any 1958. (M. Miralles i V. Gruart).
acabar amb aquest trànsit ferrovia-
Transport de viatgers. de segona mà i varen continuar A la dreta, estat d’un dels camins de Cassà amb una tartana (Col·l. J. Codolà)
ri. Igualment es realitzava la càrre-
ga de vagons complets amb saques Història: fent la línia de Caldes, el transport ten encara més la vialitat dels car- Tartanes i carros Carles Malagrida en el llibre “Els
de taps o bé paquets amb planxes Oliveras va ser un dels socis de La escolar al Collell (recollint els rers.Així,aclareix que,quan es tro- Músics de Cassà” recorda una d’a-
de suro per l’exportació, també Cassanense i en la postguerra Ri- alumnes de Mont-ras, Palafrugell, bin en el carrer dos o més car- No és fins a l’any 1900 que aparei- quelles tartanes que portaven els
fins que el transport per carretera card Oliveras i Bonadona va crear Cassà, Llagostera, Santa Cristina, ruatges, cadascun haurà de transi- xen, en la documentació municipal, músics i els instruments i recupera
el va acabar substituint. una empresa de transport de viat- Sant Feliu de Guíxols) i a La Salle i tar per la seva dreta i si el carrer les tartanes, aquells mitjans de fins i tot els noms dels animals que
gers.Transports Oliveras tenia una llogant els serveis per a tota mena trasllat que els equips de futbol PLECS
RENFE va concedir, l’any 1947, a és estret, haurà de retrocedir el tiraven el vehicle: “La Llarga” de
línia diària regular a Caldes de Ma- d’activitats, entre les quals llogaven per portar els jugadors als
Eugeni Domingo Figueras, la con- que estigui buit. Si ambdós anessin can Fullaca, tartana molt popular al
lavella (amb parada a Sant Andreu excel·lien evidentment les excur- partits, les orquestres per assistir
cessió del Despatx Central de carregats o buits, hauria d’anar en- poble i que tenia precisament on-
Salou) des de l’any 1953, i a Riude- sions.L’any 1988 la societat va pas- als balls dels pobles veïns i les fa-
Riudellots.Aquest fet suposava ser rere el que estigués més a prop de ze places, que permetien encabir
llots de la Selva (amb parada a sar a mans de Rossend Pi, Maria la cantonada i, en el cas que el car- mílies i els grups d’amics per anar
el responsable, en exclusiva, de la perfectament als nostres instru-
Campllong) des de l’any 1965. Evi- Bosch i Maria Maynau. rer fes pujada, ho hauria de fer el d’excursió i assistir a casaments i
recollida i repartiment de totes les mentistes.(…) El cavall més cone-
dentment, també organitzaven au- que pugés. Aquestes noves orde- tot tipus de festes. I, a part de llo-
mercaderies que es facturaven per gut que els havia portat duia per
tobusos per portar als veïns a la nances parlen específicament dels gar-los, també podien fer itineraris
tren en règim de carrega fraccio- TRANSPORTS JUNCÀ, S.L. nom Lucero”, d’altres bèsties que
Festa Major de Llagostera, de Riu- nous tipus de vehicles i ens diu de línies regulars de moviment de
nada (al detall), que en aquell mo- també varen tirar la tartana i que
dellots, de Campllong, de Llambi- que la circulació de velocípedes, viatgers i itineraris també esta-
ment i durant uns quants anys va lles i a les Fires de Girona, tal com Any de fundació: 1925 aprox. motocicletes i automòbils s’haurà blerts per al carreteig de mercade- varen tenir anomenada varen ser:
suposar un volum important de ho havia fet la seva antecessora La Fundador: Josep Juncà Planas de fer pel mateix lloc destinat als ries. Uns i els altres tenien com a Bonic i Tardoral.
tràfic. Uns anys més tard, RENFE Cassanense. També recollien la Tipus de transport: carruatges, hauran de portar el destí les poblacions del voltant, so-
va concedir la concessió del Des- gent de Riudellots i de Campllong Transport de mercaderies llums encesos durant la nit i hau- bretot per conduir mercaderies i Els primers automòbils
patx Auxiliar de Cassà de la Selva que venia al mercat del dimecres a Primer mitjà de transport: ran de tenir un timbre per poder viatgers als mercats, a les diferents Vèiem com fins aleshores els car-
amb afluència a l’estació de Caldes Cassà i portaven els cassanencs al Carro avisar del seu pas.Aquestes matei- estacions de ferrocarril, però tam- ros i les tartanes,juntament amb el
de Malavella, ja que l’estació de mercat del divendres a la Bisbal, xes ordenances també assenyalen bé per arribar fins a la capital, Gi- carrilet, eren els protagonistes de
Riudellots va quedar tancada al passant per la carretera de Santa Història: que tots els carruatges han de te- rona, quan s’havia d’anar a resol- les vies de comunicació entre
servei de mercaderies, quedant Pellaia, i al mercat del dissabte de En el programa de la Festa Major nir un número d’inscripció que els dre temes administratius, o anar al Cassà i el seu entorn; però, a par-
oberta únicament pel servei de Girona. També passaven a recollir de l’any 1933, editat per la revista ha de donar el registre de l’Ajun- metge especialista i per assistir a tir dels anys vint del segle XX, els
viatgers. Aquesta activitat es va els treballadors de la fàbrica Alber- Horitzó,apareix Josep Juncà Planas tament. les festes majors i aplecs anuals. vehicles a motor van anar intro-
26 7
PLECS