Page 15 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 15

Joan Mi as, l'últim carreter de Cassà (Joan Codolà)  La creu de fusta evitava que les saques caiguessin damunt de l'animal. Imatge d'un
                           i un carro a l'actual passeig del Ferrocarril (Cou. I. C. Codolà)  dia de Sant Cristòfor del 1960 (CoU. Familia lun c è}.
                     urbans públics de Ramon Juncà iVi-  de béns destinats a l'empresa ex-  van anant tancant, ja que era més
                     cenç Caldas i els interurbans de  portadora, va poder importar un  pràctic entrar la primera matèria
                     Transports Domingo i Transports  camió dels Estats Units, marca IN-  directament.
                     Mateu, més tard Mateu & Mateu.   TERNATlüNAL per al transport     D'igual manera, la matèria d'ex-
                     S'ha de tenir en compte que, en  particular de l'empresa, que va ser  portació es va anar carregant en
                     aquella època, existien molt pocs  estrenat per Pere Nuell i Garan-  camions amb remolc estrangers
                     camions a Cassà,i que el moviment  gou com a conductor i Antoni Pa-  que la venien a recollir, si es desti-
                     urbà es feia per mitjà de carretes  rés i Alcalà com a ajudant.A la se-  nava a Europa, o per mitjà de con -
                     de dues rodes, relativament peti-  va jubilació, els van succeir Josep  ten idors de 40 peus, si la seva des-
                     tes, en comparació amb les dels  Ferrer i Funosas i Marcel.lí Rusca-  tinació era Amèrica.
                     carros que anaven a bosc, damunt  lIeda i Casadevall, respectivament.  Són moltes les anècdotes que es
                     de les quals anava muntada una   Aquest camió estava destinat al  poden explica r del món del trans-
                     gran plataforma que al seu davant  trasllat de gènere manufacturat als  port, sobretot de la imm ediata
                     portava una "creu" de fusta en for-  ports de St. Feliu de Guíxols, Pala-  postguerra, que és de l'època en
                     ma d'ics, perquè les saques, fardells  mós, Barcelona i Tarragona, de la  què la majoria de gent gran té re-
                     de suro, etc. no caiguessin sobre  mercaderia que s'havia d'exportar  cord. Per exemple, Conxita Casa-
                     l'animal i per facilitar-ne la càrrega  preferentment; així com també al  devall explica que, a mitjan dels
                     i estabilitat de la mercaderia,ja que  transport cap a la fàbr ica des dels  anys quaranta del segle XX, quan
                     moltes vegades no es lligava per-  dipòsits de Figueres, St. Celoni,  sortia de colIeqi, per la carretera
                     què el trasllat d'una fàbrica a l'altra  Hostalric, Santa Coloma de Far-  de Caldes, trobava carros que de-
                     era molt curt.                  ners i la Bisbal,que l'empresa ten ia  vien venir del Reliable de descar-
                     A principi dels anys 1950, mit-  per tal de facilitar l'entrada de pri-  regar suro."El carreter anava tran-
                    jançant unes operacions de com -  mera matèria, que es feia amb car-  quil -lament ajagut dintre les bosses
                     pensació d'exportació que perme-  ro des del bosc fins als magatzems  del carro, les regnes sobre la pan-
                     tien de disposar d'un petit percen-  esmentats.A mesura que hi va ha-  xa i ell gairebé sempre adormit ".
                     tatge de divises per a la adquisició  ver més camions, aquests parcs es  La Conxita continua explicant que
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20