Page 11 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 11

Però a més de no comptar amb
                                                                                      peces noves i d'importació, també
                                                                                      escassejava el carburant i aquest
                                                                                      s'havia d'obtenir mitjançant els cu-
                                                                                      pons de racionament que lliurava
                                                                                      el règim franquista o bé s'havia de
                                                                                      comprar a uns preus desorbitats
                                                                                      mitjançant l'estraperlo. De fet, l'ini-
                                                                                      ci d'alguna de les empreses de
                                                                                      transport  cassanenques  en  la
                                                                                      postguerra està lligada al món de
                                                                                      l'estraperlo com la de Martí Pi o
                                                                                      Vicenç Brucet. Per exemple, el ma-
                                                                                      teix Vicenç Brucet ens va explicar
                                                                                      que va fer d'estraperlista fins que
                                                                                      va tenir pagat el primer camió.
                                                                                      Aquest era un turisme transformat
                                                                                      en camió i només l'utilitzava quan
                                                                                      el negoci valia realment la pena. La
                                     [I taxi de Martl Pia la plaça de la Coma (CoU. R. PI).
                                                                                      resta del temps, el tenia tancat al
                     d'Auto Transport Unificat: un Ford  recomponien els vehicles amb tot  garatge i negociava amb el com -
                     per als transports industrials de Pe-  tipus de peces reutilitzades. Un de-  bustible: el comprava a dues pesse-
                     re Cufí Jubert, un Opel i un Paige  cret del setembre de 1939 autorit-  tes el litre i el venia a vuit o deu.
                     de Francesca Duran Carbó, un    zava la reconstrucció de qualsevol  També varen aparèixer camions i
                     Ford de Narcís Duran Carbó (suc-  vehicle amb tota classe d'elements  òmnibus adaptats a gasogen que
                    cessors), un Chevrolet de Gerard  de diversa procedència: diferen-  comportava la instal·lació d'uns
                     Espinet Estañol,un Chevrolet per a  cials,motors, caixes de canvi,eixos,  complements en el vehicle (dipò-
                    transports generals de Joan L1ach,  direccions... sobre xassís nous, re-  sit, conduccions de refredament,
                     un Ford de Joaquim Martí Bou i un  construïts o reformats.Vicenç Bru-  filtratge, combinació gas-aire per a
                     Chevrolet d'Isidre Masgrau Comas.  cet recorda que el segon camió  la sevacarburació-injecció als cilin-
                    A l'acabament de la Guerra Civil,  que va comprar tenia el xassís de  dres). Josep Bosch en el número
                     el parc automobilístic estava des-  la marca Steward, el motor Che-  326 de la revista L1umiguia corres-
                    ballestat i repartit per tot el terri-  vrolet i el canvi Ford, i Josep Bosch  ponent a l'any 1978 va fer una des-
                    tori; les carreteres s'havien d'arran-  recorda que Mateu va anar a bus-  cripció d'aquests vehicles: "Els au-
                    jar i les tartanes i els carros varen  car un xassís en un lloc de recupe-  tomòbils solien portar-lo a la part
                    tornar a envair els camins i els  ració de vehicles i va importar de  del darrere mig penjat, i era una
                    carrers de la geografia catalana.  contraban les altres peces que es  caldera de gairebé mig metre de
                     L'autarquia impedia l'entrada de  passaven a peu pel Pirineu i explica  diàmetre, i allargat com una xeme-
                     material nou, modern i d'importa-  que la peça que va costar més de  neia, que feia quasi un metre i mig.
                    ció i per tant es reconvertia el que  portar va ser un càrter que pesava  Els camions el portaven a la part
                    quedava dels antics automòbils i es  més de 60 quilos.            del darrere de la cabina encastat a
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16