Page 11 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 11
Però a més de no comptar amb
peces noves i d'importació, també
escassejava el carburant i aquest
s'havia d'obtenir mitjançant els cu-
pons de racionament que lliurava
el règim franquista o bé s'havia de
comprar a uns preus desorbitats
mitjançant l'estraperlo. De fet, l'ini-
ci d'alguna de les empreses de
transport cassanenques en la
postguerra està lligada al món de
l'estraperlo com la de Martí Pi o
Vicenç Brucet. Per exemple, el ma-
teix Vicenç Brucet ens va explicar
que va fer d'estraperlista fins que
va tenir pagat el primer camió.
Aquest era un turisme transformat
en camió i només l'utilitzava quan
el negoci valia realment la pena. La
[I taxi de Martl Pia la plaça de la Coma (CoU. R. PI).
resta del temps, el tenia tancat al
d'Auto Transport Unificat: un Ford recomponien els vehicles amb tot garatge i negociava amb el com -
per als transports industrials de Pe- tipus de peces reutilitzades. Un de- bustible: el comprava a dues pesse-
re Cufí Jubert, un Opel i un Paige cret del setembre de 1939 autorit- tes el litre i el venia a vuit o deu.
de Francesca Duran Carbó, un zava la reconstrucció de qualsevol També varen aparèixer camions i
Ford de Narcís Duran Carbó (suc- vehicle amb tota classe d'elements òmnibus adaptats a gasogen que
cessors), un Chevrolet de Gerard de diversa procedència: diferen- comportava la instal·lació d'uns
Espinet Estañol,un Chevrolet per a cials,motors, caixes de canvi,eixos, complements en el vehicle (dipò-
transports generals de Joan L1ach, direccions... sobre xassís nous, re- sit, conduccions de refredament,
un Ford de Joaquim Martí Bou i un construïts o reformats.Vicenç Bru- filtratge, combinació gas-aire per a
Chevrolet d'Isidre Masgrau Comas. cet recorda que el segon camió la sevacarburació-injecció als cilin-
A l'acabament de la Guerra Civil, que va comprar tenia el xassís de dres). Josep Bosch en el número
el parc automobilístic estava des- la marca Steward, el motor Che- 326 de la revista L1umiguia corres-
ballestat i repartit per tot el terri- vrolet i el canvi Ford, i Josep Bosch ponent a l'any 1978 va fer una des-
tori; les carreteres s'havien d'arran- recorda que Mateu va anar a bus- cripció d'aquests vehicles: "Els au-
jar i les tartanes i els carros varen car un xassís en un lloc de recupe- tomòbils solien portar-lo a la part
tornar a envair els camins i els ració de vehicles i va importar de del darrere mig penjat, i era una
carrers de la geografia catalana. contraban les altres peces que es caldera de gairebé mig metre de
L'autarquia impedia l'entrada de passaven a peu pel Pirineu i explica diàmetre, i allargat com una xeme-
material nou, modern i d'importa- que la peça que va costar més de neia, que feia quasi un metre i mig.
ció i per tant es reconvertia el que portar va ser un càrter que pesava Els camions el portaven a la part
quedava dels antics automòbils i es més de 60 quilos. del darrere de la cabina encastat a