Page 14 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 14
nal, de Santiago Riera Pigrau. una carreta petita de tracció ani- eren paletitzats i moguts amb "to-
Automòbils particulars: mal,tirada per una haca,el conduc- ros", màquines que tant serveixen
1 Chevrolet; 1 Ford; 1 Peugeot; 5 tor i responsable de la qual era Ra- per al moviment propi, com per a
Cltroen: 1 Renault; 1 R. Ceyrano ; mon Vidal (a) "Ramon Matas", que la càrrega de camions.
3 Opel; 1 R.Senechal; 1 Fiat. a més del tragi intern, el dilluns al A més de la locomoció particular,
Automòbils de lloguer: matí anava a repartir les saques l'empresa utilitzava els transports
1 òmnibus Chevrolet d'Eugeni Do- buides amb els seus corresponents
mingo Figueras; 1 REO d'Eugeni cordills i etiquetes, a les fàbriques
Domingo Figueras; 1 taxi Buick, de taps habituals,que durant la set-
d'Enric Gruart Bosch; 1 Chevrolet, mana omplirien, i que el divendres
de Mateu Oliveras Torrent. passaria novament a recollir plenes
De totes maneres, el transport de deixalles de suro. Quan Ramon
cassanenc, no el podem reduir al Vidal es vajubilar, va fer-se'n càrrec
trasllat de mercaderies i de viat- Joan Ruscalleda (a) "Cutaritu". Més
gers des de Cassà fins a un altre endavant es va substituir per una
punt de la geografia; hem de tenir plataforma elèctrica, només per a
també molt present el tragí intern: transports interns, conduïda per
els carruatges i automòbils particu- Carmelo Mejias. Més recentment,
lars, el tràfic intern de les fàbriques la conducció interna de les prime-
i el transport de les fàbriques a al- res matèries es portava a terme
tres punts de l'interior de Cassà. amb tractors amb pala carregado-
Manel Miralles ens ha facilitat infor- ra. Els productes manufacturats
mació de RELlABLE CORK COM-
PANY. SA, més tard Reliable SA,
que exemplifica molt bé el panora-
ma del carreteig a la postguerra.
Aquesta empresa, dedicada a la fa-
bricació i exportació de suro aglo-
merat negre per a aïllament tèrmic,
acústic i vibràtic, disposava, d'unes
vagonetes i d'un tram de vies inte-
riors que sortien de la secció
d'acabament i embalatge de les
planxes fins a un moll de l'alçada
d'un vagó,existent fora de la fàbri-
ca, al costat d'una via morta del
carrilet on se situaven els vagons
que es carregaven per ésser trans-
portats al port de St. Feliu de Guí-
xols, per a l'exportació.
AI mateix temps, l'empresa tenia Dos camions que Mateu & Mateu va teniral llarg de la història. (AMCS/Cof.!.I. Bosch).