Page 9 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 9
Ara bé, si hi ha una empresa a
Cassà que simbolitzi la dècada dels
anys vint i trenta és La Cassanen-
se, de la qual en parlarem també
més endavant. Els autobusos de La
Cassanense varen significar una
important competència al ferro-
carril, atesa la seva major rapidesa.
Lluís-Esteve Casellas,en el número
1 dels Plecs que es va dedicar al
carrilet, diu que l'any 1928, Lluís
Salvador i Trias, se suposa com a
repre sentant de la societat, va pre-
sentar una sol·licitud a la Junta
Provincial de Transportes per esta-
blir una línia regular de passatgers.
Aquesta sol·licitud es va denegar i
no van rebre una autorització fins
Joan Cabarrocas, lanassa, transportant suro amb el carro de Ramon Caldas. (Col·l. R.Caldas).
a l'any 1934 amb una sèrie de con-
vehicles registrats en l'impost de • 1931, Mateu OliveresTorrent, del dicions: que els cotxes sortissin
circulació no va significar la desa- carrer d'Avall, va declarar 1 carro amb una diferència de mitja hora
parició dels carros i de les tarta- de transport amb una cavalleria. respecte als horaris del tren i les
nes i els professionals del trans - tarifes havien de ser 12 cèntims
port varen continuar adquirint El transport dels anys vint més cares que els bitllets de 2a del
vehicles de tracció animal amb Tenim força notícies sobre els carrilet i a més havien de pagar un
destí als seus negocis respectiu s: transportistes a Cassà en aquelles cànon per a la conservació de la
• 1917, Josep Mateu i Mateu, del dècades. Concretament per l'any carretera. En total, el bitllet a Giro-
na amb el carrilet costava 95 cèn-
carrer del Molí, va registrar un 1927 es conserva una relació que
carro de transport d'una cavalleria diu que hi ha 3 professionals dedi- tims i en autobús 1'45 pessetes.
i dues tartanes de lloguer. cats al transport de mercaderies No obstant això, una entrevista
• 1923, Lluís Salvador Trias, a la (Joaquima Domingo, Francesc Pau que va fer M. Dolors Godoy a Lluís
carretera de Marina, va registrar i Salvador Pi), 1 al transport propi Salvador, i que es va publicar en el
una tartana d'un cavall per fer un del seu comerç (Ricard Arbuse) i 4 número 388 de L1umiguia de l'oc-
recorregut de 5 quilòmetres i que es dediquen al transport de tubre de 1983, dibuixa una mica
Francesc Pau Vidal, del carrer de viatgers (Jaume Adroher,Josep Ma- més quin era el panorama del
Girona, un carro de 2 rodes . teu, Lluís Salvador i Massa-Mateu i transport a Cassà en aquella dèca-
• 1924, Salvador Pi i Grau, de Ma- Salvador), amb tot, no trobem en da i l'exemplifica amb alguna anèc-
tamala, va donar d'alta un carro. aquesta relació dos dels transpor- dota.Lluís Salvador, que havia estat
• 1928, Francesc MassaTorrent, del tistes amb tradició a Cassà com soci de La Cassanense, en aquella
carrer del Progrés, va declarar dos Juncà i Caldas,tot i que en aquella entrevista diu que varen arribar a
carros i una tartana de lloguer. data ja existien. tenir 5 o 6 tartanes i 8 cavalls i que