Page 9 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 9

Ara bé, si hi ha una empresa a
                                                                                      Cassà que simbolitzi la dècada dels
                                                                                      anys vint i trenta és La Cassanen-
                                                                                      se, de la qual en parlarem també
                                                                                      més endavant. Els autobusos de La
                                                                                      Cassanense varen significar una
                                                                                      important competència al ferro-
                                                                                      carril, atesa la seva major rapidesa.
                                                                                      Lluís-Esteve Casellas,en el número
                                                                                      1 dels Plecs que es va dedicar al
                                                                                      carrilet, diu que l'any 1928, Lluís
                                                                                      Salvador i Trias, se suposa com a
                                                                                      repre sentant de la societat, va pre-
                                                                                      sentar una sol·licitud a la Junta
                                                                                      Provincial de Transportes per esta-
                                                                                      blir una línia regular de passatgers.
                                                                                      Aquesta sol·licitud es va denegar i
                                                                                      no van rebre una autorització fins
                          Joan Cabarrocas, lanassa, transportant suro amb el carro de Ramon Caldas. (Col·l. R.Caldas).
                                                                                      a l'any 1934 amb una sèrie de con-
                    vehicles registrats en l'impost de  • 1931, Mateu OliveresTorrent, del  dicions: que els cotxes sortissin
                    circulació no va significar la desa-  carrer d'Avall, va declarar 1 carro  amb una diferència de mitja hora
                     parició dels carros i de les tarta-  de transport amb una cavalleria.  respecte als horaris del tren i les
                     nes i els professionals del trans -                              tarifes havien de ser 12 cèntims
                    port varen continuar adquirint   El transport dels anys vint      més cares que els bitllets de 2a del
                    vehicles de tracció animal amb   Tenim força  notícies sobre els  carrilet i a més havien de pagar un
                     destí als seus negocis respectiu s:  transportistes a Cassà en aquelles  cànon per a la conservació de la
                     • 1917, Josep Mateu i Mateu, del  dècades. Concretament per l'any  carretera. En total, el bitllet a Giro-
                                                                                      na amb el carrilet costava 95 cèn-
                    carrer del Molí, va registrar un  1927 es conserva una relació que
                    carro de transport d'una cavalleria  diu que hi ha 3 professionals dedi-  tims i en autobús 1'45 pessetes.
                     i dues tartanes de lloguer.     cats al transport de mercaderies  No obstant això, una entrevista
                     • 1923, Lluís Salvador Trias, a la  (Joaquima Domingo, Francesc Pau  que va fer M. Dolors Godoy a Lluís
                    carretera de Marina, va registrar  i Salvador Pi), 1 al transport propi  Salvador, i que es va publicar en el
                     una tartana d'un cavall per fer un  del seu comerç (Ricard Arbuse) i 4  número 388 de L1umiguia de l'oc-
                     recorregut de 5 quilòmetres i   que es dediquen al transport de  tubre de 1983, dibuixa una mica
                     Francesc Pau Vidal, del carrer de  viatgers (Jaume Adroher,Josep Ma-  més quin era el panorama del
                     Girona, un carro de 2 rodes .   teu, Lluís Salvador i Massa-Mateu i  transport a Cassà en aquella dèca-
                     • 1924, Salvador Pi i Grau, de Ma-  Salvador), amb tot, no trobem en  da i l'exemplifica amb alguna anèc-
                    tamala, va donar d'alta un carro.  aquesta relació dos dels transpor-  dota.Lluís Salvador, que havia estat
                     • 1928, Francesc MassaTorrent, del  tistes amb tradició a Cassà com  soci de La Cassanense, en aquella
                    carrer del Progrés, va declarar dos  Juncà i Caldas,tot i que en aquella  entrevista diu que varen arribar a
                    carros i una tartana de lloguer.  data ja existien.               tenir 5 o 6 tartanes i 8 cavalls i que
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14