Page 5 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 5

Torras Parons, de Jaume Parramon
                                                                                      Mir i de JosepTolosà Salvadó,tots
                                                                                      del veïnat de les Serres i tots amb
                                                                                      un carro de transport. És possible
                                                                                      que la inauguració del carrilet tin -
                                                                                      gués a veure amb aquestes baixes,
                                                                                      però no podem dir que el nou
                                                                                      mitj à de transport signifiqués, ni
                                                                                      molt menys, la desaparició dels
                                                                                      vehicles de tracció animal, però sí
                                                                                      que va comportar el naixement de
                                                                                      nous serveis de trasllat de merca-
                                                                                      deries que enllaçaven l'estació del
                                                                                      carrilet amb les diferents fàbriques
                                                                                      dedicades a l'elaboració de taps,
                                                                                      com recorda la memòria popular
                                                                                      que ho va fer l'empresa Caldas, di-
                                                                                      ta vulgarment en Vila de les carre-
                                                                                      tes, entre d'altres.
                      Dolors Rabassedes i les seves néte s en el camí de cal Rei a la Torremansa en els anys seixanta del segle XX
                                            (Col·l. famili a Casadevall).             Acostem-nos una mica al panora-
                                                                                      ma urbà i cassanenc de la segona
                    de transport de tracció animal per  1851, ja feia el transport amb un
                                                                                      meitat de segle XIX, un paisatge
                    al servei públic i a la matrícula in-  carro.
                                                                                      dominat pels animals de bast i de
                     dustrial de l'any 1874 ja desaparei-                             sella, de carros, carretes (l'any
                                                     El carrilet
                     xen els traginers amb mules de
                                                                                      1877 estaven censats a Cassà 267
                     bast i apareixen els professionals  L'any 1892 es va inaugurar la línia  carros i 143 carretes), que eren els
                     que compten amb cotxes i carros  fèrria del tren petit de Sant Feliu
                                                                                      protagonistes dels carrers i dels
                    amb cavalls per dedicar-se al tràfic,  de Guíxols a Girona, que va trans -  camins i que omplien a vessar les
                     i que pagaven per nombre de vehi-  formar el paisatge urbà de Cassà i  vies i les places de Cassà els dies
                    cles, nombre de cavalls i quilòme-  també part de la seva economia.  de mercat. Les ordenances munici-
                    tres de la línia explotada, tot i que  Aquest nou mitja de comunicació  pals vuitcentistes ja pretenien or-
                     és de suposar que el tragí amb  satisfeia els desigs dels industrials  denar el trànsit rodat, que a voltes
                     mules de bast devia continuar en  surers que reclamaven més segu-  podia ser caòtic. En les de l'any
                     menys mesura. En l'any esmentat,  retat, fiabilitat i rapidesa en el  1892 es deia que els conductors
                     Francesc Pla d'Albertí, a la plaça de  transport. Un exemple, els vehicles  de carruatges, al mig del poble , no
                     la Coma, i Francesc Joan Masber-  de tracció animal que feien la línia  podien anar muntats i que la cava-
                     nat, al carrer del Molí, tenien ca-  regular de Sant Feliu de Guíxols a  lleria l'havien de portar a la dreta,
                    dascun un cotxe amb tres cavalls i  Girona invertien sis hores en el  que els que vinguessin a mercat els
                     Narcís Oller i Salvador i Salvador  trajecte, mentre que el carrilet ho  haurien de deixar en un lloc prefi-
                     Gispert, un carro amb un cavall.  feia en dues hores.            xat i que els que paressin en fon-
                    Alhora, el traginer Francesc Viño-  L'any 1893 es va produir la baixa  des i hostals havien d'entrar-hi. Les
                     las, que trobàvem esmentat l'any  de la matrícula industrial d'Esteve  ordenances de l'any 1916 concre-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10