Page 5 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 5
Torras Parons, de Jaume Parramon
Mir i de JosepTolosà Salvadó,tots
del veïnat de les Serres i tots amb
un carro de transport. És possible
que la inauguració del carrilet tin -
gués a veure amb aquestes baixes,
però no podem dir que el nou
mitj à de transport signifiqués, ni
molt menys, la desaparició dels
vehicles de tracció animal, però sí
que va comportar el naixement de
nous serveis de trasllat de merca-
deries que enllaçaven l'estació del
carrilet amb les diferents fàbriques
dedicades a l'elaboració de taps,
com recorda la memòria popular
que ho va fer l'empresa Caldas, di-
ta vulgarment en Vila de les carre-
tes, entre d'altres.
Dolors Rabassedes i les seves néte s en el camí de cal Rei a la Torremansa en els anys seixanta del segle XX
(Col·l. famili a Casadevall). Acostem-nos una mica al panora-
ma urbà i cassanenc de la segona
de transport de tracció animal per 1851, ja feia el transport amb un
meitat de segle XIX, un paisatge
al servei públic i a la matrícula in- carro.
dominat pels animals de bast i de
dustrial de l'any 1874 ja desaparei- sella, de carros, carretes (l'any
El carrilet
xen els traginers amb mules de
1877 estaven censats a Cassà 267
bast i apareixen els professionals L'any 1892 es va inaugurar la línia carros i 143 carretes), que eren els
que compten amb cotxes i carros fèrria del tren petit de Sant Feliu
protagonistes dels carrers i dels
amb cavalls per dedicar-se al tràfic, de Guíxols a Girona, que va trans - camins i que omplien a vessar les
i que pagaven per nombre de vehi- formar el paisatge urbà de Cassà i vies i les places de Cassà els dies
cles, nombre de cavalls i quilòme- també part de la seva economia. de mercat. Les ordenances munici-
tres de la línia explotada, tot i que Aquest nou mitja de comunicació pals vuitcentistes ja pretenien or-
és de suposar que el tragí amb satisfeia els desigs dels industrials denar el trànsit rodat, que a voltes
mules de bast devia continuar en surers que reclamaven més segu- podia ser caòtic. En les de l'any
menys mesura. En l'any esmentat, retat, fiabilitat i rapidesa en el 1892 es deia que els conductors
Francesc Pla d'Albertí, a la plaça de transport. Un exemple, els vehicles de carruatges, al mig del poble , no
la Coma, i Francesc Joan Masber- de tracció animal que feien la línia podien anar muntats i que la cava-
nat, al carrer del Molí, tenien ca- regular de Sant Feliu de Guíxols a lleria l'havien de portar a la dreta,
dascun un cotxe amb tres cavalls i Girona invertien sis hores en el que els que vinguessin a mercat els
Narcís Oller i Salvador i Salvador trajecte, mentre que el carrilet ho haurien de deixar en un lloc prefi-
Gispert, un carro amb un cavall. feia en dues hores. xat i que els que paressin en fon-
Alhora, el traginer Francesc Viño- L'any 1893 es va produir la baixa des i hostals havien d'entrar-hi. Les
las, que trobàvem esmentat l'any de la matrícula industrial d'Esteve ordenances de l'any 1916 concre-