Page 12 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 12

la caixa de la càrrega i era més
       gros, sempre en consonància de la
       potència del motor.
       Funcionaven amb carbó o llenya,
       però el més normal era el carbó
       d'alzina, que per les nostres con-
       trades era abundant.
       Es carregavael dipòsit de carbó per
       la part del damunt i es feia foc, per
       part de baix, ajudat per un petit
       motor que bufava i l'atiava com si
       fos una fornal de ferrer, Un cop el
       carbó encès,aquest feia un gas que
       era el succedani de la gasolina",
       Hi ha molts canvis en els profes -
       sionals del transport respecte a
       l'època anterior a la Guerra Civil.
       N 'hi ha que desapareixen perquè
       es veuen obligats a exiliar-se per
       evitar la repressió, d'altres que re-
       prenen l'activitat i intenten recu-
       perar, amb més o menys sort en
       els resultats, els vehicles que els
       havien incautat i que eren moltes
       vegades en parador desconegut, i
       finalment apareixen nous profes -
       sionals dedicats al transport com
       Martí Pi, Vicenç Brucet o Joan
       Mias, entre d'altres exemples.
       L'empresa més emblemàtica de
       Cassà als anys vint, La Cassanense,
       acabarà per desaparèixer, però
       tres dels seus socis, Mateu, Olive-
       ras i Salvador, continuaran en el
       món del transport a Cassà, mentre
       que Adroher es va veure obligat a
       exiliar-se. Oliveras va obtenir una
       línia regular de viatgers, mentre
       que dos germans Mateu varen fun-
       dar l'empresa Mateu & Mateu que
                                        A dalt, el segon camió de Vicenç Brucet. (CoU.Vicenç Brucet).A baix tartana de can Trumfa l'any 1952 amb Nar cís
       es convertiria en una de les em-                Dam a, /a seva filia Lo/a i el seu nét Jordi (Col·/. N. Dam a).
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17