Page 12 - Plecs 6. Tartanes i camions
P. 12
la caixa de la càrrega i era més
gros, sempre en consonància de la
potència del motor.
Funcionaven amb carbó o llenya,
però el més normal era el carbó
d'alzina, que per les nostres con-
trades era abundant.
Es carregavael dipòsit de carbó per
la part del damunt i es feia foc, per
part de baix, ajudat per un petit
motor que bufava i l'atiava com si
fos una fornal de ferrer, Un cop el
carbó encès,aquest feia un gas que
era el succedani de la gasolina",
Hi ha molts canvis en els profes -
sionals del transport respecte a
l'època anterior a la Guerra Civil.
N 'hi ha que desapareixen perquè
es veuen obligats a exiliar-se per
evitar la repressió, d'altres que re-
prenen l'activitat i intenten recu-
perar, amb més o menys sort en
els resultats, els vehicles que els
havien incautat i que eren moltes
vegades en parador desconegut, i
finalment apareixen nous profes -
sionals dedicats al transport com
Martí Pi, Vicenç Brucet o Joan
Mias, entre d'altres exemples.
L'empresa més emblemàtica de
Cassà als anys vint, La Cassanense,
acabarà per desaparèixer, però
tres dels seus socis, Mateu, Olive-
ras i Salvador, continuaran en el
món del transport a Cassà, mentre
que Adroher es va veure obligat a
exiliar-se. Oliveras va obtenir una
línia regular de viatgers, mentre
que dos germans Mateu varen fun-
dar l'empresa Mateu & Mateu que
A dalt, el segon camió de Vicenç Brucet. (CoU.Vicenç Brucet).A baix tartana de can Trumfa l'any 1952 amb Nar cís
es convertiria en una de les em- Dam a, /a seva filia Lo/a i el seu nét Jordi (Col·/. N. Dam a).