Page 68 - Conferencies de l'Arxiu 4
P. 68

68





               per  crear  una  nova  fraternitat  amb  una  moralitat   Aquesta idea final resulta clarament profètica en el
               completament nova”.                             sentit que, en certa manera, la Guerra Civil 1936-
               Un dels estudiosos més interessants dels cultes   39 pot ser vista com una d’aquestes resurreccions.
                                      8
               càrrec és Peter Worsley , que parla d’un tipus de   En conseqüència, una barreja implícita de mil·lena-
               moviments mil·lenaristes que sorgeixen entre els   risme i d’anticlericalisme es troba amagada sota
               oprimits —per bé que Cohn no és tan taxatiu en   les propostes del republicanisme i de l’anarquisme
                                                                                                        10
                             9
               aquest sentit— . Un dels elements recurrents en   que trobem en el nostre àmbit polític i cultural . En
               els cultes càrrec fa referència a la regeneració mo-  vistes de tot plegat, doncs, ens resultarà més fàcil
               ral, concretada en la creació d’un home nou, d’una   d’entendre el conjunt explicatiu que pretén cloure
               societat nova. S’està fent referència a “moviments   aquesta reflexió i que va realitzar ja en el seu mo-
                                                                                               11
               en què el que s’espera i es prepara és l’arribada   ment l’antropòleg Manuel Delgado  tot focalitzant
               d’un període de benaurança [...] i que serveixen per   la seva anàlisi a partir dels esdeveniments que es
               unificar els pobles segons les expectatives d’al-  desencadenaren al llarg de la primera meitat del
               liberació en un futur pròxim. Alguns esperen que   segle xx a Catalunya, període que denota una fase
               aquesta alliberació s’aconsegueixi mitjançant una   aguda d’aquesta profunda crisi sacrificial que go-
               intervenció sobrenatural, altres mitjançant una ac-  verna occident.
               ció humana. Val a dir, també, que han existit molts   D’entrada “l’anticlericalisme és una orientació
               moviments religiosos dirigits per profetes que no   ideològica denunciativa del paper social, econòmic
               eren específicament mil·lenaristes, però amb una   i polític de l’Església catòlica, en el present i en
               funció política similar. Un cop més, les sectes se-  el passat, que intenta derrocar el poder del cle-
               paratistes sense profetes han complert aquest   ro i que es troba de manera unànime a tots els
               paper integrador”. El que és incontrovertible és   corrents de pensament i acció modernitzadors, a
               que “els cultes expressen solidaritat moral i social,   tot Europa des del segle  xvi”. Per altra banda, la
               així com independència en una situació emocional   iconoclàstia seria aquella “manifestació anticatòli-
               summament carregada, resultant de l’enfonsa-    ca difícilment indefensable i fora de control, que es
               ment o del qüestionament dels valors ètics an-  correspondria al que els estudiosos anomenen an-
               tics”. Més que una resposta dels oprimits contra   ticlericalisme popular”. La historiografia del nostre
               l’opressor, es tractaria d’una conseqüència amb   país està farcida d’exemples que atribueixen sem-
               relació a un ordre moral alterat. L’exemple concret   pre accions d’aquesta mena a multituds ignorants
               del Marching Rule a les Illes Salomó, “inicialment   i analfabetes.
               comportava l’herència mil·lenarista dels antics mo-  Però anem a l’arrel del problema i busquem explica-
               viments de protesta, però aviat va evolucionar cap   cions més plausibles d’aquesta realitat. No és cap
               a un partit polític protonacionalista de tipus nou”.   secret afirmar que l’Estat espanyol era als primers
               El cas és que els moviments mil·lenaristes actius   decennis del segle una societat profundament reli-
               han trobat suport, adeptes i simpatitzants en di-  giosa que ratllava la hiperritualització. És en aquest
               ferents nivells de la societat en una època o una   context on hem de buscar el possible origen de la
               altra, particularment entre aquells que se senten   violència en l’àmbit religiós, ja que era el mateix
               oprimits i anhelen l’alliberació. D’aquesta manera   món de la religiositat el que estava impregnat de
               es pot veure el mil·lenarisme com una tendència   violència fins al punt que l’autor afirma que no hi ha
               del pensament que ha reviscut constantment i que,   “gairebé cap ritual religiós o festiu a Espanya que
               per regla general, només ha mort per tornar a res-  no sigui internament o externament violent, sense
               suscitar.                                       excloure les cerimònies homologades dogmàtica-







               8. WORSLEY, 1980: p. 6, 268, 324, 337, 339 i 340.
               9.  Alguns moviments tenen el seu origen i floreixen en el context de les classes socials superiors. Algunes d’aquestes són
                 susceptibles d’experimentar frustracions. En el context de la seva recerca, Cohn posa l’exemple de les dones.
               10.  COHN, 1997. Per bé que Cohn també troba moviments mil·lenaristes a l’edat mitjana a la Península: “[...] de fet l’Esperit Lliure
                  va florir en temps diversos tan a Itàlia com a Espanya” (p. 170).
               11. DELGADO, 1992: p. 39, 40, 68, 74, 81,82, 101 i 104.
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73